Beniewd naar jullie opvatting over een speen

Goedendag,
Ik ben heel benieuwd naar jullie opvatting over de speen,
zelf heb ik namelijk 2 kinderen die nog met een speen in bed slapen.
Ik zeg persoonlijk altijd ze stoppen er vanzelf mee als ze er zelf klaar voor zijn. Inmiddels is de ene 6jr en de andre 8jr en hebben ze nog steeds die speen in bed, met een knuffel doekje. Persoonlijk heb ik er totaal geen moeite mee maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groeten Jan-Peter

Nee hoor, stoppen ze niet zomaar vanzelf mee als ze ze nu nog hebben. Veel te groot voor een speen! Ik heb hier 2 meiden van 7 en 8. Moet er niet aan denken dat die nog met een speen sliepen! Hartstikke slecht voor het gebit ook.

Kunnen je kinderen wel gewoon goed praten of slissen ze bijv? Een speen is helemaal niet goed voor de mondmotoriek namelijk.

Ik zou het nu vandaag nog afkappen met die spenen als ik heel eerlijk ben!

Groetekes, Sje

ze hebben totaal geen last van hun mond (slissen etc.).
Persoonlijk denk ik niet dat het redelijk is om iets wat ik altijd heb toegestaan ineens niet meer te accepteren. Dus vandaag er nog vanaf lijkt mij geen optie.

Groeten Jan-Peter

Morgen dan.
Nee serieus, ik zou er gewoon vandaag nog over beginnen dat het bijv. per 1 juni klaar is met de pret! Aftelkalender maken en tjoepa vrijdag alles weggooien! En echt weggooien. Niet verstoppen “want je weet maar nooit”. Want als je dan die speen ooit teruggeeft, weten ze dat er met je te sollen is.

En is er ook een mama Koppejan?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 26 May 2012 16:52:33

Ik ben er vanavond overbegonen maar aan hun reactie te merken geloof ik dat stoppen bij hun niet echt tot de optie’s behoord
Wat betreft mama koppejan, die hoop ik voorlopig niet tegen te komen.
Ik ben sinds 2009 gescheiden, misschien dat dit ook de reden is van mijn flexibele speen acceptatie. Mijn mening : ze hebben al genoeg meegemaakt.
Ik ben net nog even wezen kijken en ze gebruiken de speen ook echt (hier twijfede ik soms aan) Toch neem ik aan dat ze voor hun 18e er wel vanaf zijn
De regel is overgens wel dat de spenen met doekje in bed blijven, behalve dan bij ziekten of s’nachts op vakantie gaan (dit laatste gebeurt nog al eens).
Als ik s’nachts naar Spanje vertrek moet ik toegeven dat die speen toch ook wel weer ideaal is Ik hoor ze op de hele reis vrij weinig en ze slapen goed.
Een half jaar geleden ging er een speen kapot, ik heb na een nacht wakker gehouden worden toch maar een nieuwe gekocht en NEE het is niet de beste manier maar vanwege mijn werk is mijn slaap mij ook veel waard.

Groeten Jan-Peter

Ik ben het deels wel eens met Melancholiek, en dat eerder het laatste deel!
Ik kan wel zeggen dat ik liever niet zou willen dat (in mijn geval de jonsgte) mijn kinderen een speen zouden gebruiken, maar bij die kleine pop van een paar weken was het de uitkomst!
Maar goed, hij is nog geen 2, en niet te vergelijken met een kind van jou leeftijd!
Ik kan me niet voorstellen dat als mijn ventje zo oud is, dat hij dan nog steeds niet van zijn speen af is, maar tegelijkertijd zijn er nog zo veel kinderen van 6,8, 10 of ook nog wel van 12 jaar die duimen, en wat is dan het wezenlijke verschil?
Ik ben vrij meningloos dan denk ik
Ik zou me eerder afvragen waarom je hier een topic over opent, want het lijkt me duidelijk dat je niet snel een moeder zal vinden die zich hier in kan vinden! (nou ja 1 misschien, maar haar kind was nog ouder)

Groetjes Manderijn.

quote:
(nou ja 1 misschien, maar haar kind was nog ouder)

Maar daar twijfelden we sterk aan of dat verhaal wel klopte he?! Die hebben we ook nooit meer teruggezien.

Groetekes, Sje

Beste Manderijn,
Wat bedoel je met haar kind was nog ouder? ik dagt dat die van mij al redelijk oud waren.
Verder ben ik dit topic begonnen om dat ik altijd benieuwd ben naar de mening van anderen.
Wat betreft het duimen heb je helemaal gelijk, persoonlijk ken ik ook iemand van 13 die (zelf overdag) af en toe duimt. Dus denk ik dat met 6 en 8 een speen in bed ook nog wel even moet kunnen. Zoals gezecht overdag gebruiken ze hem bijna nooit.

