Ben er effe helemaal klaar mee

O jongens…

heb hier een peuterpuber in huis van bijna 2…en ik trek het effe niet meer, moet even luchten. Hij is soms zo onwijs gaaf en lief, maar soms ook zo ONUITSTAANBAAR.

Ik probeer rustig te blijven maar vandaag zat het me echt tot hier. Hij kan ZO driftig worden. en dat is niet erg, hij mag van mij best uitrazen. Maar wat hij dan ook doet, is smijten met datgene wat ie in z’n hand heeft grrrrr.

Voorbeeld: als hij iets niet doet wat niet mag, dan krijgt hij 2x een waarschuwing (rustig en duidelijk en ik kijk hem aan) de 3e x zet ik hem in de hoek van de keuken voor een time out, (2min). Hij blijft dan ook netjes staan, raast en brult en dan maken we het goed. hij is dan ook weer lief.
Maar wat daar aan vooraf gaat…hij pakt dan bv bij de waarschuwing gewoon zijn drinkbeker en kiept ie zo leeg over de vloer!!! AAAAHHHHH!
erg hé. Of hij smijt keihard een metalen speelgoed auto weg (komt hard aan geloof me) soms zitten de putten in de vloer of muur, ja halloo???!
Of hij pakt gewoon uit het niets zn bak cornflakes (vanmorgen,er was niks aan de hand!) en kiept die gewoon vol over zn tafel en kleren! Ik zie de humor niet.

Maar het erge is, hij doet het ook als we op visite gaan. ik schaam me dood. net waren we bij mn buurvrouw. Het spelen ging niet lekker, en ja hoor, hij smijt keihard 2 treintjes door de kamer= putje in het parket…Buurvrouw zei dat het niet erg is maar ik schaam me kapot.

dan gaat het even goed maar dan gaat ie me weer uitproberen, steeds de trap oplopen (mag nog niet alleen) zei heeft geen traphekjes en hij krijgt alle deuren open. ik leg duidelijk uit dat dat niet mag en probeer hem af te leiden (ik had speelgoed, tussendoortje en drinken meegenomen), maar nee hoor. vervolgens ziet ie een klokje, pakt dat klokje, ik afgepakt want dat was van de buurman (en die is er niet meer) dus erg belangrijk voor mn buuf. dus ik klokje gered wat denk ie: hij smijt zo uit woede het wijnrek om. ik dacht dat ik erin bleef. echt. Ik heb hem heel hard in de hoek gezet en hem een tik verkocht. Ik ben echt tegen slaan maar nu ging hij echt te VER! godzijdank waren alle flessen nog heel. (waren er veel). Je merkt dat ik aan het einde van mn latijn ben, want slaan is wel het laatste wat ik zou doen.

Hij luisterd voor geen meter. buiten ook. gezellig wandelen? ja dag. handje geven? ja dag. als een ongeleid projectiel schiet ie over de stoep en de straat op. rent bij vreemde mensen in de tuin. als ik dan toch zn hand pak gaat ie natuurlijk op de grond liggen (kennen jullie dat) als ik m dan als een aardappelzak onder mn arm meeneem krijst ie de hele straat bij elkaar.
Bij de dokter probeerde ik hem op schoot te houden, dan zit hij te krijsen en te schoppen.maar als je hem loslaat gaat hij de hele kamer door en zit hij met de lichtknoppen te spelen. (zaten we ineens in het donker). grrrr

Ben er zo klaar mee. en dit is nog maar het begin…nu ligt ie op bed. even rust.

Ik wordt GEK van dat smijten en gooien, hoe krijg ik dat eruit? Ben ik juist TE streng dat hij zich verzet? Of moet ik juist nog harder optreden?
Kijk een heleboel dingen kun je negeren (want dan is het puur op een negatieve manier om aandacht vragen) maar als hij dingen sloopt, dan kan ik dat ECHT niet negeren. Het irritante is dat mijn corrigeren op het moement zelf lijkt te werken, want hij maakt het wel goed, en gedraagt zich meestal wel daarna, maar het komt echt meerdere keren p/dg terug. Ik durf zo bijna niet meer bij iemand op visite te gaan die geen kids heeft.

zo even gelucht…sorry voor het lange verhaal, ben zo verdrietig.

tips zijn welkom…

(ps, het is niet alleen maar een vervelend ventje hoor. gelukkig is ie 75% van de tijd echt om op te vreten).

x Floss

Lastig Floss! Ik praat nog vanuit theorie, want die van mij zit nog in de sprongetjes en nog niet in de peuterpuberteit maar toch wil ik me er even mee bemoeien…

Als je het écht niet kunt negeren, zou ik niets tegen hem zeggen en hem gewoon pakken en in de hoek zetten. Ik denk dat hij nu gewoon zo doet om jou echt uit te testen en ook negatieve aandacht is aandacht (zelfs een tik verkopen). Dus als je tegen hem gaat zeggen dat je boos bent of je laat merken dat hij je beet heeft (figuurlijk gesproken dan) dan heeft hij gewonnen. Hij speelt echt een spelletje zo te zien.

