Bijwerkingen Zantac?

Kiam krijgt sinds een week Zantac (2x 1,8ml) ivm vermoeden verborgen Reflux. Maar ook heeft hij sinds een dag of 5 enorme last van lucht in zijn darmen en winderigheid en, zo lijkt het, buikpijn. Vanacht was het van half 1 tot half 3 (pfff) echt krijsen geblazen, Kiam was niet stil te krijgen. Uiteindelijk na een paar flinke winden toch in slaap gekregen.

De huisarts beweert dat Zantac eigelijk geen bijwerkingen heeft, maar hier lijkt het dus wel door de Zantac te komen.
Ervaringen iemand?
groetjs Nancy

Elk geneesmiddel heeft bijwerkingen. Staan toch in de bijsluiter?

Dus als je vermoed dat die winderigheid een bijwerking op Zantac is, even de bijsluiter checken of het ook in de lijst staat.

Staat het er niet in, dan moet de huisarts officieel het vermoeden van een nieuwe bijwerking melden bij de producent van het produkt (zijn speciale formulieren voor) en die producent moet het dan weer melden bij de officiële instantie die geneesmiddelenregistratie regelt.

Aan de hand daarvan moet de bijsluiter aangepast worden.

Groetekes, Sje

Oh ja, en lekker zeg zo’n laconieke huisarts die je met een kluitje in het riet stuurt! Hij hoort je bevinding serieus te nemen!

Groetekes, Sje

Sje, bedankt voor je reactie, ik had idd al in de bijsluiter gekeken maar daar staat winderigheid niet bij.
Enne, het was niet mijn eigen huisarts gelukkig, vanmiddag heb ik een afspraak, wel bij mijn eigen huisarts die me zeker serieus gaat nemen dus zal het voorleggen.

Ah, fijn dat je eigen huisarts je wel serieus neemt. Ben benieuwd wat-ie zegt.
Het hoeft niet per se een bijwerking te zijn overigens, kan ook een allergische reactie op het geneesmiddel zijn.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 16 Jun 2011 10:02:22

Ik zou proberen om het medicijn een week niet meer te geven en te kijken of het weggaat en dan weer beginnen, komt het terug dan ligt het aan de zantac.
Wel lastig want de reflux een tijdje ombehandeld laten is ook geen fijne optie, geloof me, ik weet er alles van (heb ook een refluxkindje, met koemelkallergie erbij) . Bij ons kwam overigens de winderigheid van de koemelkallergie. Overigens heerst er buikgriep, dus ook dat zou nog kunnen natuurlijk. Lastig he, zo’n klein mensje met veel pijn en geen stem …
Bij ons werkt de combinatie van nutramigen, zantact 2x 1,7 ml, motilium 4x 1,5 ml en de melk indikken met nutriton.
Veel sterkte!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Jony kreeg inderdaad ook last van haar darmen toen zij begon met medicijnen om de reflux klachten tegen te gaan.
Heeft Kiam ook last van verstoppingen? Of is het puur onrustige darmen en winderigheid?

Greetz

@coramora en heidy: Wij gebruiken de zantac niet meer en we krijgen nu Losec en motilium, hier reageert Kiam goed op. Kiam heeft 10 dgn in het ziekenhuis gelegen en de kinderartsen daar waren zowieso niet te spreken over Zantac bij babys…

@Heidy: Ook hier kma en ws gluten allergie, we hebben nu de allergycare voeding.

@Coramora: Zijn darmproblemen gaan binnen 2 weken onderzocht worden, hij kan namelijk helemaal niet meer zelf poepen dus hebben ze een vermoeden van een verstopping (hij heeft alleen overloopdiarree en poept minimaal (en erg dun) op klisma’s)

even uit nieuwsgierigheid, waarom waren de artsen in het ZH niet zo dol op zantac? Bo heeft dta ook voor een twee maanden gehad, en toen oevrgegaan op losec, maar de Zantac kreeg hij eerst voorgeschreven, van de kinderarts notabene. ben dus nu wel benieuwd waarom ze er niet dol op zijn!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

@ woezel: Het schijnt dat jonge baby’s snel darmklachten kunnen krijgen bij het gebruik van Zantac, Coramora geeft dit ook al aan… ik moest ook een vrij hoge dosering geven ivm het hoge gewicht van Kiam. Losec schijnt deze klachten niet/ minder te geven. Dat is wat ze mij verteld hebben. Letterlijk zeiden ze dat Losec “babyvriendelijker” is.
Neemt natuurlijk niet weg dat Zantac bij alle baby’s darmklachten veroorzaakt…