Bijna 5 jaar en alles het zelfde willen al haar zu

hallo,

ilse bijna 5 jaar wil alles hetzelfde wat haar zusje ilona van 3 jaar doet.
is ilona met de pop aan het spelen moet ilse de precies dezelfde pop hebben terwijl er genoeg poppen liggen, en zo gaat dat eigenlijk met al het speelgoed.
maar zo is het dus ook als ilona buikpijn heeft heeft ilse het gelijk ook.
zo met dat speelgoed geeft soms de grootste ruzies.

hebben jullie kinderen allemaal eigen speelgoed en mag de andere niet mee spelen.
want bij ons lig het speelgoed op een grote hoop.

groetjes henny

Hoi,

Herken ik!
Hier soms ook grote ruzies. Wat de een heeft wil de ander ook net hebben natuurlijk.
We kunnen wel alles dubbel gaan kopen, maar hier is het vaak zo dat ze heel kort met sommige dingen spelen en dan beland het ergens in een kast en wordt er niet meer naar om gekeken.
Wij doen het zo: wie het speeltje het eerst had, die mag er mee spelen en dan moet de ander iets anders zoeken om zich mee te vermaken.
Als degene die hem het eerst had er niet meer mee speelt is de ander het vaak al vergeten. Zucht…
Vaak ook huilpartijen en stampvoeten op de grond. Om moe van te worden.
Soms zijn we even streng en zeggen: moet je even op de gang?
Nee, dat willen ze natuurlijk niet, dus houd het gejammer op.
Ik ben zelf best een strenge moeder vindt ik. Wil graag dat er geluisterd word, want wij zijn de baas (ouder).

Ben jij ook streng of vindt je dat moeilijk?

Onze kinderen zijn trouwens 2 1/2 en 4 1/2 jaar oud.

Groetjes Lisan.

ja streng, niet genoeg denk ik.
als ik er iets van zeg horen ze het niet, ik moet gillen om er over heen te komen. en gillen wil ik eigenlijk niet.

van dat ze er even mee spelen ken ik, ze hebben favoriet speel goed.
ze hebben toevallig van de week hetzelfde gehad, maken ze nog ruzie over want dat poppetje was niet van ilona maar van ilse en zo ging het heen en weer. terwijl het presies hetzelfde is.

nu maken ze op dit moment ruzie wie de kat binnen mag laten.

groetjes henny

Hoi,

Heb net de kinderen op bed gelegd en nu even tijd om terug te schrijven.
Ook gewerkt vandaag, dus nu even tijd voor mijzelf.

Voor Sinterklaas had ik de kinderen strijkkraaltjes gegeven. Heb ze in een doos met allemaal vakjes gedaan en ieder zo n doos gegeven. Met hun naam erop.
Daar dus geen ruzie over gelukkig.
Ik heb ook wel eens van die momenten dat ik denk: jullie ruzien maar even. Loop ik even naar de keuken ofzo en doe net of ik het niet hoor.
Maar als het echt uit de hand loopt met slaan ofzo naar elkaar (op het hoofd of hard op de rug) dan gaat diegene even op de gang en mag terug komen als ik het zeg.
Dan moet ze een kusje geven en sorrie zeggen.

Gillen is inderdaad niet goed, maar helaas ik doe het ook wel eens.
Ik wil bijv. de kinderen voor het avond eten in de pyama aan tafel hebben (de jongste gaat om 6 uur op bed en we eten om 5 uur) zodat ze daarna nog even sesamstraat kunnen kijken en dan nog boekje lezen en dan op bed.
Vaak rennen ze dan weg en dan gil ik ook wel eens, hier komen en snel een beetje. En dan tel ik tot 3 en ze weten bij 3 moeten ze er zijn.

Als de kinderen ruzie maken om wie de kat mag binnen laten zou je kunnen zeggen dat de een de deur open mag doen en de ander doet hem dicht.

Het valt soms niet mee he om kinderen te hebben. Toch krijg je er ook veel liefde van.
Als de kinderen s morgens wakker worden en ik hun vrolijke gezichtjes zie, en ze geven me heel veel kusjes dan ben ik eigenlijk de vorige dag al vergeten.
Maar ja dan ze beginnen vaak weer opnieuw met ruzie maken.