Proberen niet met woorden of non-verbaal te reageren, maar dus gewoon oppakken en in de hoek zetten. Kijken hoe lang hij het dan nog leuk vindt.

Heel veel succes meid!!!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

floss probeer eens 1 keer te waarschuwen gelijk erbij zeggen als ie het weer doet dan gelijk straffen en als ie dan nog niet luisterd meteen een time out en dat 2 minuten

mmm mriek, dat is misschien wel een goede…poeh poeh, dan komt het echt op mij aan, moet ik me heeel erg beheersen. zit wel wat in inderdaad , ik laat duidelijk merken dat ik het niet leuk vind, en misschien moet ik dat juist NIET doen.

ga het gelijk uitproberen! Hoe doe je dat dan op straat/winkel?

thanx x

x Floss

In de winkel en op straat hebben ze ook wel een hoek waar 'ie kan staan; het klinkt zo simpel merk ik, maar wel iets om uit te proberen misschien. Gewoon overal hetzelfde doen: waarschuwen en bij niet luisteren in de hoek. Op straat, in de winkel, thuis, bij vrienden/familie, etc. En je niets aantrekken van de andere winkelende mensen en zo natuurlijk.

Er zit denk ik niets anders op dan dat jij je beheerst, want hij weet echt dat hij je te pakken heeft nu. En wat is nu leuker dan mama of papa tot wanhoop drijven?

Heel veel succes!

Hoi Floss,

Je verhaal is zo herkenbaar! Ik heb 2 jongetjes, eentje van 2 en eentje van 3,5. Het zijn schatjes, maar de laatste paar weken lijken ze elkaar af te wisselen in opstandig/vervelend/dwars zijn. Dit kost mij ongelofelijk veel energie. Het kost mij vooral moeite om rustig en beheerst te blijven als ze 'irritant’gedrag vertonen (niet luisteren, dralen, niet aankijken). Het lukt meestal wel om die woede niet te tonen (soms schiet ik toch uit mijn slof en schreeuw ik; en dat vind ik ook niet kunnen) en dan is het ‘irrante’ gedrag snel afgelopen (het is immers inderdaad aandacht vragen). Maar ik zit dan nog steeds met die frustratie en die komt er later die dag alsnog uit (meestal gericht tegen mijn man; arme ziel, hihihi).

Ik vind het soms moeilijk om die frustratie kwijt te raken, zonder dat mijn echtgenoot het moet ontgelden of de deuren (;p). Hoe ga jij met die frustratie om?

Groetjes en ‘sterkte’!

Gewijzigd door - Yuty op 23 Jan 2009 20:14:06

Ik zei het een keer een beetje beschaamd tegen een vriendin: "na een dag met m’n kindje ben ik vermoeider dan na een dag werken…ik snap er niks van"tot dat zij zei: ja maar…dat heb ik ook! hahahaha

Ik zit ook vaak met die frustraties, en schiet ook wel eens uit m’n slof en geef dan een brul. maar kom er wel op terug: dat het niet netjes is van mama om te schreeuwen want dat mag Milo ook niet. Zo lossen we de dingen niet op.

Als ik echt omhoog zit dan stuur ik even een sms naar mn man, of bel mn moeder of vriendin. Of schrijf op dit forum haha!

maar ik heb dus ook dat ik aan het einde van de dag uitgeblust ben en dat m’n man het voor z’n kiezen krijgt. Hij reageert direct> zo gaan we weer lekker/ of jij bent ook lekker vrolijk… Maar er gebeuren die dag ook leuke en lieve dingen die ik dan probeer te laten overheersen. Dan baal ik van het moment. want het is echt een moppie, maar waarom af en toe zo’n plaaggeest? tja schijnt een leerproces te zijn. maar op het moment zelf zie je dat even niet zo! grrr! hihi

jij ook sterkte

bedankt allemaal alvast voor de reacties, echt super.

x Floss

Die van mij is ook een periode ‘onuitstaanbaar’ geweest. Sinds hij 3 jaar is is hij een stuk rustiger en ook gezeggelijker geworden. Hij vindt het nu ook erg als ik boos ben en probeert het goed te maken.
Rond de twee jaar hebben ze nog geen goed ontwikkelt geweten, dus voelen ze ook niet dat ze wat fout doen. Ze weten dat het fout is doordat een ander ze dat vertelt, maar hebben er zelf geen last van. Als ze iets niet doen is het omdat ze de consequentie van hun gedrag onder ogen zien (ze weten dat ze er straf voor krijgen). Wel is het belangrijk om duidelijke regels te stellen, niet teveel, het kind moet ze ook kunnen onthouden.
Die regels moet je maar blijven herhalen, want wat gisteren gebeurd is, weet het kind de volgende dag niet meer. Maar door veel herhalen gaat het kind het wel onthouden.

