Onze zoon van 16 maanden wordt 's nachts wakker en is niet meer stil te krijgen, ook niet met speen. We proberen het wel, maar het lukt niet! Daarom nemen we hem over het algemeen tussen ons in, in bed, en daar slaapt hij verder tot een uur of 7 uur in de ochtend. De laatste twee nachten ligt hij wel lang met zijn ogen open, maar is gewoon rustig, en valt uiteindelijk wel in slaap. Dit kan hij dus niet in zijn eigen bedje. Hoe moeten wij dit aanpakken? Is dit een fase? Of moeten we echt aktie ondernemen en hem toch proberen in zijn eigen bed te laten slapen? Wij hebben er geen problemen mee dat hij bij ons slaapt, maar ik hoor zo vaak verhalen dat dat niet goed voor kids is!
Bij ons in bed nemen
ja weet je als jij er helemaal geen problemen mee hebt…
het gaat erover uit dat het niet goed is omdat veel ouders (de meerderheid) vinden dat een kind in zijn/haar eigen bed hoort te slapen, en dat je kind bij je in bed nemen omdat je kind aan het uitproberen is (dat zijn ze geloof me) het dadelijk NIET meer terug te draaien is, want de kans dat je kind steeds vroeger wakker wordt en uiteindelijk gewoon bij jullie in bed wordt gestopt vanaf het moment dat hij gaat slapen… nouja daar zit menig ouder niet op te wachten.
maar goed als jullie zoiets hebben van: boeiend,
dan moet je er ook niet te lang overnadenken.
ikzelf zit in ieder geval niet te wachten als rico dadelijk elke nacht bij me in bed ligt, en dan niet een uur maar de hele nacht waar het straks wel misschien op uit gaat draaien.
kijk als rico erg ziek is en hij wordt s’ochtends heel vroeg wakker, geeft over en zn bed is gewoon helemaal vies. (wat laatst het geval was) dan doe ik er niet moeilijk over en laat ik m die laatste paar uurtjes bij ons liggen want zn bed was erg vies en ik denk ook… dat als ie om 6 uur wakker zou zijn geworden zonder dat hij over had gegeven, en hij voelde zich gewoon goed ziek nou dan mag dat van mij ook best.
maar niet zonder reden omdat hij het domweg aan het uitproberen is hoe ver hij bij mij kan gaan.
dan jankt ie maar de halve nacht. dat doet hij ook zichzelf aan.
Maar probeer eerst is even uit te vogelen waarom je kind bij je in bed wil
wanneer is het begonnen en waarom was het toen begonnen?
is je kind bang? is je kind verdriet?
probeer dat eerst uit te zoeken…
Ik geloof niet dat het kwaad kan als de kleine bij jullie slaapt (is geen kleine baby meer). En als jullie er geen problemen mee hebben is er in principe niks aan de hand.
Maar het weer afleren wordt wel lastiger dan!
Dit is inderdaad een fase, en dat kost je een tijdje je nachtrust… Hou je een paar weken strak vast aan dat ie in zn bed moet blijven en gaan slapen dan weet hij het echt wel. Maar als hij leert dat alstie huilt hij bij papa en mama in bed mag dan zou hij wel gek zijn om te stoppen met huilen
Hardstikke gezellig toch?! Zo tussen papa en mama in?
zoals volgens mij algemeen bekend is slaapt Colin al vanaf zijn geboorte vaak bij ons in bed. Hij heeft fases. Soms slaapt hij weken de hele nacht in zijn eigen bed en soms met periodes wordt hij vaak wakker laat op de avond of in de nacht en mag hij bij ons slapen. Wij hebben hier geen problemen mee en vinden het zelfs wel gezellig. Hier gaat hij nog steeds ook gewoon altijd gemakkelijk in zijn eigen bed slapen, als hij dat niet meer zou doen is het een ander verhaal.
EN ook als hij bij ons gaat liggen spelen of blijft draaien leg ik hem zonder problemen terug. Je moet dus idd op jezelf afgaan en niet op waar anderen moeite mee hebben. Dat zeggen ze op het cb ook. ALs jij het geen probleem vindt moet je het lekker zo laten en als je er op een gegeven moment wel moeite mee krijgt, is het gewoon een kwestie van doorzetten en dan leer je het ook wel weer af. Dat hebben wij ook weleens moeten doen. Maar ik vind het gewoon onzin om mijn zoon overstuur te laten worden, terwijl het niet nodig is. Maar daar is iedereen anders in.
22-12-2009 colin geboren
Echt kwaad kan het niet. Alhoewel slapen onder een dekbedje wel word afgeraden onder de 2 jaar en ik aanneem dat jullie daar zelf wel onder slapen.
Maar iets wat je aanwent kan erg moeilijk af te leren zijn. Zeker als hij straks op een groter bed ligt en er zelf uit kan komen. Ik ken gezinnen zat waar de kinderen nog steeds elke nacht bij papa en mama slapen terwijl ze al 4 zijn. En of je daar dan nog op zit te wachten?
