Onze zoon zit in de fase van bijten. Soms is het uit enthousiasme, maar meestal een (negatieve) manier van aandacht vragen vb als ik bij zijn zusje ben of aan het afwassen of zo. Hoe leer ik het hem af? In de hoek? Dat doe ik nu dus steeds, maar het lijkt niet te helpen.
Ik weet dat er een tijdje geleden een topic is geweest over het wel of niet effect hebben van in de hoek zetten. Maar wat dan wel? Ik zet hem in de hoek, laat hem even staan en zeg dan tegen hem dat hij mama heeft gebeten, dat dat pijn doet en dat hij daarom in de hoek staat. Verder geef ik steeds aan dat hij niet mag bijten, maar wel mag aaien of kusjes mag geven. En dan krijg ik een kus en knuffel van hem (hij kan nog niet praten dus sorry laten zeggen heeft geen zin)
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Bijten afleren?
Hier ook een bijter…! Hij moet sorry zeggen, en als hij dat niet doet moet hij even bij ons vandaan, Als wij in de kamer zijn, gaat hij dus naar de keuken! En andersom!
Maar goed, als hij nog geen sorry kan zeggen word het erg lastig!
Groetjes Manderijn.
Je pakt het goed aan. Doorzetten. Het stopt vanzelf weer. Is echt een fase. In ieder geval niet terugbijten. Hij mag het niet en jij wel? Da’s lastig uitleggen
Als hij kan praten zal het ook makkelijker worden. Het kan ook door frustratie komen, dat hij zich nog niet goed kan uiten.
Groetjes,
M
“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”
Hoi hoi,
Hier hielp het door te vertellen dat bijten pijn deed en dat als ze mama’s aandacht wil (en daar gaat het om) dat ze dan mama maar even moet kietelen of natuurlijk gewoon roepen. Maar moppie vindt het soms ook lastig als ik met binkie bezig ben en dan benoemen wat ze doet en een alternatief bieden werkte hier super.
groetjes,
Wendy
Kinderen hebben het meest liefde nodig als ze die het minst verdienen…
ja rico heeft geen bijtfase gehad (hooguit 2 dagen maar echt niet noemenswaardig) maar wel een spuug fase. die spugde mij gewoon recht in mn gezicht in de winkel en ook naar vreemde mensen. dit heeft echt heeeeel lang geduurd omdat ik elke keer boos werd natuurlijk. ja dan duurt het dus alleen maar langer. ik ben het maar gaan negeren en toen ging het sneller over volgens mij ennuh nee niet terug gaan bijten, heeft geen zin denk ik. haha zou eruit zien als ik hem terug gespuugd had vol in zn gezicht… nee dat doen we maar niet… kwaad niet met kwaad vergelden! werkt altijd averechts. en ja tis afzien maar het gaat echt over…
ik zou het dus negeren in woorden (want bijten doet zeer) en m gewoon weg zetten op zn kamer oid. waar ie niet kan bijten. of geef hem een hint: geef m een bijtring en niet elke keer zeggen dat doet pijn, want dat weten ze onderhand echt wel als je dat al 10 keer gezegd hebt… ik zou in het begin dan nog zeggen: je weet waarom je nu op de gang/ op je kamer zit.
en op den duur gewoon niet meer praten. maar gewoon handelen en wegzetten.
Terugbijten zou ik ook nooit doen, dan geef ik inderdaad het slechte voorbeeld. Ik heb vandaag gezegd dat als hij mama’s aandacht wil, hij aan mijn been moet tikken of mama moet roepen (de tip van moppiesmama) en hopen dat hij het dan niet meer doet. Het is vandaag maar 1 keer voorgekomen gelukkig, maar soms is het ook 3 keer in een kwartier zeg maar. Nou ja, we zullen zien.
Hopelijk gaat de aanpak werken!
Groetjes,
M
“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”
Minke bijt ook wel eens. Hier werkt belonen beter dan straffen, dus hier beloof ik een sticker voor een dag niet bijten en bij een week niet bijten mocht ze een keer nagellak op haar vingertjes . Maar dat is wat lastiger voor een jongen… haha. maar goed ik zou dus proberen goed gedrag te belonen. Hier gaat het nu heel goed.
groetjes