Benaming geslachtsdeel


#1

Tsja, de titel zegt het al een beetje, maar hoe noem je nou in kindertaal het geslacht…? Ik wil het al heel lang vragen, maar durf niet goed, ik hoop maar niet dat jullie me nu raar vinden…
Voor een jongetje vind ik piemeltje heel normaal, een piemel is een piemel, en niks anders, duidelijk dus!
Maar voor een meisje… Ik vind dat daar helemaal niet echt een woord voor is… Ik hoor vaak mutsje, doosje, spleetje, en weet ik veel wat allemaal nog meer, maar dat zijn van die woorden die ook iets anders zijn… En om dan maar gewoon vagina te zeggen, dat klinkt ook weer zo volwassen uit een kindermond…
Wij zeiden vroeger thuis pruumke… Pfff ik schaam me rot om het te zeggen, maar dat is twents voor pruimpje, hahaha! wat genant nu ik er over nadenk, maar dat woord wil ik dus echt niet gebruiken hier, haha! En we moeten er straks toch een naam voor hebben, want er is een meisje op komst
Dus… ik ben benieuwd hoe jullie het noemen…

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#2

Daar hoef je je toch helemaal niet voor te schamen, tis een normale vraag.
waar ook ik wel eens over na denk maar tot nu toe nog niet echt een antwoord gevonden heb.

Tijdje terug onder de douche…Mama, Ben heeft een piemel hé? dus ik had zoiets van ja jij hebt een Piemel, ja en papa ook!!! maar wat heeft mama dan?? tja…ik heb het maar op vagina gegooit wel een volwassen woord, maar ja dat vind ik persoonlijk een nette benaming voor het vrouwlijke geslacht.

Vroeger ben ik opgevoed met de benaming plassertje voor een meisje ik vind dit wel zo’n rare benaming, maar ja om nou schuters taal te gaan gebruiken is ook wel een beetje asso dat doen ze maar als ze in de pubbertijd zitten maar dat duurt nog wel effe hahahah…

Groetjes Marianne mama van Ruben


#3

Ja, hier dezelfde discussie al een aantal keer met mn man gehad, maar die eindigt altijd in de meest ranzige opties en twee volwassen ouders die helemaal puberaal dubbelliggen…

Wil ook inderdaad niet muts, terwijl ik dat wel netjes vind klinken. Maar toen ik vorig jaar tegen mn nichtje met kleuren zei, kleur jij de muts van de kerstman in? Ging ze heel hard lachen en zei: de kerstman heeft toch geen muts?? dat is zo verwarrend vind ik.

Noemde het vroeger ook plasser, maar dat doet weer aan piemel denken…

Hahaha… ik wens de moderators succes met de vieze reacties van buitenaf weghouden…

Liefs!

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers


#4

waarom wee ik niet maar wij hebben het meestal over een floes. oke het is wat ingekort van flamoes. Maar muts is inderdaad ook niet echt kloppen en poes ook niet want daar hebben we er al 5 van Maar ik noem het eigenlijk altijd zo. Pappa heeft een pissie of een fluitje

Groetjes,

Michèle


#5

Een floes wat grappig daar had ik nog nooit eerder van gehoord

Groetjes Marianne mama van Ruben


#6

bij een jongen een plassertje of piemeltje
en bij een meisje…uhmm spleetje? haha dat klinkt ook zo stom of ook gewoon plassertje:S

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker


#7

Hihihi grappig dat ik toch niet de enige ben die er niet echt duidelijk een naam voor heeft.
Poes vind ik ook niet kunnen, net als muisje of musje… Pfff! Dat zijn dieren!
Voorbibs en voorbillen of plasbibs vind ik helemaal verschrikkelijk… Dat zeggen ze op mijn werk… Als ze in bad gaan moeten ze de bibs en hun kontje wassen, hmmmm vreemd toch… Bibs is wat mij betreft niks anders dan een net woord voor kont/billen. Het blijft moeilijk…
Fluitje hoor ik ook wel eens, maar toch voor een meisje, en niet voor een jongetje… Ik hoop dat iemand een briljante naam heeft, haha!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#8

JAWEL KHEB EEN BRILJANTE NAAM!

plasgaatje!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker


#9

Ik zeg ook plassertje… Gewoon omdat muts/poes etc ook te associëren is met andere gangbare dingen en daarmee dus onduidelijkheden of gekke situaties te voorkomen. Woorden als vagina vind ik dan weer helemaal niks. “Even je vagina wassen…” (Ik praat veel met Danique) Dat klinkt dan weer niet, vandaar plasser of plassertje.


#10

@inge: maar ja… tis wel meer dan alleen een plasgaatje…

Even creatief hoor… je vagie… die ga ik thuis is voorstellen. Klinkt wel gezellig, beetje vaag, dat wel

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers


#11

Voor Jens zeiden we altijd ‘piemel(tje)’ of ‘plasser(tje)’. Zelf heeft ie nu een afgeleid woordje gemaakt van piemel: ‘pino’.