Zelf ben ik er daarom nooit aan begonnen. Alleen als Rens ziek is mag hij tussen ons in.
Vaak is het wel uitproberen, die periodes komen en gaan. Maar niet zo snel als hij in de gaten heeft dat hij er wat mee bereikt. Als hij weet dat hij uiteindelijk bij jullie mag slapen zal hij het niet zo snel opgeven.
Hier is de beste remedie om er zo min mogelijk aandacht aan te besteden. Dus wel even gaan kijken of er echt niets aan de hand is en even kort troosten(liefst wel laten liggen) en dan gewoon weer weg gaan.
En dan gewoon laten huilen. Mijn ervaring hier is dat dit gedrag met een nacht of 3 krijsen wel over is. Kost je wel wat nachtrust maar mijn ervaring is dat je met een kind in je bed vaak toch ook niet zo lekker slaapt.
groetjes ramona
Wat ik niet helemaal uit je verhaal op kan maken, is: hoe lang slaapt hij al tussen jullie in?
Wij hebben er hier nooit een probleem van gemaakt en wij hebben een prima slaper (in zijn eigen bed). Hij sliep dan soms weer een paar nachten bij ons (als hij wakker werd rond 02.00 uur) of we legden hem terug als hij weer in slaap was gevallen. En dan na een paar nachten sliep hij gewoon weer door
En over dat dekbed. Ik weet niet of jullie een twee persoons dekbed hebben? Wij hebben twee één persoons dekbedden en zorgden altijd dat hij onder zijn eigen dekentje tussen ons in lag.
ik snap alleen niet waarom het een probleem is als kind met 4 nog in je bed zou slapen?? Is toch gezellig. Ik kroop vroeger zo vaak bij mijn ouders. Doe ik trouwens nog weleens 's morgens als ik daar geslapen heb
Ik ben 's avonds en 's nachts vaak alleen omdat mijn vriend muzikant is dus ik vind het wel fijn om dan lekker met Colin te kunnen knuffelen. Ook als mijn vriend er is trouwens vinden we het niet erg. Alleen moeten we wel een groter bed…
Wij hebben trouwens wel gewoon een tweepersoonsdekbed. Toen hij kleiner was lag hij op het dekbed met zijn eigen deken. Nu ligt hij er gewoon onder.
22-12-2009 colin geboren
Daarover verschillen de meningen. Persoonlijk moet ik er niet aandenken dat Rens met 4 jaar nog bij ons zou slapen. Het is sowieso een draaikont dus daar lig ik dan wakker van. Bovendien lijkt het me niet echt lekker voor je relatie, elke nacht een kind tussen je in. wil ook nog wel eens wat anders dan slapen op onze slaapkamer als je begrijpt wat ik bedoel. Daar hebben we Rens niet bij nodig. Rens ligt meestal s ochtends nog wel even tussen ons in, maar dan wel na 7 uur.
groetjes Ramona
In heel veel culturen is het normaal dat je kindje bij je blijft slapen tot de volgende baby komt of tot ze 6 jaar zijn. Naar mijn mening is er nooit aangetoont dat het slecht is, alleen de eerste maanden word afgeraden, als het werkt voor jullie zou ik zeggen prima! Bij ons (wij wonen in Malawi) heeft de kleine tot 1,5 jaar 's nachts bij ons geslapen en daarna kreeg ze een groot bed, nu (ze is 3 jaar 1 maand) begint ze met slapen in d’r eigen bed en komt ze als ze snachts wakker word naar ons (wij wonen gelijksvloers dus ben daar niet bang voor) en slaapt ze verder, soms komt ze helemaal niet, soms al om 11 uur 's avonds maar meestal tegen een uur of 3 -4. Meid, doe wat goed voelt voor jullie gezin en laat je niets wijsmaken, wat ik wel zou doen is je kleine in het midden leggen en dan op het dekbed met een deken of een slaapzak, en niet onder het dekbed, maar goed, hier geen dekbed nodig dus dat probleem ken ik niet echt! Succes
zoals gezegd het is maar net hoe je er zelf over denkt.
ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat Lindsey elke nacht tussen ons in zou slapen en dus beginnen we er niet aan, Lindsey weet dan dus ook dondersgoed dat ze in d’r eigen bed hoort te slapen. maar als jullie het geen punt vinden, waarom niet?
liefs,
Rinske
Vannacht in zijn eigen bed geslapen! Werd wakker om 5 uur, speentje erin, om 10 over 5 weer wakker, speentje erin en op zijn zij gelegd en geslapen tot kwart voor 7! Ik ben helemaal trots op hem! Hopelijk een start van altijd in zijn eigen bedje slapen!
@ramona voor andere activiteiten heb ik niet perse een bed nodig, hoor …
22-12-2009 colin geboren