Bijtertje

Ik heb hier een bijtertje in huis van 2 jaar en dat is niet makkelijk.
Het begon begin dit jaar maar dat was allemaal onbewust dat die dat door had dan legde die z n hoofdje op je schoot en beet zo in me been . Het ging een hele tijd van maanden goed maar sinds twee weken is het echt berg af waarts. Hij is nu 2 jaar en heeft nu wel door wanneer die bijt. Hij bijt op de momenten als iets niet gaat zo als hij wil of we pakken wat af van hem, maar ook bijt hij dus nu kinderen als ze bv wat van hem af pakken of hij wil iets hebben wat hun beet hebben in de handen. Ik corrigeer hem dan door te zeggen dat dat pijn doet en zeer maar dan slaat en krabt die me vervolgens in me gezicht.
Ik heb het idee dat omdat die nog niet kan verwoorden ( is van mij of blijf af) als er bv wat wordt af gepakt en dan gaat bijten en denk dan laat je wel los.
Wie herkent dit en heeft er tips?
Want ik weet het even niet meer…

Hier een 1jarige met hetzelfde gedrag!
Van alles geprobeerd, van terug bijten, naar een minuut in de gang! En dat laatste helpt aardig… Tot ie weer begint! Ik krijg het er gewoon niet uit! En het is erg lastig, alleen al voor zijn zus, die vaak de pineut is!

Manderijn

Hier ook een bijtertje. Iedere keer dat hij bijt gaat hij op de trap. Maar Dion is nogal hardnekkig en trekt zich er niet zoveel van aan. Moet wel zeggen dat hij alleen zijn broer bijt om te laten merken dat hij het er niet mee eens is. Verbaal kan hij zich prima duidelijk maken dus daar ligt het bij hem niet aan. Marijn kan nogal bezitterig over Dion zijn en dat pikt hij niet. Volgens Marijn lief bedoeld maar Dion wil alles zelluf doen.

Ik denk dat als je hem iedere keer straft als hij bijt, hij vanzelf denkt van he als ik bijt moet ik bv op de trap en dat is niet leuk. Het schijnt ook een fase te zijn of een vorm van genegenheid.

Rens bijt ook weleens. Hij moet dan direct in de hoek. Ik heb hier wel gemerkt dat wanneer hij weer gaat bijten hij met kiezen bezig is(hij was erg laat met tanden en is nog niet compleet)
Als Rens dus gaat bijten geef ik hem gelijk weer dentinox en dat helpt aardig.

Groetjes Ramona

heeft het niks met tanden of kiezen te maken? Ik weet er niks over verder sorry, Rico heeft het gelukkig nog nooit gedaan (afkloppen) maar het lijkt me dat je in dit geval hetzelfde moet handelen als met slaan of spugen (wat rico dus wel doet.dat laatste) spugen kun je nog wel negeren bijten niet, is te pijnlijk helaas… ik zou wel concequent zijn. 1 keer bijten ins in de hoek, op zn kamer of wat je dan ook doet als straf. sterkte in ieder geval… laat duidelijk weten dat dit niet de bedoeling is. wellicht heb je dit alles al geprobeerd…ik loop soms ook even vast als het gaat om dingen die niet mogen (zeker betreft het spugen) ik heb me nu maar voorgenomen me niet te druk meer te maken, vaak hebben kinderen zoiets van: hee dit is leuk, ik krijg er ook nog een reactie op…
op den duur is de lol ervan af, verzinnen ze weer wat anders. echt een fase…

Geheel tegen mijn gevoel in, heb ik beide kinderen 1 keer terug gebeten, en daarmee was het ook gelijk afgelopen!
Mijn moeder zei dat ze dat vroeger ook zo afleerden, en ik was behoorlijk radeloos na wekenlang in de gang zetten zonder resultaten… Ik heb het dus maar gedaan, tot grote schrik van de kids! Maar daarmee kwam wel direct het besef dat dat pijn doet (en zo hard beet ik natuurlijk helemaal niet) en zijn ze er zelf ook mee gestopt!

Groetjes Anouk

@mamasnoekie, zelfs dat werkte hier niet!
@mamavanrico; het is een fase is wel een dooddoener is sommige gevallen. Ons manderijnenjongetje doet het al vanaf zijn eerste tandje… Zo’n 8 maanden geleden! Inmiddels een heel gebit, en hij bijt nog steeds te vaak! Het jochie is nu net een jaar, dus hoe straf je? Op de gang zetten zijn we nu net mee begonnen, dus dat ik even afwachten of dat gaat werken. Terug bijten werkt niet, negeren is geen eens een optie! Fase of niet… je kunt niet gaan zitten wachten tot het over gaat, want ons jongetje bijt tot bloedens toe (in sommige gevallen)
@sandra82, wanneer slaat jou bijtertje toe? het is hier namelijk echt aandacht vragen als ie dat doet! Als ie geen aandacht krijgt, als zijn zus iets af pakt, maar ook als ik even met hem knuffel, eindigt dat in bijten…!

Maar om het wel even in het juiste perspectief te zetten; het is een heerlijk,lief en makkelijk kind! Alleen op het bijten na dus, helaas!

Manderijn

De mijne bijt op het moment dat hij z n zin niet van me krijgt of er pakt een ander kindje speelgoed van hem af dan slaat het bijten toe.
Aan tanden of kiezen krijgen kan het niet liggen mijn knul heeft z n gebitje al compleet.
Maar vind het zo vervelend, want hij kan echt hard bijten…
Als hij hier bijt corrigeer ik hem en moet die op de trap zitten !!!

