Bijvoeding flesvoeding etc vraagje

ik had even een vraagje
rico’s eetpatroon ziet er nu zo uit:

07:00 - 170cc flesvoeding
10:00 - de helft van een klein potje fruit (met 1 soort fruit)
11:00 - 170cc flesvoeding
15:00 - 170cc flesvoeding
tussen 17:00 en 18:00 - de helft van een klein potje groente (met 1 soort)
19:00 - 170cc flesvoeding
23:00 - 170 cc flesvoeding + 2 schepjes nutrix.

mn vraag is nu dus, wanneer mag ik s’ochtends een heel potje geven en s’avonds ook? of apart van elkaar? en moet hij niet ooit toch op 200 cc zitten of zijn er meer baby’s die op een laag cc blijven en vanuit daar van 5 van 4 flessen gaan en zo verder?
ik kom er zelf niet uit namelijk.
hij heeft alles 4x achter elkaar gehad op sperzieboontjes na daar beginnen we vanavond mee (moest ook 4x ivm allergieen uittesten omdat die in de fam. zitten. we MOESTEN wel beginnen met bijvoeden anders was he tvoor zijn groei niet goed)
ik zit dus een beetje te gissen naar een dagmenu, en wanneer ik het beste kan beginnen met uitbreiden met EN meer geven per keer EN wat ik als opvolger zal doen ipv 1 soort groenten en 1 soort fruit…
ik vind dat je zo weinig hebt voor 4+ van olvarit en ik ga niet zelf lopen klooien want ik durf niet zo goed daarmee te experimenteren.
ik kan natuurlijk wel olvarit bio erbij kopen want dan is het al wat meer gevarieerd.

nou ik hoor het wel thnx xx

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ik kan je alleen maar zeggen wat wij hebben gedaan hier.

Ik zou 's ochtends eerst proberen of hij meer dan een half potje fruit lust. Eet hij een heel potje, prima! Als dat goed loopt, zou ik gaan kijken of hij meer dan een half potje groente lust. Als hij dat goed gaat eten, zou je ipv een fles om 19.00 uur en een fles om 23.00 uur een laatste fles kunnen geven om bv. 21.00 uur en dan vervalt er dus één flesje. Als ze goed aan de groente zitten, vervalt er nl. één fles. Je zou dan evt. iets meer cc’s in die laatste fles kunnen doen om de nacht lekker door te komen.

Wat betreft de rest van de flessen: de ene baby zit na een paar maanden op de liter per dag en de andere baby niet. Ik zou kijken naar Rico en als hij er genoeg aan heeft, zou ik ze niet verhogen.

Succes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

thnx
maar weet je rico slaapt amper maar tot 7 uur nu, als ie om 23:15 zn laatste fles krijgt! omdat ik zn doeken s’nachts heb weggehaald. (vanacht 6e nacht zonder doek! gaat hopelijk steeds beter) is het dan wel slim om die laatste fles zo vroeg te zetten? kan ik niet zo met de tijd schuiven dat hij toch dadelijk maar 4 flessen krijgt en toch om 23:00 uur de laatste? en vanuit daar afbouwen in tijd?
hij werd overigens niet wakker vandaag voor zijn groente, om 10 over half 7 werd ie pas wakker dus vond het onnodig hem dan nog groente te geven en om 19 uur de fles.
en wanneer van 1 soort groenten naar een combi?
kom er trouwens net achter dat je van friso ook hapjes hebt en in groente iets meer variatie.
is toch niks mis mee de ene keer olvarit te geven en andere dag friso wel??
<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/090204/XZt9.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/GCWlp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 07 Feb 2009 20:28:59

Nee hoor, wij geven de ene keer Olivarit, dan Friso en dan weer van Etos eigen merk. Hij vindt het allemaal prima. De potjes van Friso (de 6-maandenpotjes bedoel ik) hebben wel grotere stukjes dan de potjes van Olvarit dus dat was wel even wennen.

Wat je ook zou kunnen doen als Rico z’n groente goed eet, is hem laten slapen en dan kijken of hij blijft slapen tot de laatste fles van 23.00 uur. Dat deed Erik altijd wel en we moesten hem er dus altijd voor wakker maken. Dan zou je fles van 19.00 uur gewoon komen te vervallen.

