Bijna niet willen praten op de peuterspeelzaal

Mijn zoontje is 3 1/2 jaar en gaat sinds een jaar 2 dagdelen per week naar de psz.
In het beging moest hij wel erg wennen met wegbrengen naar school.
Was vaak even huilen maar zodra ik het hoekje om was ging hij fijn spelen.
Nadat zijn broertje geboren was (die is nu 7 maanden) had hij weer even een terugslag maar nu gaat het goed. Heel af en toe is hij soms een beetje verdrietig met weg brengen maar komt bijna niet meer voor.

Het is een mannetje dat de kat uit de boom kijkt. Tegen vreemden zal hij niet zo snel iets zeggen terwijl hij thuis praatjes voor 10 heeft.
Op school wil hij alleen bijna niet praten… De juffrouw raadde ons nu aan om hem een ochtend extra naar school te laten gaan. Misschien dat dat zou helpen maar wij hebben er een hard hoofd in…

Ik was zelf vroeger ook zo. Ging pas praten op de kleuterschool!
Dus komt me allemaal bekend voor! Wie van de moeders heeft dit ook meegemaakt?
En zoja, hoe hebben jullie dit aangepakt?

mijn tweede kind Victor, heeft zijn mond niet open gedaan op de PSZ, helemaal niks heeft ie gezegd als het niet nodig was. zij adviseerden met klem logopedie…Ik zei echt niet, hij kletst me de oren van de kop thuis…

maar meneer is van juni dus ging niet direct naar de kleuterschool maar pas na de grote vakantie

eerst wat ie deed op dag 1, even buurten bij juf hetty van de psz, en zei

HOI juf, hoe gaat het, ik zit nu op de basisschool maar mis je wel hoor, maa rjuf ineke is ook heel lief…

Echt hetty heeft er nog speciaal voor op gebeld om te vertellen dat ze het 1.5 jaar mis hadden gehad

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hoi tippiewan,

ons oudste zoontje praatte helemaal ook niet, maar hij kon ook met 2.5 jaar nog maar iets van 15 woorden zeggen. Dus op psz praatte hij ook niet.
Wij zijn toen op advies van het CB wel met logopedie begonnen, maar hij praatte thuis ook niet , dat is dus wel een verschil met jouw kindje.
Ik zou me er geen zorgen over maken, als hij thuis wel praat. Anders zou ik logo
adviseren, maar als ie je de oren van het hoofd praat, komt het wel goed/.
Praat hij duidelijk? of hebben ze op de psz er wat op aan te merken (of het CB)
dit is met ons jongste zoontje het geval met 3 jaar werd er gezegd dat hij niet duidelijk praatte, wel heel veel (leert hij van grote broer) maar niet goed,
of we een logopediste langs op de psz zouden sturen.
Ik heb het met die leidsters er over gehad, en ze vonden het dus echt NIET
nodig…
pfff. gelukkig, we zagen er al een zwaar hoofd in. HEt is ook nooit goed he,
ze MOETEN al zo goed kunnen praten, mogen ipv een k geen t zeggen en al dat soort dingen…
Echt waanzin,
met ons oudste zoontje zitten we momenteel weer bij de logo (in groep 1 worden ze daarop getest) en het was duidelijk dat hij meerdere letters niet goed uitsprak, maar ja hij is 5 en geen 3.
Dus vind ik dat ook wel goed, we zijn nu zo’n 8 weken verder ofzo en het gaat heel goed, hij kan ze nu bijna allemaal goed zeggen.

Veel succes met je kindje!
Gr. mama van 2 kids

Thuis kletst hij de oren van het hoofd en hij
snapt het allemaal prima volgens de juffrouw
dus daar ligt het niet aan. Hij knikt ja of nee
als iets wordt gevraagd maar iets uit zichzelf
zeggen dat doet hij niet. Als hij op school
naar de wc moet gaat hij gewoon zelf…
Voor de rest praat hij wel gewoon tegen de andere
kindjes. Hij komt altijd met hele verhalen thuis!
Vind het een lastige beslissing…we staan er
wel open voor maar we denken( we weten eigenlijk
wel zeker) dat hij er niet door gaat praten…

Als hij thuis wel kletst, lekker laten doen!
Hij kan het dus wel, maar heeft gewoon geen behoefte om dat in de groep te doen.
Denk niet dat een extra dagdeel daar bij gaat helpen.
Als ie nou echt niet reageert (in zn eigen wereldje leeft) is het wat anders, maar niet uit zichzelf praten… ach er zijn zat volwassenen die in een gezelschap niks durven zeggen, of alleen maar antwoord geven als ze wat gevraagd wordt.

Ben zelf ook altijd zo geweest, totdat ik workshops ben gaan geven nu durf ik opeens veel meer. Hahaha is goed voor me Maar eh ik ben dan ook 23 en geen 3

Mijn schoonmoeder is bouwcoordinator op
een basisschool en past een dag in de week
op mijn kindjes. Volgens haar loopt hij zelfs
voor qua taal en is hij niet dyslectisch
Hij slist alleen een beetje wat we in de gaten
moeten houden.
Ik denk dat we het gaan proberen maar echt
zeker zijn we er niet over!