Groeten Jan-Peter

Met 1 jaar geen spenen meer overdag was hier de regel, met 2 jaar ook s nachts geen meer. Onze jongste had er uberhaupt geen, spuugde hem sneller uit dan dat ie erin ging hahaha. Onze oudste wel en die had er niet 1 in bed, maar wel zeker drie. 1 in dr mondje en 1 in elk handje. Hier heb ik 1 voor 1 er 2 weg gehaald. Toen was er nog maar 1 en hoe ik die weg heb gekregen weet ik niet precies meer. Of we die aan baby piet hebben gegeven, of een ander kindje of bij oma is blijven liggen ? Zoiets was het geloof ik, maar zeker weten doe ik het niet. Wellicht dat een beloningskalender helpt. Een lijst met bv 20 vakjes en het laaste vakje staat een plaatje van een cadeautje in. Elke nacht zonder speen mag een sticker in een vakje, totdat je een sticker hebt op het laatste cadeauvakje. Dan mogen ze een cadeautje. Dit systeem gebruikte ik voor bv het zindelijk worden en was zeer geliefd. Zo erg dat ze nu ( inmiddels 9 en bijna 7 jaar) dingen verzinnen zoals zonder piepen naar bed gaan, om maar een cadeautje te verdienen. Hahaha slimmerikken, maar zo werkt het niet. Maar ipv te mopperen als iets niet goed ging, gaf ik dus een beloning als het wel goed ging. Dus mopperen bv hoef dan niet, een win win situatie dus. Misschien een tip voor je.
Ik ben ook zeker geen voorstander van het zolang gebruiken van een speen. Het is niet goed voor de tanden ed. Ze moeten leren vertrouwen op zichzelf en jou en leren dat ze ook prima kunnen slapen zonder speen, ook als ze troost of iets nodig hebben tijdens de wat moeilijkere dagen. Troost komt niet van een speentje. Maar wat ik me nog meer afvraag, welke spenen gebruiken ze ? Want de spenen zijn voor kleine kinderen in formaten per leeftijd ivm de ontwikkeling van gebit, spraak enz, zijn ze er dan ook voor grotere kinderen ?
Je kan misschien ook proberen om een totaal andere vorm speen te kopen en de oude weg te halen. De andere vorm van een ander merk zal waarschijnlijk niet lekker zijn voor ze.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Als ze ze alleen 's nachts gebruiken en als ze slapen in de auto of ziek zijn…ik zie het probleem niet zo, eigenlijk helemaal niet. En we kennen de voorgeschiedenis niet, ik snap best dat je als vader, als kinderen al veel hebben meegemaakt op dit punt flexibel bent en als dat het enige is? Ze zijn nu op een leeftijd dat ze ze vanzelf wel een x aan de kant gooien, het is nu inderdaad lang toegestaan maar wrs met reden, als ze bij een vriendje of vriendinnetje slapen en ze zijn 12 jaar of ouder zullen ze de speen vast niet willen meenemen en er met zichzelf wel uitkomen
Mijn zoon is 2 en wilde nooit geen speen, zuigt alleen op zijn duim als hij in bed ligt met zijn knuffeldoekje die daar ook altijd ligt en dus ook alleen naar beneden mag als hij ziek is of in de auto moet slapen.
Wat ik wel irritant vind zijn kinderen die ook al zo oud zijn en met een speen en doek in de winkel lopen, dat is nergens voor nodig vind ik ,die dingen zijn om te slapen.
Maar hoe ze slapen en als ze lekker slapen…so what

AgnesReinds-Bosch

Gewijzigd door - agnes78 op 26 May 2012 23:33:17

Nou, volgens mij zei ze een zoon van zestien te hebben die nog een speen had. Maar net wat Sje zegt, die hebben we hier niet weer gezien.

De zoon van een collega van mij zit midden in zijn examen, en is afgelopen schooljaar naar Finland op uitwisseling geweest. Pas daar is hij gestopt met duimen! In die zin zie ik weinig verschil tussen een speen en een duim.

Of ik er over zou na gaan denken als mijn kinderen dezelfde leeftijd als Jou kinderen hebben, dan hoop ik toch wel dat het me gelukt is om van de speen af te zijn. ( deze wordt ook net als bij Jou alleen in bed gebruikt, puur voor het in slaap vallen)
Maar als tegenhanger heb ik een dochter die duimt, en dát zal wel een ander verhaal worden.
En wat is dan wijsheid hè? Kan best lastig nog zijn dus!

Groetjes Manderijn.

Ze gebruiken allebij 12+ van bibi.
Ik denk ALS ik ze het afgaleren dat ik nog even wacht tot de zomer-vakentie.
Ik zeg als om dat ik twijfel of ik ze het af zal leren, omdat er ook kinderen zijn die tot hun 13e duimen heb ik zoiets laat ze nog maar even.
Als ze over een paar jaar met de brug-klas op kamp gaan zullen ze vanzelf wel stoppen . Duimen is volgens mij ook nog eens vele malen schadelijker dan een speen. Ik neem toch ook wel een beetje aan dat ze idd niet met 16jr nog met een speen slapen .

