Bewust kiezen voor 1 kindje?

Zijn er hier mensen die net als Marc en ik maar bewust kiezen voor 1 kindje ? Als ik soms zeg tegen de mensen dat wij met onze zoon heel tevreden zijn en er voor kiezen om 1 kindje te houden, dan krijgen we soms rare reacties. Ik vind het toch een keuze van jezelf he …

Ilse,
Fiere mama van deze hartedief !

Helemaal met je eens…ze kijken ons ook vreemd aan als we zeggen dat het er bij 1 blijft.raar eigenlijk hé?

qua financieen en ruimte in ons flatje en caravan is het gewoon veel beter om het bij 1 kindje te houden, die kunnen we alles geven wat we willen (lees: niet verwennen) en zelf ook nog is iets doen.

we zijn vorig jaar getrouwd (met Christiaan al in mn buik glunder) en nu is onze zoon er en het voelt helemaal als compleet, vindt je niet?!

groetjes Suus

Oef… ben ik blij met jouw reactie seg. Wij kiezen voor een aantal redenen bewust voor 1 kindje :
we hebben een groot huis maar heel onpraktisch ( gekocht, niet gebouwd ) , een tweede baby zou een serieuze
investering in het huis alleen al betekenen, ook financieel zoals jij aanhaalt. We willen Tibo alles geven, ook een centje voor later zonder er een verwende snuiter van te maken . En weet je, hij is nu bijna drie : eindelijk terug een beetje tijd voor onszelf. Nu terug tussen de pampers zitten, dat zou ik gewoon niet aankunnen. Ik heb wel héél veel bewonderingen voor mensen met een groot gezin, maar ik denk dat ik er gewoon niet sterk genoeg voor ben ten eerste al en ten tweede mss ook door het feit dat wij beiden toch graag af en toe es iets voor onszelf doen … och ja, wat is het beste, iedereen zal zijn keuze wel rechtvaardigen he

Ilse,

Ieder zijn eigen keuze hoor.
Als je gezinnetje kompleet is met 1 kindje dan is het toch goed zo?
dus niks van mensen aan trekken als ze raar kijken.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

ik kan nu gaan zeggen… tja je hebt niet de ervaring van twee, dus je weet niet wat je mist.
Ik ken mensen met 1 kind die perfect gelukkig zijn, ik heb er zelf twee dat gaat ook goed, hoop wel op meer maar als me het niet gegeven is voila, kan ik mee leven, het is een keus die je maakt. ik ken ook mensen met maar 1 kindje die zielsgraag die tweede zouden begroeten maar om welke reden dan ook dat niet mogen krijgen.

Het is simpelweg soms geen keuze. Voor jullie allebei wel en tuurlijk kan ik al jullie argumenten gaan weer leggen en dan zeggen ja maar twee… etc…

wees blij dat je achter je keuze staat!! prachtig en leef gelukkig

groetjes Kim, mama van

en

Amen

(goed verwoord, want zo is het maar net!)

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Hoi Ilse,

Wat leuk dat je over dit onderwerp een topic opent. Het gaat nu eens over bewust voor 1 kind kiezen en daar happy mee zijn. Meestal als je iets vindt op internet over enig kind gaat het over gezinnen waarbij het (helaas) niet lukt om een 2e kindje te krijgen.

Bij ons blijft het hoogstwaarschijnlijk ook bij Joost, hij is in februari 2 jaar geworden. Bij deze keuze spelen een aantal persoonlijke redenen een rol en daarnaast mijn leeftijd (ik ben 37 jaar). Voordat ik zwanger werd wisten we al dat het hoogstwaarschijnlijk bij 1 kind zou blijven. maar we vinden het ook prima zo, we zijn happy met z’n drietjes en het voelt (gelukkig) niet incompleet.
Ik ben naar onze omgeving ook steeds duidelijk geweest als er toespelingen op een 2e werden gemaakt. Mensen die ons niet zo goed kennen reageren nog steeds heel voorzichtig als ik zeg dat het bij ons ws. bij 1 kind blijft. Misschien ook wel logisch, er zullen genoeg mensen zijn waar het ongewild bij 1 kind blijft voor wie het pijnlijk is. Maar ik zeg altijd dat wij het prima vinden zo.
Mijn ervaring is ook dat het zelfs in 2006 nog vaak als een rare keuze wordt gezien om bewust voor 1 kind te kiezen (terwijl het steeds meer voorkomt).

Het hebben van broertjes en zusjes heeft ook voor- en nadelen. Ik heb best veel gelezen over een enig kind hebben.

Ik denk dat het belangrijkste is (ook voor onze kind(eren) dat je happy bent met de keuze die je maakt (voor zover je kunt kiezen) en dat ook uitstraalt

Groetjes, Thirza

PS: algemene opmerking: ik heb de laatste tijd weinig gereageerd, maar lees nog wel steeds mee!

Gewijzigd door - Thirza op 02 Jun 2006 22:46:20

quote:
Ik denk dat het belangrijkste is (ook voor onze kind(eren) dat je happy bent met de keuze die je maakt (voor zover je kunt kiezen) en dat ook uitstraalt

Groetjes, Thirza

PS: algemene opmerking: ik heb de laatste tijd weinig gereageerd, maar lees nog wel steeds mee!

Gewijzigd door - Thirza op 02 Jun 2006 22:46:20

Awel Thirza, ik dat je in dat ene zinnetje een kern van waarheid hebt gezet . Iedereen bedankt voor de toffe reacties.

Ilse,