Bietsen, wat te doen

Mijn zoon is bijna 15 maanden. Sinds hij interesse in eten heeft, bietst hij. Het was altijd te doen, maar de laatste tijd is het helemaal los. Zodra ik maar iets voor mezelf pak, dan komt hij als een gek aan. Eerst slijmen met de nodige heu geluiden en als dat niet lukt huilen. Ik deel regelmatig met hem, omdat hij dan ook iets van ons proeft. Maar dit wordt me wel erg bont. Zijn er mensen die ook zon biets monster thuis hebben lopen en hoe gaan jullie daarmee om? Hoe doet het overigens overal, dus het heeft niet specifiek met mij te maken. Op de kinderopvang pakt hij zo een koekje af van een ander kindje of een flesje van een baby. Het is overigens verder een schat van een kind (; alleen erg eet georienteerd.

Negeren en heel duidelijk maken dat dat niet mag. Ik eet ook soms bij morgan en zij weet heel goed wanneer wel en wanneer niet. Ik heb ook nooit alles gedeeld zodat ze ook leerde dat er sommige dingen van haar zijn en sommige dingen van pappa en mamma. En zo vroeg ik dan niet om een hapje van haar liga of zo. Heel veel succes met je kleine schooier

Groetjes,

Michèle

Ja, en daar ligt mijn grote fout. Om dramas te voorkomen geven we beiden (papais ook schuldig) steeds een hapje van ons. En hij biedt ons ook wel eens wat aan en dat eet ik dan op… Ik moet hier echt wat aan gaan doen!

Je weet wat ze zeggen he, bedelaars worden gemaakt niet geboren. Morgan kwam en komt wel eens kijken wat je hebt maar echt bietsen heeft ze nooit gedaan omdat we altijd heel consequent geweest zijn. Mede ook omdat ik met mijn suiker wat geregelder moet eten en dat zou zij ook de hele dag eten. Misschien dat we er daarom wat meer op gelet hebben. Overigens komt zij nu (ze is 2) op een verjaardag ook eerst vragen of ze een vissie (chipje) mag ipv in de schaal te gaan staan graaien want daar heb ik een hekel aan.

Groetjes,

Michèle

Luka bietst ook, als hij klaar is met eten komt hij nog van ons bord af eten!

Wij negeren het op het moment dat het gebeurt of leiden hem af met speelgoed, dat werkt ook nog erg goed.
Verder eet ik eigenlijk altijd op dezelfde momenten als Luka, dus bij het ontbijt, om een uur of 10 een drinken met een stukkie fruit, om 12.00 uur brood, 13.00 uur wat te drinken ( Luka melk), 15.30 uur een kopie thee met een koekje ( Liga) of een rijstwafel en dan om 17.30 uur avondeten.

Zo eet ik genoeg en heeft Luka ook genoeg naar binnen, dan valt het bietsen mee.

hier ook geen bietsertje omdat wij daar idd ook nooit aan gedaan hebben.
als ik iets te eten neemt weet ze heel goed dat dat niet per definitie betekend dat zij ook wat krijgt. natuurlijk hebben we ook samen-eet-momenten buiten de drie maaltijden maar ook dan weet ze dat er dan Lindsey-eten is en mama(of papa)-eten. nu zegt/vraagt ze het ook: is mama eten he? en vervolgens laat ze d’r eigen koek ofzo zien en dan is het: issie eten he?

liefs,
Rinske

ow wij hebben hier ook een bietsje hoor, kan nog geen worstebroodje eten… of zij staat er met haar mond open bij ! net zo’n klein vogeltje in een nestje…
meestal probeer ik met haar samen te eten, zodat het wat meevalt… maar als er wat te eten valt is ze er zowieso als de kippen bij !
over het algemeen vind ik het nog niet erg omdat ze nu nog moet leren om vanalles te eten, maar over het algemeen probeer ik gewoon tegelijkertijd met haar te eten !

ik heb 1x bart een hapje van mijn vla gegeven en heb dit hierna nooit meer gedaan Hij kwam de volgende avond weer en maar "teuten"
Nu krijg bart zijn eigen dingetjes. Dit weekend toen sinterklaas aankwam kreeg hij ook een paar kruidnootjes maar wel in zijn eigen bakje.
Zo voorkomen we “geteut” dat hij van ons wil eten.

Ik zou zeggen even doorzetten en afleiden met misschien iets lekkers voor haarzelf in haar eigen bakje. Vaste eetmomenten. Verder duidelijk zijn in wat je van haar wilt. Bart heeft vaste eetmomenten en daarbuiten krijgt hij niets.
Ik zeg niet dat onze manier de beste is maar iedereen volgt daar zijn eigen weg in.
Ik kan er ook best boos om worden als anderen dit niet respecteren (dus bv oppas die extra dingetjes geeft, hij heeft het gewoon nog niet nodig en hoeft niet volgepropt te worden.)

Als ze bij ons vragen of ze wat mogen, en wij zeggen nee, is het duidelijk genoeg. Mochten ze na drie keer nee zeggen nog een keertje vragen om wat lekkers gaan ze hier op de gang. Nora doet het eigenlijk niet, maar als het zover is, gaat zij ook voor eventjes naar de gang.

Vaak is het dan brullen maar je geeft wel de grenzen aan, en kinderen hebben nu eenmaal grenzen nodig! Je moet wel volhouden en samen een lijn trekken anders werkt het zeerzeker niet.

Mamma van:
Anna geboren op 2 juli 2007
Nora geboren op 4 juni 2009