Bijvoeding wanneer?

Neeltje is vandaag 4 maanden. ( time flies!) Met Minke begon ik rond deze tijd met fruithapjes omdat dit toen ook werd geadviseerd vanuit het cb. Nu zeiden ze vorige week “we adviseren nu 6 maanden, maarje mag wel eerder beginnen hoor als je dat wil”. Nou heb ik geen haast, maar merk wel dat Neeltje al gaat kijken als wij eten en wel interesse toont. Ik dacht zelf, ik probeer over een week of 2 eens of ze wat wil proeven ( gepureerd banaantje ofzo). Wat doen jullie? Wachten tot 6 maanden of ook iets eerder en dan gewoon heel rustig opbouwen?

Lilypie First Birthday tickers

ik ben met mijn zoontje al veel eerder begonnen met 3 maanden omdat hij toen al het eten uit onze mond vandaan keek. dus wij ook langzaam aan gaan proberen en hij vond het heerlijk. gewoon je eigen gevoel volgens is nog altijd het beste je weet zelf wanneer je kind er klaar voor is en wanneer niet.

Ik ben begonnen met 4,5 maand. Ik wilde het ook zo lang mogelijk uitstellen. Maar ze was met alleen flesvoeding niet meer tevreden. Dus zijn we eerst begonnen met fruit. De eerste paar keren een potje en al snel vers.
Met 5,5 maand ben ik begonnen met warm eten.

Gr

Hoi,

Het advies is tegenwoordig bijgesteld daar blijkt dat veel kindjes dan minder snel een allegie ontwikkelen.
Geef je bv dan is bijvoeding tot de 6 maanden in 99% van de gevallen niet nodig. De bv geeft genoeg voedingstoffen mee en past zich aan aan de behoefte van je kindje.
Heb je allergieen in de familie dan zou ik het toch zolang mogelijk uitstellen.

groetjes

lon106

Met een paar weekjes beginnen kan naar mijn idee geen kwaad. Gewoon rustig aan en dan maar zien hoe ze reageert.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Wij zijn nu net anderhalve week begonnen met bijvoeding. Dion zijn darmen rommelen vaak alhoewel hij geen last van heeft daarom adviseerden ze om niet met 4 maand te beginnen en ook omdat het de kans op allergien verkleind. Hij keek de laatste tijd ook meer als wij aan het eten waren maar werd er niet onrustig van. Wat ze niet kennen kunnen ze ook niet missen toch…
Met groente beginnen geven ze wel als voorkeur omdat ze dan niet gelijk aan zoete dingen wennen. Ik prak de groente zelf en als we weggaan gebruik ik potjes. Zo kan Dion gelijk aan stukjes wennen.
Mijn advies is wachten maar ja vaak kunnen de moeders niet wachten omdat het toch wel leuk is als ze weer een stapje verder zijn. dus je eigen gevoel volgen.

hoi

Ik wil ook gaan beginnen met fruithapje of groente hapje.
Demi is nu 4 mnd.
jammer genoeg heeft oma en opa hem verleden week voor het eerst een fruithapje gegeven (ik was er niet bij de volgende dag (en die avond al) had hij diaree en kreeg toen rond 24 uur zware krampjes (denk ik, hij huilde en gilde de boel bij elkaar, normaal huilt hij zelden of nooit) zou dat door dat fruithapje gekomen zijn?

met wat kan ik nou het beste beginnen, fruit/ groente, welk tijdstip.
en kan ik ook al pap geven? (in fles)

ik ben er al dagen mee bezig, en maar tobben " zal ik beginnen met hapje" zal ik wachten" wat moet ik geven en hoeveel

ik kan ook wel het cb vragen maar even kijken wat de moeders ervan zeggen

alvast bedankt voor jullie tips

groetjes Angelique en Demi[

Bij allebei mijn jongens ben ik begonnen met 3 maanden
Werd vroeger ook zo gedaan
En het ging super