Demi van ons bijt ook. (slaan of kopstoten geven is ook zijn favoriet)
moeilijk vind ik het wel, het is gelukkig al iets minder, (ik durfde bijna niet meer naar een speeltuin/balorrig omdat hij ook andere kindjes bijt.

hij doet het verschillend, meestal als hij boos is, soms met stoeien/kroelen bijt hij (terwijl die dan juist aan het lachen is)
2 keer heeft hij gebeten naar mijn idee zonder rede (liep op straat ineens op een kindje af ongeveer even oud en gelijk in de wong bijten.

wij proberen ook steeds in de hoek te zetten, en steeds zeggen dat hij NIET mag bijten/slaan

ik hoorde van een moeder (in balorig) haar zoontje was dus gebeten door Demi (jongetje was 3 jaar) dat haar zoontje het ook heel erg heeft gedaan maar het ook weer over was.
dus wij blijven hoop hebben dat het over gaat

@manderijn: dooddoener of niet, een fase kan behoorlijk lang duren, dat is wat ik zei ivm het spugen van Rico, hij doet het ook al heel lang maar wat kun je nog meer doen dan je al gedaan hebt? hoe lastig het ook is, het is voor jou (net zo goed als voor mij) afwachten tot het ooit over gaat, en tot die tijd gewoon laten merken dat het niet mag en dan maar hopen dat op den duur het kwartje valt en hij er zelf mee ophoudt. Daarbij kun je een kind van 1 minder duidelijk maken als een kind van 2 (ik reageerde ook op Sandra82)
Rico begon toen hij 8 mnd was al met spullen uit de box gooien, uiteindelijk toen die box weg ging toen ie anderhalf was gooide hij gewoon spullen die in de huiskamer lagen aan speelgoed. Elke keer zei ik dat het niet mocht en ja ook wij begonnen met de hoek e.d. Uiteindelijk werd het minder.
Een fase wil niet zeggen dat het maar een paar dagen is, of een paar weken, dat kan verschillen, een fase betekend gewoon dat het vanzelf gekomen is en ook vanzelf weer ophoudt. of het nu een week duurt of een jaar… het komt echt wel goed. Probeer iets te zoeken waar je hem mee aankan. desnoods als hij graag tv kijkt zeg je dat hij niet meer mag kijken, en dat hij tv kijken maar moet verdienen. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik… wat ik wil zeggen: probeer het niet te negatief te zien… ik heb dat ook gedaan en bereikte er ook niets mee en als meneertje hier driftig is spugt hij gewoon nog steeds (maar 1 ding weet ik wel, het is wel minder geworden!)

Hier ook een bijter! Ik zie het vaak al aankomen en waarschuw hem dat als hij gaat bijten, hij in de hoek moet. Dat helpt lang niet altijd, dus hij gaat in de hoek. Hij weet dan wel dat hij fout is geweest, maar kan het rustig een half uur later weer doen. Maar goed, ik blijf hem consequent in de hoek zetten. Hopelijk helpt het nog eens. Sosm gaat het ook weken goed, maar dan is het ook weer dagen mis!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Hier gelukkig geen bijtertje maar het valt mij op dat het bijna alleen maar jongetjes zijn die bijten? Of is het toeval dat alleen de jongensmama hebben gereageerd?
groetjes,
Wendy

Daar zeg je wat Mompsiemamma… Onze dochter heeft het echt nog nooit gedaan!

Wat hier ook wel opvalt, ik ben vaak de pineut, zuslief ook vaak, mijn vriend valt redelijk mee, maar mijn schoonmoeder en moeder bijt hij nooit! Terwijl hij beide veel ziet, mijn schoonmmoeder past namelijk ook op! Apart he?
Als het uit liefde is, is het natuurlijk weer een groot compliment, alleen de verkeerde manier om te laten zien

Manderijn

Ik ben ook altijd de pineut. Papa bijna nooit en opa’s en oma’s al helemaal niet! Zal toch wel komen omdat ik het meeste thuis ben of zo!
Ik hoor het bij meisjes inderdaad ook minder.

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

ik ben hier dan ook de pineut en oma hier ook, maar papa en opa eigenlijk vrijwel nooit !!!
zou het idd zo zijn dat jongetjes vaker bijten maar het is zo lastig dat bijten !!!

Heej Sandra

Vanmorgen hadden wij een afspraak bij het consultatiebureau, en ik heb even navraag gedaan

Het is toch wat ik al dacht wel zo dat het voor kinderen een vorm van affectie is, kussen en bijten ligt gewoon erg dicht bij elkaar. Alleen bij het bijten worden de tanden gebruikt
De arts vertelde me dat het goed is om dit gedrag te straffen, want je wilt natuurlijk niet dat je kind bijt!
Wel is het zo dat je je kind een alternatief moet bieden. Nee niet bijten, maar een kus.
Terug bijten schijnt dan ook absoluut geen effect te hebben (wat hier klopt) maar zeggen dat ie niet mag bijten, en een kusje terug geven, schijnt meer effect te hebben.
Gaat het bijten door, dan een passende straf… Hier dus een minuutje achter de deur op de gang.

Nou we zullen het hier gaan proberen, want ik wil er toch echt vanaf
Blij met een paar nieuwe handvatten, want makkelijk is het zeker niet!

Manderijn

ik heb een jongen en hij heeft nog nooit gebeten. klop klop klop… ik ken eigenlijk alleen maar meisjes die het doen…