Bijna 10 maanden

Ik vraag me af zat het schema bij jullie is/was met bijna 10 maanden met eten en slapen. Ik merk dat Demi heel weinig slaapt op een dag. Soms 2x een klein uurtje (11.00 en 16.00) of 1x nog geen 2 uur (11.30 tot ±13.00). Ik heb ook het idee dat hij 's middags een beetje honger heeft. Zou hij wat meer moeten? Ik probeer dit schema te volgen:

8.00 uur pap 180 + 6 + 7 pap
11.00 uur fruit (200 gram), als hij slaapt 's middags
12.30 uur 1 boterham, anders wanneer hij wakker wordt
15.30 uur yoghurtje of diksap/thee met halve liga of fruit van 's morgens
17.30 uur warme prak (200 gram)
19.30 uur fles 150 + 5

Saskia

Hoi Saskia,

Mijn zoontje is net 10 maanden geworden en zijn schema ziet er ongeveer zo uit. Tijden kunnen nog weleens met een half/uur verschillen, maar meestal:

Rond 07.30/08.00: pap (180 + 6+7)
Rond 09.30/10.00: fruit (meestal 1,5 stuk…bijvoorbeeld kiwi en halve banaan)
Slapen (gemiddeld 1,5 uur)
Rond 12.00/12.30 1 tot 2 broodjes en wat water (en nu soms een paar slokjes gewone melk)
Rond 14.00 flesje 180 + 6 scheppen
Rond 15.00 slapen (gemiddeld 1,5 uur)
Rond 17.30 avondeten
Rond 19.30 fles 210 + 7 scheppen

Ik zou volgens mij eigenlijk de fles van 14.00 uur gelijk na het broodje moeten geven, maar dit werkt op dit moment nog het beste. En Dani krijgt eigenlijk einde van de middag niets meer. Hij is meestal rond 16.00/16.30 wakker en dan is het nog een uurtje voor zijn avondeten. Vaak krijgt hij wel wat diksap en soms ook een biscuitje.

Jouw schema ziet er prima uit. Je zou naar mijn idee alleen tussen de middag bijvoorbeeld een (half) broodje extra kunnen geven en/of bijvoorbeeld nog een kleine fles melk 150 + 5?

Mijn zoontje Rens is iets jonger maar slaapt ook niet zo veel meer. Bij hem werkt het het beste om hem 's ochtends wakker te houden. Dit is nu zijn schema:

7.00/8 uur bv en 1 tot 2 boterhammen
10.00 uur fruit en roosvicee
11.30/12.00 bv en 1 tot 2 boterhammen
daarna slapen tot 14.30/15.00 uur
15.00 roosvicee en rijstwafel/soepstengel/liga
17.00 warme hap en een schaaltje joghurt/vla of kwark
18.45 water en daarna slapen.

Misschien kun je proberen om zijn fruit ook wat eerder te geven en dan zo rond 11.30 te beginnen met zijn brood. Mijn zoontje slaapt dan beter, misschien werkt dat ook wel voor jouw zoontje. Mijn zoon is trouwens wel een veelvraatje hoor.

groetjes ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Bedankt voor jullie reacties.
Wat slapen jullie jongens veel! Heerlijk! Ik heb geprobeerd om Demi 's ochtends wakker te houden tot ± 11.30 maar dan slaapt hij ook maar een uurtje. Ik laat het hem nu maar aangeven. Als hij slaap krijgt leg ik hem gewoon op bed (nu ligt ie ook even te slapen). Gisteren heeft hij 's ochtends nog geen uur geslapen en heb ik heb om 16.00 nog een uurtje laten slapen. Ach, zolang hij 's nachts goed slaapt…

En ik denk dat ik hem inderdaad een halve boterham extra ga geven. En misschien wat melk erbij. Dan denk ik dat ie 's middags geen honger meer zal hebben. Ik heb ook soepstengels en ontbijtkoek gekocht. Vond ik ook een goed idee…

Saskia

Sommige kindjes hebben ook meer slaap nodig dan andere. Of heb je het idee dat hij eigenlijk meer slaap nodig zou hebben overdag?
Je geeft hem in ieder geval de gelegenheid om te slapen en dat is goed!

Ik heb niet het idee dat hij meer slaap nodig heeft. Hij is altijd vrolijk. Je merkt gelijk of ie moe wordt, dan vraagt hij veel aandacht en dan is niks meer leuk. Vaak is dit aan het einde van de dag, maar dat hebben alle kinderen volgens mij…