Groetjes van Heleen trotse mama van Robin en Justin

Hierook met kevin begonnen, met 3 maanden

@mama van Demi: ik zou er alleen mee beginnen als je kindje zelf aangeeft eraan toe te zijn. Anders gewoon lekker wachten. Die reactie kan heel goed van het fruithapje gekomen zijn (wat dom trouwens dat opa en oma het de eerste keer hebben gegeven). En pap kan nog niet, dat is vanaf 6 maanden. Je mag wel al beginnen met rijstebloem, maar ook daarmee oppassen: het kan stoppend werken op de ontlasting en dus ook voor krampen e.d. zorgen.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik wil wachten tot Muriel 6 maanden is. Vanmorgen op het CB geweest en daar werd ons verteld dat we straks langzaam konden beginnen. ik zei moeten we er geen rekening mee houden dat ze 6 weken te vroeg is geboren en toen konden we inderdaad het beste nog maar even wachten. Muriel is nu 5 maanden. En als ze over een maand nog niet aangeeft er aan toe te zijn wachten we dus nog een maand omdat ze te vroeg was geboren. maar met 7 maand moesten we dus wel beginnen omdat ze anders niet voldoende stoffen binnen krijgt. Mijn moeder heeft astma en daarvoor was het ook beter om nog even te wachten.

banaan verstopt toch? of zie ik het helemaal verkeerd…??
verder is de mijne ook 4 maanden oud heb gelijk paar potjes in huis gehaald. geen succes. hij vond het helemaal niets en toen cb ook nog zei van doe maar niet wacht maar tot hij 6 maanden wordt dacht ik mooi doe ik dat. het heeft ook geen haast wat mij betreft…sommige mensen geven van alles zo wil ik niet zijn. ik zal wel gezonde keuzes maken. dus de keus is aan jou of je ermee begint of niet…als de jouwe het lekker vind zou ik het gewoon doen hoor is toch geen probleem???

@ mama van Demi Jay
Bij ons adviseren ze om eerst met groente te beginnen omdat dat niet zo zoet is en ze dus niet gelijk aan de zoete smaak wennen. En in het begin niet gelijk elke dag wat anders zo kunnen ze aan de smaak wennen en kun je zien of ze er allergies voor zijn.

Dank voor jullie reacties, ik denk dat ik dan maar over een paar weekjes zoetjes aan ga beginnen. Ben benieuwd hoe de kleine dame het gaat vinden

groetjes!

Lilypie First Birthday tickers

Hier ook pas rond 6,5 maand! Ze was veelste gek op BV totaal niet zo’n behoefte aan eten, langzaam begonnen maar pas rond 9 maanden wilde ze echt redelijk eten (pap, fruithap, brood) rond 10,5 maand ging het avond eten er eigenlijk pas in! Tja nooit zo’n probleem van gemaakt! Omdat ik toch nog borst gaf en mijn man Astma in de familie heeft vond ik het wel goed! Nu (2,1 jaar) eet ze een bord spagetti zo groot als die van mezelf! hahahah

hej hoi…

ook wij zijn hier met joep nu met 3.5 maand met fruithapje begonnen… hij keek het eten van onze borden af en zo… en twee weken over tijd misschien heeft het er iets mee te maken dat hij er nu al zin in heeft. en gelijk vanaf de eerste hap vond hij het ook al super lekker… maar ja ik worstel alleen met tijden allemaal?

Hoe ziet jullie flessen en hapjes schema er met zo’n kleine spruit ongeveer uit?
begin je alleen met fruit? of groente? of allebei?

groetjes een erg nieuwsgierige ikke…

Hallo!

Mijn zoontje Julian is nu 4 maanden en we willen gaan beginnen met bijvoeding. Zelf heb ik het gevoel dat hij er aan toe is, omdat hij na de fles altijd hongerig is (of lijkt???). LIJKT of IS, dat vind ik moeilijk. Welke signalen van ‘er-aan-toe-zijn’ gaven jullie baby’s? Of moet ik echt afgaan op mijn moedergevoel?

Dag!
Mama van Julian

Mijn zoontje krijgt sinds een paar weken bijvoeding. Hij is n nu ruim 5 mnd. Ik had ook het gevoel dat hij eraan toe was doordat hij alles wat hij pakt in zijn mondje stopt. Hij eet zijn fruit nu goed, ik geef het wel voor de fles rond een uur of 11. Dan heeft hij ook honger en eet er goed van, een half uurtje later krijgt hij dan nog de fles. Hij zit nu wel op 4 voedingen sinds een paar dagen. Dus ook voor mij even uitproberen.

Léony