Onderschat het effect van speentjes op de mondmotoriek, spraak-ontwikkeling en het gebit niet!
Toen ik met onze jongste bij de logopedie kwam (ze was bijna 3 en het slissen begon me te storen dus zolang ze nog in de spraakontwikkeling zat, was dat slissen er makkelijker uit te kneden dan bijv. 3 jaar later) was het eerste wat de logopediste vroeg: heeft ze nog een speen? Zoja, onmiddellijk mee stoppen anders heeft het geen zin dat we aan de slag gaan.
En eerlijk is eerlijk, beetje onnatuurlijk is het wel natuurlijk als iemand van 20 nog met een speen in bed ligt.
Maar, het is helemaal jouw keuze om je kinderen nog steeds van spenen te voorzien. Als jouw gevoel zegt dat het zo goed is, gewoon op je gevoel af gaan.
Iedere ouder denkt daar anders over. Ik stoor me er al aan als ik een kind van 3 met een speen door het winkelcentrum zie lopen. Vreselijk!
Hier hadden ze vanaf hun 1e jaar alleen nog maar een speen voor in bed en daar bleef-ie ook. Net als knuffeltjes, die hoorden hier ook in bed en niet mee naar het winkelcentrum, naar oma, naar de psz etc.
Groetekes, Sje