Groetjes Lisan.

wel een idee om de een te laten opennen en de andere dicht doen.
ik ken het dat weg lopen als ze de piamaas aan moeten, is hier ook zo.
maar je krijg er inderdaat ook weer veel voor terug.

ze hebben bij ons allebij een knutselbox gehad, met vanalles er in. dus geen ruzie over bijvoorbeeld de stiften.

op de gang moeten ze wel, en sorry zeggen met een kusje ook.

en het is ook niet altijd ruzie, gisteren had ilse wat gebouwd van blokken en daar hebben ze een hele tijd samen mee gespeelt.
en geniet ik ook wel weer hoe ze samen aan het spelen zijn.

groetjes henny

Hoi Henny,

Mijn zus had voor haar kinderen (3) altijd een lijstje en daar stond op wie vandaag bijv. de vissen eten mocht geven.
Die hadden ook vaak ruzie over van alles.
Nou daar pas ik voor. Ik begin niet aan een lijstje.
Gewoon wie het eerst iets heeft die mag er mee spelen of die mag Jip en Janneke (onze goudvissen) eten geven en de volgende dag mag het andere kind eten geven.

Ik denk trouwens dat te veel toegeven ook niet goed is.
Mijn zus deed dat namelijk wel en die heeft nu 3 verwende kinderen.
Haar man was het er niet altijd mee eens, maar had weinig in te brengen.
Zo mochten ze ook nog vlak voor het avondeten een koekje of snoepje.
Hier wordt er na 3 uur niet meer gesnoept omdat we om 5 uur eten.
Over eten gesproken, dat gaat er allemaal goed in. Vinden alles lekker!
Ik ga zo nog een toppic openen over voorlezen, maar misschien heb jij ook raad.
De kinderen hebben amper de tijd om Sesamstraat te kijken. Druk met rennen en stoeien.
Na Sesamstraat wordt er altijd nog voorgelezen uit Jip en Janneke of iets anders en ook daar hebben ze weinig oren naar.
Ik vind boekjes voorlezen wel erg belangrijk want dit is goed voor hun ontwikkeling.
De kids van zus keken/kijken liever tv of hyven en die ene van 11 heeft nu een taalachterstand.
Wil dit dus voorkomen.
Maar hoe kan ik ze nou bij me laten zitten en laten luisteren?
Als ik zeg dat ik het boek wegleg en dat ze dan zo maar op bed moeten laat hen dit koud en luisteren dus niet.

Groetjes Lisan.

Hoi,

Ik denk dat je ze en eigen speelgoed moet geven waar de ander niet aan mag zitten en dat je gezamelijk speelgoed hebt. Ook kan jr een beloningssysteem toepassen misschien.
Als ze een dag geen ruzie maken over het speelgoed dat ze dan een sticker mogen plakken. Als ze wel ruzie hebben gemaakt dan geen een. Zet er een kleine beloning tegen over. Verder denk ik dat het een fase is. Je oudste dochter moet nu ook wat meer op school ze krijgt wat ander werk hebben nu vaker werkjes die ze af moeten hebben enzv. Dus zoek ze grenzen en een veiligheid en grijpt ze terug op het spelen als een driejarige of jonger. Ik heb zelf gehoort dat ook kinderen rond die leeftijd heel graag weer even baby willen zijn.

groetjes

lon106

snoepen mogen ze van mij ook niet voor het eten, om 16.00 mogen ze geen snoep meer. wij eten meestal rond 17.30.

van dat voorlezen en even tv kijken hetken ik.
na het avond eten zijn mijn meiden ook erg druk, stoeien achter elkaar aan rennen, meestal laat ik dat even toe, hebben ze even nodig.
voor lezen lukt bij ons alleen als ik ze niet tegelijk voorlees.
ilona gaat eerst naar bed die lees ik dan voor op bed, echt luisteren doet ze niet, ze vraagt meestal wat er op het plaatje staat en dat vertel ik dan.

ilse wil graag voor gelezen worden en luisterd dan aandachtig.

ilse eet heel goed, ilona niet. ilona belonen we nu met stickers als ze eet, en dat gaat wel goed.

groetjes henny

Hoi Henny,

Dat stoeien en achter elkaar aanrennen heb ik liever niet voor het slapen gaan.
De jongste wordt dan juist weer actief, terwijl die zo moe is.
Het slapen gaan wordt dan weer een drama.
Gisteravond nog een uur lopen kletsen en zingen in bed.
Normaal gespoken als de tv uitgaat en ik lees nog voor en daarna slapen dan hoor ik hem niet meer.

Eten hier gaat goed. Vinden alles lekker.
Heb je al eens geprobeerd om de aardappels, groente door elkaar te prakken en er dan appelmoes overheen te doen?

Groetjes Lisan.