Bezig met de dood

Mijn zoon van 4 (bijan 5) is erg bezig met de dood ineens. Hij heeft ontdekt dat ook hij, en wij dood gaan als we oud worden. Helemaal overstuur was hij net. Want hij wil helemaal niet dood, want dan ziet hij ons niet meer en hij vind ons zo lief. Ook wil hij klein blijven, niet werken, maar op school blijven. want anders ziet hij zn juffen niet meer, kan hij niet spelen, moet hij zn speelgoed missen, kan hij bij niemand blijven spelen… Dus als hij nou niet eet, dan groeit hij niet en wordt hij niet groot zoals hij maar bljft hij lekker kind.
Hij is bang dat ik met een ballon naar de wolken ga. Mijn God, zo zielig, ik sloeg helemaal dicht. Ik moest zelf ook huilen. ik zei dat het nog heel lang duurt, wel 95 jaar misschien. Hij zegt dat hij er ook niet aan wilt denken maar het zit nu eenmaal inzn hoofd. en dan wordt hij verdrietig.
Ik kan me goed herinneren dat ik dit ook had toen ik klein was. ineens het besef, dat mn papa en mama ooit dood zouden gaan en zonder ze verder moest, dan werd ik zo verdrietig. Ook dat ik dood zou gaan later en de wereld verder zou gaan. dan werd ik zo bang.
Ik doorvragen hoe hij daar ineens bij komt. niet opschool of bij een vriendje. “oma is toch ook dood” Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden, heel jong. hij was bijna 3. hij pikte het goed op. heel luchtig. Het vervelende is, dat zei dus niet oud en grijs was en hij daardoor misschien angst heeft? Ik heb m uitgelegd dat haar hart ziek was, de dokter kon haar niet beter maken. Nu is een half jaar geleden 1 van onze katten overleden. (aangereden+ oud) en deze week een 2e kat in moeten laten slapen (oud en darmprobleem). Hij vroeg toen wel hoe oud onze enigste kat nog is. (pas 2). Ik denk dat er een balletje gaan rollen is. Of hij heeft ineens het besef en is hierdoor van zn stuk, of hij is nu met rouwverwerking bezig. (begint vaak later bij kleuters) . hij wilde zelfs niet meer jarig zijn (weer ouder worden). nou moe. Ik ben echt van mn stuk gebracht.

Moet ik de huisarts bellen?

x Floss

Pff jee wat een moeilijke situatie. Kan me voorstellen dat je hier mee zit. Ik zou zeker hulp gaan zoeken in wat voor vorm dan ook. Dat hij het een plekje kan geven en het vertrouwen dat niet zomaar iedereen dood kan gaat. Alhoewel je hem hier ook geen zekerheid in kunt geven omdat wij dat ook niet weten.
Het ene kind is hier meer mee bezig dan de andere en je kunt beter zorgen dat hij hier niet in doorslaat.

Check deze link maar even, halverwege de adviezen van een deskundige:

http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoeden/Dochter-praat-veel-over-de-dood-4.htm

Is niet gek dat hij er nu mee bezig is door al die ervaringen met de dood. Sneu voor hem, hopelijk lukt het jullie om hem ermee te helpen. En anders inderdaad even de huisarts bellen om te vragen waar je terecht zou kunnen voor hulp hierbij. Sterkte!

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Hi meiden!
Dank voor jullie reactie, ik weet wat de trigger is geweest! Ben naar de juf gegaan en maandag was er een nieuw meisje in de klas wat haar vader is verloren een tijdje terug. Ze heeft hierover verteld. Nu snap ik het hele verhaal in zn context!!! Logisch dat hij heeft gedacht, he wacht even dit kan mij ook overkomen…! Arme schat…

x Floss

Goed dat je even met juf gepraat hebt, zo snap je het meteen een stuk beter. Is hij er nog steeds zo mee bezig of zakt het al af?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Wat er allemaal in zo’n koppie gemaald wordt de radartjes draaien op volle toeren.
Af en toe zou ik gewoon is in Jony haar koppie willen kijken wat ze nou precies denkt en waarom!
Is hij er nog steeds zo mee bezig?