Bij de tandarts geweest: drie gaatjes

Ik ben echt helemaal van slag, mijn dochter van bijna drie is vanmorgen voor de derde keer bij de tandarts geweest. Altijd helemaal goed, ze vond het prima allemaal maar deze keer had ze drie gaatjes…! Toen de tandarts het vertelde viel er een soort steen in mijn maag en ik kon maar net m’n tranen binnenhouden. Drie gaatjes, vreselijk! Ik voelde me zo’n slechte moeder. en nog erger: de gaatjes moeten gevuld worden (logisch) maar er moet dus ook geboord worden, als een berg zie ik er tegenop en op het moment dat ik dit typ rollen de tranen over mijn wangen. Misschien een beetje te veel drama voor de vroege morgen maar ik vind het echt zo erg! Alle snoepjes heb ik net weggegooid en ik heb een strak ‘rooster’ opgesteld over de eetmomenten en over wat er dan wel of niet gegeten en gedronken kan en mag worden.
Volgende week al weer moeten we voor het eerste gaatje terug, moet even goed bedenken hoe ik dit ga brengen bij Amber zodat ze een beetje voorbereid is op wat komen gaat.
Wie heeft er ervaring hiermee? En goede tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken zijn ook welkom.
Snik, snik, snik
Sacha

ach meid wat rot voor jullie,
ik snap je gevoel echt maar jij kunt hier niets aan doen, je poetst haar tanden zo goed als je kunt, en die dingen gebeuren helaas,
soms hebben kindjes gewoon niet genoeg glazuur op hun tanden die ervoor zorgen dat ze makkelijk gaatjes krijgen,
de 1 heeft nooit wat, de ander heeft altijd wel iets.
ik heb zelf geen ervaring want rico hoeft nog niet naar de tandarts, maar ik weet dat miniboy met jurian wel bij de tandarts is geweest en dat hij ook een behandeling moest, weet niet precies meer waarvoor en wat er aan de hand was, maar als zij dit leest zal ze wel tekst en uitleg geven.
voel je niet schuldig meid, hier kies je natuurlijk niet voor.
sterkte…

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Ik dacht dat ze kinderen tegenwoordig niet meer vulde laat staan boorde omdat ze toch gaan wisselen. Ik ben daar nog eens zo boos op geworden omdat mijn buurmeisje het uitgilde van de pijn en de tandarst weigerde er iets aan te doen omdat ze toch nog ging wisselen.

Groetjes,

Michèle

He bah wat naar. Kan me goed voorstellen dat je er tegenop ziet en dat je je er naar over voelt. Je kunt misschien een beetje de eet en drinkmomenten in de gaten houden. Maar ja, je kunt er niets aan doen hoor. Ik vind het poetsen nog steeds lastig en het gebeurd maar even… Je zou in principe een minuut of langer moeten poetsen. ja, dat lukt hier ook niet…

Sterkte bij de tandarts en met de voorbereiding.

Groetjes Bianca

Je eigen nie schuldig voelen, dan heeft ze waarschijnlijk gewoon een slecht gebit en daar do je weinig aan, de een heeft dat wel en de ander niet.

Heeft ze veel antibiotiaca gehad? Want snoep is niet altijd de boosdoender, Bij Madelon waren het toen de antibiotica tegen de oorontstekingen nl. Die snoepte amper.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi,

Toevallig ben ik vanochtend met Bob geweest. Hij had 1 gaatje.
Hij ging heel blij heen, had niet echt wat verteld. Alleen dat ie een gaatje had en dat de tandarts die ging vullen.
Hij ging op de stoel zitten, kreeg een verdoving en 10 minuten later was ie klaar en kwam ie blij naar buiten.
Ik had een klein kadootje mee, maar dat had achteraf niet gehoeven.

Ik was zenuwachtiger dan Bob hoor!
Wens je veel succes volgende week!

Groetjes Maaike

Groetjes Maaike, mama van Nicky en Bob

Lilypie Derde Ticker" border=0>

Heb je aan de tandarts gevraagd wat je eraan zou kunnen doen? Zometeen draaf je een beetje door omdat je zo geschrokken bent, terwijl er misschien net een paar tips zijn waar je al veel aan hebt.

Niet schuldig voelen, daar heeft niemand wat aan. Je hebt toch altijd met de bete bedoelingen beslissingen genomen? Je kunt niet alles onder controle houden, sommige dingen gebeuren ook gewoon.

liefs

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi,

Dacht net hetzelfde als liske.