Groetjes!

dat is wel slim ja bedankt! dan laat ik hem zijn hele potje groente wel opeten. en die dus om 19:00 uur geven? ipv de fles dan? of het kan ook dat ik die fles van 11:00 laat vallen en hem dan een heel potje fruit geef ofzo. want ik ben bang als hij s’aovnds te weinig “eet” dat de nacht dan helemaal een hel is??
of is dat onlogisch?
hopelijk slaapt rico ooit een keer wel helemaal door
vanochtend was ie ook om 6 uur aan het spoken, en ik zelf sliep pas om 1 uur omdat ik nog dingen moest doen na de voeding die hij om 23:15 kreeg.
heb echt bar weinig aan 5 uurtjes slaap maar ja hoort erbij.

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/090204/XZt9.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/GCWlp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 08 Feb 2009 10:21:12

quote:
Ik kan je alleen maar zeggen wat wij hebben gedaan hier.

Ik zou 's ochtends eerst proberen of hij meer dan een half potje fruit lust. Eet hij een heel potje, prima! Als dat goed loopt, zou ik gaan kijken of hij meer dan een half potje groente lust. Als hij dat goed gaat eten, zou je ipv een fles om 19.00 uur en een fles om 23.00 uur een laatste fles kunnen geven om bv. 21.00 uur en dan vervalt er dus één flesje. Als ze goed aan de groente zitten, vervalt er nl. één fles. Je zou dan evt. iets meer cc’s in die laatste fles kunnen doen om de nacht lekker door te komen.

Wat betreft de rest van de flessen: de ene baby zit na een paar maanden op de liter per dag en de andere baby niet. Ik zou kijken naar Rico en als hij er genoeg aan heeft, zou ik ze niet verhogen.

Succes!

en nog een vraag over dat je zei dat je ze niet zou verhogen.
ik BEN het er mee eens, maar KAN het ook? dat baby’s nooit op 200 cc komen te zitten? en dat dat ook niet nodig is?

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b1.lilypie.com/zUgAp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

Ik denk zeker dat er baby’s zijn die nooit op de 180 + 6 of 210 + 7 komen.

Wat ik bedoel is dat je hem z’n groente geeft rond 18.00 uur (dat moet 'ie kunnen halen met nog een fles om 15.00 uur) en dat je hem dan lekker in bed legt. Mits hij het hele potje op-eet, anders zou ik er nog een flesje achteraan geven. Geen heel flesje dan, afhankelijk van de hoeveelheid gegeten groente.

Groente vervangt een fles (want is uiteindelijk één van de drie hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch, avondeten);
Fruit vervangt géén fles, maar is slechts een tussendoortje.

Snappie?

haha ik snap het, maar vult groente dan zoveel meer dan fruit?
ja ik zit nu dus helemaal te denken hoe ik dan alles die in structuur en schema, want ik vind schema toch wel prettig om mee te werken en rico ook want zo is het duidelijk voor hem, maar ik kom er niet in mn uppie uit,
jij gaat er dus vanuit dat als hij b.v. om 18:00 groente krijgt dat hij het dan moet halen tot 23:00 uur? want normaal krijgt hij om 19:00 uur de fles…
en zou ik dan de pap wat dikker maken in delaatste voeding en eventueel ietsje meer dat ie b.v. op 180 cc in totaal zit met pap en melk?
misschien dat hij het dan red…
ja dit punt met eet-patroon vind ik het moeilijkst, omdat het normaal alleen melk is, en zei het cb van; je kunt nu dit of dat eventueel doen en nu doen ze dat niet meer omdat dat afwijkt van hun boekjes. en dan moetik maar bij de ka zijn maar die spreek ik pas 6 maart weer omdat hij er niet is eerder.
dus ik moet zelf wel nu wat verzinnen maar kom er helaas nog niet helemaal uit want normaal als de 5e fles komt te vervallen, dan is het toch om de 5 uur een fles ipv om de 4 of klopt mijn informatiebron niet?

Erik sliep wel tot aan de laatste fles na z’n groente, dus je kan het proberen. Weet niet of Rico het ook kan, maar lijkt me haast wel. Dat uurtje zal het verschil ook niet maken denk ik. Gewoon proberen! En de laatste voeding zou je misschien wat papperiger kunnen maken ja. Het is gewoon een kwestie van even uitproberen. Spannend, maar ja…er zit niets anders op.

