Hoi Miranda,
Allereerst sluit ik me helemaal bij Bieb en de andere dames aan!
Verder kan ik je maar 1 ding aanraden: ga op zwangerschapsyoga! Is echt super! Ik heb er al meer mensen naar toe gestuurd en ze zijn er allemaal blij mee.
Moet je wel nu ongeveer voor opgeven want die lessen zitten over het algemeen nogal snel vol en je moet echt een paar maanden van tevoren beginnen.
Tijdens die lessen krijg je ontspanningsoefeningen en, misschien nog veel belangrijker, je krijgt ademhalingsoefeningen om de weeën zo goed mogelijk op te vangen en om rustig te blijven tijdens de bevalling.
Niet om je bang te maken maar alleen om je aan te geven wat het verschil in bevalling is als je wel en niet zwangerschapsyoga gedaan hebt.
In mijn eerste zwangerschap heb ik een zwangerschapscursus gevolgd van de thuiszorg. Ze laten je aan de hand van afbeeldingen zien hoe het kind er tijdens de bevalling precies uit komt, je krijgt wat ontspanningsoefeningen, wat pufoefeningen en er is een partnerles.
Ik heb een bevalling vn 32 uur gehad waarvan van ongeveer 21.00 's avonds tot de volgende ochtend 10.38 uur (de geboorte van de kleine meid) hele zware weeën.
Maar goed, ik wist niet beter, was heel gelukkig met mijn kindje en dacht: volgende keer beter.
De volgende keer kwam vrij snel want ik was alweer zwanger toen de eerste 7 maanden was. Dit keer ben ik op zwangerschapsyoga gegaan.
Heerlijk! Alleen al het ontspannen, echt je kijkt veel rustiger tegen de bevalling aan omdat je hoort dat het wel degelijk mogelijk is om tot ver in de bevalling je weeën op te vangen.
Resultaat: een bevalling van 4 uur en tot een half uur voordat mijn 2e dochtertje geboren werd waren de weeën makkelijk op te vangen. Alleen al door de ademhalingsoefeningen die ik geleerd had op de zwangerschapsyoga. Tuurlijk de allerlaatste weeën met de persdrang zijn echt niet leuk, maar geloof me, daar kom je echt doorheen met hulp van de verloskundige en je partner. En tijdens de persweeën heb je sowieso een oerkracht want dan mag je eindelijk meepersen en weet je dat je kindje er heel gauw zal zijn.
Om je gerust te stellen: in de nacht van zondag op maandag is mijn dochtertje geboren en maandagavond zat ik beneden op de bank en dacht: Ben ik nou echt afgelopen nacht bevallen? Ik had er bijna geen weet van dat ik net een bevalling achter de rug had. Zo is het me meegevallen. Ik had letterlijk zoiets van: als ik het zo morgen meteen weer moet doen doe ik het meteen. Dat hoor je mensen weleens zeggen en dan denk je “Je overdrijft”, maar geloof me, het kan echt zo.
Nu achteraf zie ik het verschil in wat ik in die cursus en op de yoga geleerd heb en als ik in de eerste zwangerschap al meteen yoga had gedaan, dan had ik een veel kortere en minder pijnlijke bevalling gehad, daar ben ik van overtuigd.
En natuurlijk is elke bevalling weer anders en kun je er vooraf niks van zeggen hoe het loopt, maar je komt er echt doorheen. Voor zover ik het ervaren heb, lijkt dat ook hormonaal geregeld. Tegen het eind van de zwangerschap ben je zo nieuwsgierig naar je kindje en naar hoe het is om moeder te zijn. Het kamertje is klaar, de kaartjes zijn uitgezocht, je krijgt dan echt zo’n gevoel van: “Kom maar op met die bevalling, ik wil aan het werk”. Ik weet niet wat het is, maar je haalt ergens een kracht en energie vandaan om er vol tegenaan te gaan en hard te werken om je kindje op de wereld te zetten.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb in elk geval bij mij in de buurt een hele goede yogalerares die zwangerschapsyoga geeft. Dus mocht je interesse hebben, dan hoor ik het wel.
Alle sterkte, en net wat Bieb zegt: geniet gewoon van je zwangerschap. Als straks je bevalling wel meevalt heb je er spijt van dat je zoveel nachten wakker gelegen hebt.
Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)
Gewijzigd door - Sje op 26 Oct 2005 20:50:42