Bijvoeding prematuurtjes

Hallo allemaal

afgelopen maandag was ik bij het CB met onze zoon van 5 maanden (gecorrigeerd 2,5 maaanden) en zij gaven aan dat ik met bijvoeding mocht starten. Voorzichtig beginnen, dus eerst wat druppels sap van de appel op de tong, wennen aan een lepeltje etc.
Zijn er meerdere moeders van premature kinderen die al met bijvoeding zijn gestart en zo ja, hoe oud was jullie kindje toen? In het ziekenhuis gaan ze namelijk uit van de uitgerekende datum en dan zou hij nog maar 2,5 mnd zijn.

Wanneer kan ik dan het beste fruit inpassen en een fles laten vallen?
Hij krijgt nu:
6.00 uur: 180 + 6 schepjes
9.45 uur: 180 + 6
13.30 uur: 180 + 6
17.15 uur: 180 + 6
21.00 uur: 180 + 6
De tijden kunnen een kwartiertje eerder zijn (de eerste niet), ligt aan zijn slaapgedrag.

wel veel vragen, maar ik vind het zo lastig.

Groetjes!

Ik heb zelf geen prematuurtje, maar zou het volgende even nagaan bij je zoontje: Denk je dat hij er behoefte aan heeft, ik bedoel: hapt hij als hij eten ziet (bijvoorbeeld een boterham van jou), en heb je het idee dat hij niet voldoende heeft aan zijn eigen flessen.

Verder: Zitten er allergieën bij jullie in de familie?

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hallo,

Mijn vriendin haar dochter was 4,5 weken te vroeg geboren. Zij heeft nooit terug gerekend naar de eigenlijke uitrekendata. Dus zij gaf toen haar kindje 4 a 5 maand was ook gewoon fruit en met 6 maand warm. Haar meisje had veel behoefte aan bijvoeding. Zij was niet meer tevreden met alleen maar fles.

Net wat Anna vraagt heeft je kindje behoefte aan bijvoeding?? Want als je kindje de flesjes net leeg drinkt zou ik persoonlijk nog een paar weken wachten en zou ik beginnen dat je kindje 6 maand is.

Mijn dochtertje is 6 weken te vroeg geboren. Bij mij zeiden ze op het CB ook met 5 maanden dat we mochten beginnen met bijvoeding. Ik heb het toen niet gedaan. Wij zijn met 6 maanden begonnen. Eigenlijk was ze toen natuurlijk nog niet helemaal 6 maanden omdat ze te vroeg was. Maar de arts op het CB zei dat de darmen toch wel al op sterkte waren van 6 maanden omdat ze natuurlijk wel al gevoed word sinds ze geboren is. En dat de ijzer voorraad op raakt met 6 maanden en ze die uit de voeding moest halen. Wij zijn nu bezig om haar elke morgen wat fruit te geven. En zijn sinds vorige week bezig om een beetje groente te geven maar dat vind ze nog niet zo lekker. Over een week word ze 7 maanden. Dan wil ik ook beginnen met wat pap te geven. Ik doe toch wel rustig aan. Muriel gaf bij ons nooit aan dat ze behoeft had aan ander eten. Maar het fruit vind ze wel lekker en af en toe krijgt ze een stukje liga die weet ze ook al wel naar haar mond te brengen en vind ze ook lekker.

Ons zoontje is 7 weken te vroeg geboren. Ik heb het eerste half jaar geen bijvoeding gegeven (ik gaf borstvoeding en dan wordt bijvoeding voor het eerste half jaar juist afgeraden). Daarnaast heeft onze zoon verborgen reflux, snel darmkrampen, exceem en koemelkallergie. Dus ik heb absoluut de te vroeg geboren weken er af gerekend. Vanaf 6 maanden (ongecorrigeerd) ben ik heel voorzichtig begonnen met de potjes die vanaf 4 maanden gegeven mogen worden. Toen hij 8 maanden was ben ik pas overgegaan op de potjes voor 6 maanden, en vanaf tien maanden pas op dat van 8. Eerst een paar dagen een paar theelepeltjes om te kijken hoe hij er op reageerde, en altijd maar 1 nieuw ding, als ik zeker wist dat dat goed liep, introduceerde ik iets anders nieuws.

Heeft je kindje problemen met huid/maag/darmen dan zou ik voorzichtig zijn en kan het best nog even wachten, je zou dan ook evt. met liga-papje kunnen beginnen, dat is namelijk eiwit-koemelk en glutenvrij, de kans op allergie is dan ook heel klein.