Voor Femke… pfff… ik heb 't nu iedere keer over ‘billen’. Maar over een specifieke benaming denk ik heel veel na, maar kan niks passends bedenken. Dus ik denk dat het gewoon bij ‘billen’ blijft.
Mocht ik ooit een vraag hebben voor het forum, dan zou ik ten alle tijde het gewoon ‘vagina’ noemen. Ik kom nogal eens mensen tegen die 't op openbare forums heel ongepaste namen geven. Wat je thuis doet, maakt me niet uit, maar mensen vergeten nogal vaak dat ze het op een openbaar forum over de privé onderdelen hebben van hun eigen kind. Echt hoor, die benamingen… pfff… zo praten m’n man en collega’s over posterdames in de bladen!! Dan praat je toch niet zo over je eigen kind op een openbaar forum… tss.
Oh… sorry ik liet me weer ff gaan, hihi.

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker


#12

Nou ja zo ongepast is het toch niet hoe we ze noemen?? Of wel???

Groetjes,

Michèle


#13

maakt toch niet uit, dat het wel meer is dan een plasgaatje?
als ikv roeger vroeg wat dat daar was zei mn moeder ook altijd plasgaatje
ik neem aan dat ze niet meer hoeven te weten op die leeftijd
enne dan kun je dat ding bij een jongen ook geen plassertje meer noemen.
tot ze volwassen genoeg zijn is het gewoon plassertje en plasgaatje, wat ze daarna doen moeten ze zelf weten

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker


#14

Voor een jongen piemel en voor een meisje plasser. Maar ja, een meisje hebben we hier niet, dus dat laatste zullen we niet vaak gebruiken. Muts, doos, etc. vind ik echt niet oké klinken, dus dat zou ik dan nooit gebruiken.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker


#15

@Inge: Ik bedoel ook niet dat ik al helemaal voorlichting wil gaan geven, maar voor zo’n kleintje is er natuurlijk helemaal geen gaatje te zien, maar schaamlipjes. Het geheel geef je dan een naam, dacht ik zo!

Nou, het blijft een lastige voor de meiden.

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers


#16

Hmz… Vagie, zeg het maar eens hardop. Vind ik dan ook wel weer gek klinken, maar aan de andere kant ook weer niet. Lekker duidelijk hè? Ik denk dat ik het eerst nog maar bij plasser hou, en dan later komt ze misschien ook wel met iets beters. Net als Jens van Marlala, die er zelf pino van heeft gemaakt.

Mijn stiefdochter van 13 noemt het dus nu wel een pruum… (Pruim in het .nl’s) Maar dat vind ik ook maar niks. Heb ook best vreemd zitten kijken toen ze het zo noemde…


#17

ik zeg bij lieke ook plassertje.
als ik hier poes/muts etc zou zeggen, is voor hier erg aso!
Maar ja ieder voor zich!

Groetjes Gytha


#18

Hier is muts ook een soort van lief scheldwoordje… Als iemand iets onhandigs doet, of iets geks zegt dan is het van: Hey joh muts…

Enneh, zo gek is de vraag dus niet MamaSnoekie, er zijn er meer die er over na gedacht hadden

Gewijzigd door - MamaDanique op 14 Oct 2009 14:25:28


#19

Weer zo’n topic die zo leuk is dat je er wel op MOET reageren! En het is ook supermoeilijk! Bij een jongen is het piemel, al zeiden wij bij ons thuis ‘plasser’. Ik noemde het vroeger zelf wél ‘voorbips’, dat vond ik toen briljant verzonnen, haha. Maar het is een belachelijke benaming! Ik vind het bij een meisje ook erg moeilijk. Ik weet het echt nog niet, wat ik ga zeggen. Toen ik het er met Michele over had dat Eva vaak in haar … knijpt, zij ik ook ‘vaginaatje’, maar eigenlijk heet dat deel zelfs ‘vulva’. Maar dat zeg je ook niet he! Ik ben er echt niet uit! Ik vind floesje inderdaad wel lief klinken…Bij ons hadden jongens een plasser en meisje een spleetje…Misschien dat ik het daar maar op hou? Leuke vraag Snoekie!!!

Groetjes Rainbow, trotse mama


#20

hahaha stom dat ik me daar zo druk om maakte, ik dacht echt dat iedereen daar wel een gewone naam voor zou hebben, omdat je het tenslotte zelf ook geleerd hebt van je ouders.
Maar mijn ouders hadden het dus over een pruumke, en dat wil ik nooit meer horen… Ik herinner me nog dat ik onderweg naar school met m’n ‘‘pruumke’’ op de stang van de fiets was gevallen, en op school aangekomen vertelde ik dat aan de juf, want het deed pijn. Die keek me met grote ogen aan en wist echt niet wat ik bedoelde… Ahum… Ik schaamde me dood, vandaar dat ik met dat woord dat heel mijn familie gebruikt dus niks heb, haha!
het is toch ook eigenlijk stom dat er geen normaal woord voor is, op kinderniveau…? Vagina is op zich een heel normaal woord, maar tegen een ventje van 4 zeg je toch ook niet dat hij zijn penis goed moet vasthouden als hij plast… haha! dat zijn de normaalste woorden, maar dan wel meer volwassen vind ik…
Als ik het er hier over heb, of bv bij de dokter zal ik ook gewoon vagina zeggen hoor, maar ik bedoel meer tegen het kind zelf!
spleetje, plasgaatje… Tja ik weet het niet hoor… Kan wel, maar toch zou ik dat niet doen… Een vriendin van mij zei vroeger gleuf… en dat deed mij dan weer aan de brievenbus denken, hahaha!

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers