Om nog maar eens terug te komen op de oorspronkelijke topic-vraag: Ja, ik ben wel veranderd door het moederschap. Niet op de manier waarop ik het verwacht had, eerlijk gezegd. Ik kon me er ook weinig bij voorstellen.
Ik heb kennis gemaakt met een moeheid waarbij mn zondagochtendkatermoeheid van daarvoor in het niet viel…
Ik heb een vreugde leren kennen die met niets anders is te vergelijken. De eerste keer een lachje, de eerste stapjes, de eerste woordjes. De periode van nu, rond de 1,5 jaar waarin je steeds meer echt kunt communiceren en het karakter van je kleine spruit steeds duidelijker naar voren komt.
Hoewel het in praktische zin allemaal een stuk rustiger is geworden, is het voor mij qua emoties een bewogen tijd geweest. Het eerste jaar vond ik heel zwaar, ook door mn hormonen nog en het vinden van een nieuw ritme waarin je alle aspecten een rol probeert te geven, gezin, werk, sport, hobby, sociale contacten, het huishouden. Ik heb daar veel moeite mee gehad. Langzaam maar zeker ben ik in dat nieuwe ritme gekomen en heb ik mn eigen flow erin gevonden.
Wat betreft relatie is de komst van Nora alleen maar positief geweest. Te zien hoe hij met onze kleine meid omgaat, de gesprekken over wat we voor haar willen, het heeft onze relatie dieper gemaakt en we hebben elkaar nóg beter leren kennen. Ook heb ik geleerd om echt bewust te werken aan je relatie. Om samen weg te gaan, moet je bewust plannen, echt tijd voor elkaar maken, in plaats van maar een beetje kijken waar je tegenaan loopt. Ook in de slaapkamer hebben we bewust gekozen om regelmatig even tijd voor elkaar te nemen. Gewoon omdat het er anders niet van komt, zoals veel van jullie ook al aangeven. Als je het echt even bewust naar voren haalt samen, haal je daar ook weer een hoop energie uit.
De valkuil van het moederschap is wat mij betreft dat je geleefd wordt als je niet oppast en (daar hebben we em weer
bewust moet zorgen dat dit niet gebeurt en dat je geniet, ook van alle dingen die moeten.
Wat betreft mn figuur: Dat is er niet enorm op vooruit gegaan, maar daar werk ik nu aan door veel te fietsen naar mn werk. Dat helpt echt wel en bovendien geniet ik er wel van om lekker buiten te zijn. Zeker met de lente in het vooruitzicht! Een weegschaal heb ik niet, dus geen idee wat ik weeg. Echt veel is het niet. Wat eraf mag is een stukje buik verder ben ik best tevreden. na de tweede ga ik wel echt aan renovatiewerkzaamheden beginnen. Voorlopig wil ik alleen goed in een mooie jurk uitkomen voor ons feestje in mei. ![]()
samengevat: ja, grote veranderingen door het moederschap. Maar nu ik eraan gewend ben, is het alleen maar veel beter geworden, en mn leven was daarvoor ook al heel plezierig. (zou ik de lente in mn bol hebben met deze positieve posting, ik zit wel lekker in het zonnetje nu!)
liefs