Heb je de tandarts al gevraagd hoe hij erover denkt.
Ik bedoel je kan er niet eeuwig weg houden bij de snoepjes enzo althans dat denk ik dan hoor wat als ze ergens gaat spelen of er is en verjaardag. Onze dochter mag niet alle soorten snoep hebben vanwegge allegieen en dat ze verstoppingen veroorzaakt. Nu gaat het wel omdat ze alles beter snapt maar op verjaardagen was het niet leuk voor haar dat ze alles moet komen vragen en moest nadenken mag ik dit wel ze altijd verdrietig als er een snoeppot of chips langs kwam. Nu nemen we haar eigen snoepjes en chipjes mee en weet ze als de ander iets krijgen mag ik iets uit mijn eigen zakje maar echt leuk vind ze het niet ze voelt zich echt een uitzondering.
Hier zijn we er ook geen voorstander van maar een keer per dag mag ze toch wel een snoepje of koekje en drinkt ze ook wel een tussen door. Al moet ik wel zeggen als ze naar de basisschool gaan is dat ook wel weer op een bepaalde regelmaat hoor. Ik bedoel op gezette tijden eten enzo.

groetjes

lon106

Hier doet de tandarts de gaatjes wel vullen zodat het niet verder gaat. Maar boren niet. Jurian moet nog steeds elke keer terug komen … die had geen gaatje maar stukjes van zijn voortanden. Dit houden ze in de gaten maar kunnen er verder nog niet zoveel mee…

*neem een klein kadootje mee
*speel samen met haar en de pop tandarts (dan weet ze beetje hoe het gaat), maak het niet te spannend maar romantiseer het ook niet
*geef ze een paracetamol zetpil half uur voor je er naartoe ga. Dit vermindert de evt pijn die kan onstaan
*geef je angst niet teveel aan je meisje door … die merkt dit (hoe moeilijk het ook is)
*vertel na afloop (als het goed gegaan is…) hoe grote meid ze is!! compliment… (want ze moet nog 2x)

Succes…

Lilypie In verwachting Ticker

OOOO wat zielig voor je, ik snap dat je door de grond wilt zakken. Het is ook mijn grote angst want het is nog m’n werk ook…maar wat iemand eerder opmerkte: vraag aan de tandarts advies!!! waar zitten de gaatjes, wat is de oorzaak, (kijk de oorzaak is altijd plaque) maar is het een verkeerde poetstechniek? dus zat er nog veel plak op dr tandjes, kun je daar nog iets mee? of gaat het poetsen juist goed, en moeten we naar de eetgewoontes kijken???
En das moeilijk he. je weet best dat niet meer dan 7 x p/dg niet goed is. dus ook dat kleine slokje drinken. of dat ene snoepje bij de bakker. probeer er wel luchtig mee om te gaan maar idd ook te kijken naar wat je tussendoor geeft (juist dat drinken), en af en toe snoepen mag best, maar niet meer als 1x p/dg, en dan geen kkleverige dingen zoals bv toffee’s etc. hoe sneller het uit die mond is hoe beter. (korte zuurstoot).
Dit is een generale repetitie. het is nu niet gegaan zoals je wou. probeer het aan te passen, voor als ze haar grote mensen tanden krijgt. Het is niet helemaal waar helaas als mensen zeggen: ach je kunt er niets aan doen. toch wel, gaatjes ontstaan niet uitzichzelf. alle melktanden hebben zacht glazuur, als ze doorkomen is het nog boterzacht, en door de fluoride moet het harden. het zit ook anders in elkaar dan ons glazuur, maar daar ga ik niet over uitwijden=saai.

Als beide ouders gebitsproblemen hebben, moet je het kind extra in de gaten houden, tuurlijk speelt een klein stukje de flora en genetica een rol, maar vooral de gewoontes. dus je kunt er op anticiperen.

Als ze voor de gaatjes gaat kun je haar uitleggen wat er gaat gebeuren. pas op met uitspraken “het doet geen zeer” want als dat wel gebeurd, dan is het vertrouwen weg. ze gaan de kiesjes een slaapdrankje geven en dan gaat de tandarts het zieke kiesje schoonmaken en vullen met hele mooie klei, en is het kiesje weer helemaal beter. zoiets. Probeer je kindje een beetje los te laten in de kamer zodat de tandarts een band kan opbouwen en vertrouwen winnen. tuurlijk mag je erbij blijven, maar let maar op hoe geintrigeerd ze zal luisteren naar hem, en hoe soepel het kan gaan als je er geen issue van maakt. Het hoort er zeker bij denkt ze dan haha.

wat een schrik hé, ik hoopdat ze er goed doorheen rolt, en ja bedenk ook: je bent ook maar een mens!!!

x Floss