Groeten Jan-Peter

Beste Agnes,
Ik lees je bericht nu pas, maar ga volledig mee in je reactie.
Ik wacht gewoon tot ze er zelf mee stoppen, dit zal vast wel eens gebeuren
Ik moet je helemaal gelijk geven, ze slapen prima met die speen.
Het voordeel van deze leeftijd is natuurlijk wel dat ze hem s’nachts zelf zoeken .

Groeten Jan-Peter

Duimen hebben ze hier gelukkig beide niet gedaan. Het staat iedereen vrij te doen wat ze goed dunkt natuurlijk. Maar mijn mening werd gevraagd en die wil ook wel graag geven natuurlijk, dat maakt een forum als dit zo leuk. Maar mijn mening is geen wet ( hahaha moest er ook nog eens bijkomen joh ).
Spenen 12 maanden plus ? Het zal naar mijn idee niet voor niets zo zijn dat er geen spenen 6 jaar plus bestaan. Maar once again, dat is natuurlijk mijn mening.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

idd zal het niet voor niets zijn, alhoewel 3jr+ ook zal lopen volgens mij.
Ik hoor toch dat gemiddeld kinderen van 3 a 4jr nog een speen hebben.
Dit is vast ook een uitzonderlijk geval maar het is niet zonder serieuze reden.
Het is idd leuk om ook de mening van andere te lezen maar toch staat de mening van Agnes het digts bij mijn gevoel.

Groetjes Jan-Peter

Ik vind het zelf te oud voor een speen. Ik sluit me eigenlijk aan bij de mening van melancholiek. Ik heb altijd iets tegen spenen gehad. Maar goed ik heb makkelijk praten, want Tim en Daan hebben beide geen speen gehad. Maar kan me heel goed voorstellen dat het in sommige situaties, zoals huilbaby’s erg makkelijk is. Maar met de leeftijd van 6 en 8 moeten ze makkelijk zonder kunnen. Natuurlijk geloof ik wel dat ze niet tot hun 18e blijven spenen en dat ze er vanzelf wel vanaf komen. Maar als je het mij vraagt, vind ik dit al te oud voor een speen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Ik denk touch dat we hierin totaal van ming verschillen (maar dat is het leuke aan dit forum). Iets dat ik altijd heb toegestaan (misschien te lang) kan ik niet zomaar afpakken / verbieden, nu zijn ze toch bijna op een leeftijd dat ze er vanzelf wel mee stoppen. Die tijd geduld hebben kan er na 8jr makkelijk bij .
Ik geloof dat ze nu nog slapen (meestal zijn ze in het weekend om 6.15 wakker )

Groeten Jan-Peter

quote:
Nou, volgens mij zei ze een zoon van zestien te hebben die nog een speen had. Maar net wat Sje zegt, die hebben we hier niet weer gezien.

14 was-ie volgens haar. Maar dat is net zo belachelijk als 16, dus maakt eigenlijk geen verschil.

Groetekes, Sje

14 lijkt mij ook wel wat oud, al durf ik dit niet heel hard meer te roepen
Vanavond kwam ik buiten na de afwas, zaten ze samen met speen en doekje in de hangmat. Ik heb er maar even niets van gezecht omdat ze best moe waren.

Groeten Jan-Peter

ik begrijp mss iets van het gevoel, Micha heeft in een periode van 4 maanden vorig jaar zijn opa (mijn vader) en zijn lievelingsoom van nog maar 36 jaar verloren en daar voorafgaand 4 jaren dus lang spanning omtrendt kanker.Zolang is hij er nog niet, maar wij wel.
Micha heeft om dit een tijd bij ons in bed geslapen, toen opa en oom Lukas vrij kort achter elkaar waren gestorven, hij was toen ook echt een ander ventje uit zijn hum en had dit nodig, was echt bang in de eerste weken en steeds bang dat wij ook weg waren, hij heeft nu een eenspersoonsbed en gaat best goed op eigen kamer maar daar zijn wij wel wat flexibeler in geworden. Niet dat hij daar nog aan denkt, maar wij wel, of ook meer een gedachte hebben van, lekker belangrijk, tis wel even goed zo. Geen rigoreuze draaiingen meer.
Dit is natuurlijk weer een andere situatie, maar gaat allebei om erg ingrijpende gebeuren die het leven van ouders en kind op de kop zetten en spenen is nix en alleen slapen ten koste van wat zal allemaal moeten, want dat hoort zo, moest je mij vroeger horen preken…echt, ik had daar ook weinig begrip voor.
Ik kan nog wel veeel meer schrijven om het nog beter uit te leggen, maar het is het gevoel het vertrouwen wat je als ouder(s) wilt geven wrs meer voor jezelf qua gevoel maar tis puur op liefde gebaseerd.
Tuurlijk komt er uiteraard nog veel meer op hun pad, maar als er zoveel is gebeurd maak je je niet druk om een speen oid.
Wat wij hier zeggen; laat het lekker op zijn beloop…

AgnesReinds-Bosch

Gewijzigd door - agnes78 op 27 May 2012 23:09:08