Beugel voor melktandjes?

Pffff stond ik vanmiddag even -letterlijk- met mn mond vol tanden!

We moesten naar de tandarts, met zn allen… We hadden een nieuwe tandarts omdat de oude parttime is gaan werken en het nu dus samendoet met deze. (hmmm geeft niet direct een fijn gevoel, stelde zichzelf niet eens voor, spreekt slecht Nederlands…) Nu moet ik in alle eerlijkheid vertellen dat de kleine meid nog nooit meegeweest was.
Maar ze vond het hardstikke interessant en wilde als eerste op de stoel.

Tandjes zagen er netjes uit, geen gaatjes, goed gepoetst. Maar… Bij de ondertandjes zit er schijnbaar teveel ruimte tussen, en ze stonden een beetje naar binnen toe in het midden. (echt maar miniem hoor… het was mij nog nooit echt opgevallen)
Dus hij vroegof ze duimde, speentje gebruikte, uit flesjes of tuitbekers dronk…
Maar dat doet ze echt allang niet meer.
Tot 1,5 jaar heeft ze een speentje in bed gehad, verder niet. Flesjes tot 1 jaar denk ik en tuitbekers hebben we ook maar zelden gebruikt en duimen heeft ze nooit gedaan.
Ze zit weleens met dr vingers in dr mond maar heb niet het idee dat ze echt tegen dr tandjes duwt. Zit eerder met haar vingers aan de zijkant, bij de kiesjes zeg maar.
Lijkt me dus dat t daar niet aan kan liggen.

Begon hij erover dat als ze over een half jaar niet goed aangesloten en recht staan, dat we dan maar eens moesten gaan denken over een beugeltje???

Is ie helemaal gek geworden??? Een kind van nog geen 4 met een beugel? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! En als ze dan nog echt schots en scheef staan, oke… maar zo’n minieme afwijking? En dan bij de melktandjes?

Is het dan echt zo raar dat ik daar helemaal niet aan wil?
Tuurlijk wil ik wel een mooi gebitje voor mn kind, maar dit lijkt me echt overdreven!

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Ik geloof ook niet dat ik daar snel aan zou beginnen. Heb er ook nog nooit van gehoord trouwens. Dus zou het lekker van me af laten glijden. Als het nodig is komt het wel met het blijvend gebit.

Liefs Michelle

Nog nooit een kleuter met een beugel gezien!!! Dus lijkt me stug dat dat echt de bedoeling gaat zijn. Zeker voor een melkgebit doen ze die moeite niet. Onze oudste heeft ook weinig ruimte vooral in de onderkaak. haar melkgebit stond wel recht maar we weten al wel sinds die tijd dat ze bij het doorkomen van haar blijvende gebit problemen zou krijgen met de ruimte.

Dat is nu dus ook inderdaad 1 groot bouwpakket. Vooralsnog doet de tandarts er nog niks aan want ze moet ook al haar kiezen nog wisselen, maar we weten al wel dat ze een beugel gaat krijgen zodra die kiezen gewisseld zijn.

Dus nee, het is niet raar dat je zo’n beugel nu niet wilt. Sterker nog, ik denk echt dat je tandarts aan het dementeren is, want het slaat nergens op om een melkgebit te voorzien van een beugel.

Wat wel kan is dat-ie bedoelt om de kaak “aan te pakken” zodat er wel meer ruimte is op het moment dat ze gaat wisselen. Ik weet dat bijv. een buitenbeugel tot doel heeft om meer ruimte te creëren, dus mogelijk dat-ie preventief een buitenbeugel bedoelt, zodat er wel genoeg ruimte is als ze gaat wisselen en zodat ze dan verder geen beugel meer hoeft in de toekomst om haar tanden op een rijtje te krijgen.

Maar dan nog is de keuze aan jou natuurlijk of jij daarin meegaat of niet.

Groetekes, Sje

Dat ze te weinig ruimte zal hebben met het vaste gebit, zit er wel in. Had mijn moeder ook, en ik ook.
Bij mij zijn toen ik 10 of 11 was 4 kiezen getrokken en probleem was opgelost.
Met de komst van verstandkiezen is het wel weer iets verschoven allemaal, mijn voortanden staan niet helemaal netjes op een rijtje. Maar ik stoor me er niet aan en heb er geen last van. Doen we niks aan dus.

Maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde.

Volgens mij bedoelde hij voor nu trouwens wel zo’n soort beugeltje voor 'snachts, geen vaste dus. (maar hij was erg moeilijk te verstaan en weet dus niet of ik alles goed begrepen heb)
Maar echt… zo’n kleine afwijking, ik geloof niet dat dit gevolgen zal hebben voor het grote gebit. Heb meer het idee dat meneer de tandarts wat extra’s wil verdienen en dankbaar gebruik maakt van mensen toch altijd wel het beste willen voor hun kindjes?

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.

Zie hier de ondertandjes… valt wel mee toch???

Gewijzigd door - Suzsje op 04 Oct 2012 09:23:39

Ziet er toch prima uit dat melkgebitje? Als dat nu al schots en scheef stond en weinig ruimte had, vond ik het nog een ander verhaal maar ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Lekker zo laten voorlopig!

Groetekes, Sje

Dacht ik ook!
Ruimte genoeg, maar het probleem zou zijn die voortandjes, dat die in het midden een beetje naar binnen geduwd lijken… Pff!

Ik maak me er idd niet druk om, maar vind t gewoon zo belacheijk dat die tandarts zo doet!

Die oudste van mijn heeft er meer ruimte tussen hoor. Hebben ze nog nooit wat van gezegd. Het is voor haar alleen lastig, er gaat snel vlees o.i.d tussen zitten!

Groetjes Manderijn.

Wat een onzin??? Nooit van gehoord!!
Seth zijn tandjes staan schever onderin, niks aan het handje hoor!

Liefs, Anne

Tijd voor een andere tandarts.

Maar ja, die verzint wel weer wat anders om geld te verdienen…

M.

Dusss…

Ik zeg: taalbarrierekwestie?

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”