Persoonlijk vind ik 5 maanden, en gecorrigeerd 2,5 dus, nog wel wat vroeg voor bijvoeding. Ik heb zelf altijd de adviezen vanuit het ziekenhuis gevolgt, zij corrigeren de leeftijd wel, en dat is niet voor niets. De maag/darmpjes zijn al zoveel vroeger in werking gesteld dan normaal gesproken de bedoeling was, dat ik ze nu niet te vroeg zou willen prikkelen. Als je kindje er zelf nog niet zo’n behoefte aan heeft dan zou ik het nog even laten. En w.s. heeft je kindje lange tijd, of misschien nog wel steeds extra ijzer gekregen, dus dat zou voor de bijvoeding nog niet zoveel uitmaken.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Hallo allemaal

hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Op zich hapt hij niet echt naar eten of zo, dus in dat geval zou hij er niet zo’n behoefte aan hebben.
Ik heb zelf wel last van allergie, dus hij kan daar ook gevoelig voor zijn.

Als ik jullie verhalen zo lees, wacht ik eerst de afspraak met de kinderarts af. Die is op 9 juli, maar hij kan waarschijnlijk beter inschatten wat de beste tijd is om bij te voeden dan het CB.

Groetjes!

Inderdaad die afspraak afwachten!
Zeker ook omdat er allergie voorkomt in de familie, dan wordt er sowieso pas bijvoeding aangeraden vanaf 6 maanden!

Liefs, Anne

mijn dochter is geboren op 5 dec met 26,2 weken. Ze is nu dus een half jaar (niet gecorrigeerd) en gecorrigeerd 3 maanden. Ik ben ook al 2 weken bezig met fruithapje, Jip geniet er enorm van. Ze krijgt niet veel (de inhoud van een ijsblokje), maar ze smult wel. Dit was ook op aanraden van de kinderarts bij het cb. Ik ben ook overgestapt van friso 1 naar friso 2. Toch heeft ze de laatste tijd meer last van dramkrampjes. Ik krijg morgen te horen van de kinderarts wat ik hier het beste mee kan doen.
onze planning ziet er als volgt uit:

7.00 uur 120 cc 4 schepjes friso 2
10.30 idem + vitamine D
13.00 fruithap
14.00 uur 120 cc 4 schepjes friso
17.30 idem en 0,1 ml ferro
21.00 120 cc en 4 schepjes friso

ik vind het ook lastig dat ze soms wel de uitgerekende datum aanhouden en soms niet, maar ik ga veel op mijn eigen gevoel af!!

groetjes Lobke

lobke

Hallo,

Mijn zoontje was zes weken te vroeg geboren en mijn ervaring is dat je gewoon moet kijken naar wat ze zelf aangeven wat ze nodig hebben. Ze hebben natuurlijk wel wat extra nodig vanaf zes maanden.

Met twee en een halve maand, gecorrigeerd 1 maand, kreeg hij plus al zijn flessen ook al een peren fruithapje, omdat hij zo’n last van krampjes had en dat helpte. Dat ging er zo in en als hij zijn zin kreeg ging het allemaal op, maar daar was hij nog wat te jong voor

Met vier maanden kreeg hij of fruit of een groentehap 's avonds à 100/125 gram en met vijf maanden smorgens fruit en savonds groente. Het verschilt gewoon per baby. Met vier maanden kreeg hij ook voor het slapen gaan in zijn fles wat pap, maar dat waren maar drie schepjes met de schep van de melkpoeder.

Maar die van jouw is als ik het uitreken tien weken te vroeg en ik weet niet of je dat dan kan vergelijken? Zoiezo zijn alle babies al zo sterk verschillend.

Om een idee te krijgen. Met vijf maanden kreeg hij…
7.00 200
10.00 fruit + 200
14.30 200
17.30 groente + 200
22,00 200 + pap
soms iets later soms iets eerder.

Nu is hij 6 1/2, (5mnd)
7.00 200 + 5 el pap
10.00 fruit als er behoefte is sap
12.00 200 fles + broodkorstje oefenen
15.00 sap/thee + koekje als er behoefte is
17.30 warme hapje
<19.00 200 fles

Tot vorige week waren het er nog vier flessen, maar had een schema gekregen van het cb waar maar drie op stonden en dat bevalt hem prima. Alleen laatste dagen gaat het eten wat moeilijker door de tandjes en hij zit niet echt goed in zijn vel heb ik het idee, dus morgen even weer langs de arts.