En ja, groente vult meer. Je moet maar zo denken: jij eet toch ook fruit als tussendoortje, maar niet als hoofdmaaltijd? En groente als tussendoortje, hmmmm…weet niet…

Misschien dat je schema dit kan worden:

07:00 - 170cc flesvoeding
10:00 - potje fruit (met 1 soort fruit)
11:00 - 170cc flesvoeding
15:00 - 170cc flesvoeding
18:00 - potje groente (met 1 soort) (met evt. klein flesje na als het potje niet helemaal leeggaat)
23:00 - 170 cc flesvoeding + nutrix.

Hoeft dus eigenlijk niets in te veranderen.

hmm… ja dat staat me eigelijk wel aan op 1 ding na. want rico heeft al 4x peer 4 x banaan, 4x wortel gehad en vanavond met sperzieboontjes beginnen (gisteren werd ie nie wakker omdat ie s’middags lag te spoken)
maar in ieder geval, dat 1 soort groente en fruit heeft ie inmiddels wel gehad allemaal en aangezien hij nu 4.5 maand is, dacht ik best wel te kunnen beginnen met combi 4+
en dat vult natuurlijk weer iets meer dan 1 soort…

Precies, als je merkt dat hij niet op de één soort reageert over naar de volgende stap. Je moet het wel spannend houden tenslotte. Hihi.

ja hahaha.
maar ik wil het dus heel graag gaan proberen, maar is het ERGENS heel misschien niet een beetje dom van mij als ik dat zonder overleg doe? die fles eraf. want mag dat nu rico is 4.5 maand woog de maandag 6 kg en iets minder dan 200 gram. hij is tussen de 60.5 en 63 cm (verschillende metingen ziekenhuis en cb:S:S:S) (anderzijds ook geen zin nog een maand te wachten als het in principe verantwoord is)

Gewijzigd door - isa-schatje-isa op 08 Feb 2009 12:50:27

Nee hoor, Morgan van Michele is ook geen grote en heeft zelfs aangegeven dat ze de laatste fles niet meer hoeft door de nacht door te slapen. Ik zou het gewoon proberen. En trouwens, je geeft nog wel een laatste fles alleen die van 19.00 uur vervalt. Maar de groente vult dat weer op, dus minder voeding krijgt 'ie helemaal niet.

okee ja ik ga deze sperziebonen “kuur” nog afmaken en zo gauw ik dan die combi potjes heb ga ik met dat nieuwe schema beginnen.
heb er gewoon zin in en ik vind het trouwens ook erg interesant het onderwerp bijvoeding
ga morge trouwens courgette soep maken, dus denk dat ik er ook een beetje voor rico maak. met een halve aardappel en dan een halve courgette mixen. kan hij toch 3x van eten denk ik wel… misschien wel maar 2x maar we zien wel.
had ook gezien dat als je pompoen soep maakt voor 4+ers dat je dan gewoon flesvoeding 3 schepjes op 90 cc moet doen en dan pompoen erdoor heen moet mixeen en dat opwarmen. baby soep

hmm kan ik een potje olvarit sperzieboontjes pakken en b.v. een halve aardappel (ik weet de verhouding niet op 125 m sperzieboontjes) en dat mixen?
en dan geven?

Zit aardappel ook al in de vier-maandenpotjes? Zo ja, gewoon doen!

Enne, lekker hoor. Courgettesoep. Wat een traktatie voor de kleine man, weer eens iets anders dan sperziebonen…

haha, ja kan er idd ook soep van maken maar ik at die soep zelf dan maar kan er natuurlijk ook flesvoeding bijdoen bij die courgette en dan mixen. is het weer courgette soep.
ben benieuwd.
enne ja aardappel zit ook in 4+ potjes, dan had je die 1 soorten groente potjes en daarna b.v. wortel met aardappel 4+
dus denk dat ik dat maar eens ga uitvogelen.
is stiekem toch best leuk

omg hij lust geen sperzieboonen en wel wortel, net bij de sperzieboontjes trok ie bij elke (moeizame) hap een gezicht alsof ie elk moment over zijn nek kon gaan haha oops. nouja nog een dag of 2 rico

En soms moet je het echt wel tien keer aanbieden hoor, voor ze het kunnen waarderen. Eerlijk waar. Dus nog even volhouden!

ik weet het… wortel had hij maar een paar happen moeite mee, haha ben benieuwd vanavond