Succes ermee, je komt er wel doorheen!

jantje

hoi, ook hier een echte puberende peuter van bijna 2. Papa is op vakantie en ze voelt het aan en vanaf het moment dat ze wakker tot het slapen gan is ze aan het testen. Vanochtend heb ik haar opgepakt en op de gang gezet…en die actie volgde zo’n 5 maal. Ik had en vriendin op bezoek en die had echt zoiets van wat gebeurd hier.
Ik heb vandaag 2 maal moeten dweilen omdat haar drinken op de grond lag. 3 bladzijden uit een boek en ga zo maar door.
Aan de andere kant wil de constant bezig gehouden worden,pffff
Ik ben echt bekaf.

Hopelijk morgen weer het zonnetje in huis want die mis ik echt.

Sterkte allemaal…

Hoi

Herkenbaar hoor.
Ik kan ze hier ook wel eens alletwee achter het behang plakken hahaha.

Dus dat je je zo voelt dat heb ik ook regelmatig.
Ik zeg ook altijd dat ik lekker ga werken om even tot rust te komen (hahaha laat mijn baas het maar niet horen) maar het is wel zo.

Als ze erg gezellig is is het wel een jammer dat je de volgende dag moet werken maar als ze ik zo’n fase zit vind ik het heerlijk om er even tussen uit te kunnen.

Ik denk ook dat consequent blijven het beste help maar het valt inderdaad niet mee om je rustig te houden hoor. Ik sta ook wel eens te schreeuwen en dan denk ik ook later dat had ik beter kunnen aanpakken maar soms drijven ze je echt over de grens heen grrrr.

Succes ermee hoor

Bianca

hoi, hier gaat het al 1 1/5 dag heel erg goed. Het si zowaar supergezellig. Ik geniet…Je weet maar niet hoe morgen d’r kop staat…

ha meiden,

vandaag heerlijke keuteldag gehad. super. lekker luieren met zn 3en in bed. Daarna ontbijt op bed gemaakt, voor milo voor het eerst echt zo’n uitgebreid ontbijt op bed, kruimels all over the place maar supergezellig. even een bibaboerderij aflev. in de dvd speler, nog steeds chillen in bed hahaha. daarna beetje opruimen en spelen boven, even poedelen onder de douche, eeeeindelijk een keer naar beneden, nah laten we maar gaan lunchen (hihi) heerlijke lunch, nog steeds gezellig.
daarna wat irritatie bij Milo, was gewoon moe, dus even een tukkie gedaan. Mama ondertussen de traktaties knutselen voor zn verjaardag (lol) en milo is weer wakker. gezellig met zn 3 tjes patatjes gegeten en ijs toe (met aardbeien, tenminste nog beetje gezond hé) en daarna puzzeltjes gemaakt en getekend. Milo kan ineens een hele puzzel zelf maken (zo’n houten) echt leuk.

hij heeft maar 1 keer in de hoek gestaan, omdat ineens de auto’s etc door de kamer vlogen en na 3 waarschuwingen de tornado niet gestopt was. daarna geen wolkje aan de lucht.

vervolgens weer keutelen op grote bed, boekjes lezen en dan slapen maar.

Wat een TOP dag. zo kan het dus ook/ Ben blij dat die Milo er ook is.
( maar ik denk dat het ook aan mij ligt. was wat meer ontspannen. heb veel last v spanning zo erg dat ik niet kan slapen).

dus hier wordt er ook genoten hahahaa!

x Floss

Klinkt heerlijk! Ga zo door!

Wat klinkt dat bekend zeg!
Ik merk wel dat als ik me laat meeslepen in het “drama” het dus nog veel erger wordt, rustig blijven werkt het beste maar soms is dat wel erg moeilijk en ik moet eerlijk zeggen dat het mij echt niet altijd lukt. Het is net alsof ze het ruiken wanneer jij er doorheen zit en niet lekker in je vel zit en precies dat moment uitkiezen om in een “duiveltje” te veranderen!
En als je er echt doorheen zit moet je denk ik ook niet schromen om hem eens een nachtje te laten logeren bij opa en oma dat doe ik ook wel eens hoor. Even een dag voor jezelf en een goede nachtrust doet wonderen, daar word je alweer een stuk rustiger van en kijk je alweer heel anders tegen de dingen aan.
Misschien een schrale troost, maar ook dit gedrag gaat weer over.

Hoe gaat het nu Floss met je peuterpuber?

peuterpubertje had gister zn verjaardagsfeest, overmorgen is ie jarig…wordt ie echt 2 !!!
Het gaat supergoed. soms toch weer even een waarschuwing en in de hoek. maar herhaling en alles duidelijk uitspreken helpt!. na dat hij in de hoek heeft gezeten dan zeg ik wat er fout ging en hij reageerd er positief op en maakt het goed (dikke kus) en daarna is de lucht geklaard. vaak volgt er positief gedrag.
er is dus even rust in de tent.
zn feestje was super, hij was zo lief! was echt heel leuk!

x Floss

Gelukkig gaat het een stuk beter.

En gefeliciteerd hoor!!! Nanik wordt over 2 weken 2 jaar.
Heeft hij leuke kadotjes gehad.

doei
Bianca

Fijn dat het zo goed gaat. En veel plezier morgen natuurlijk!

hier is het ook een stuk rustiger. 2 x waarschuwen en de 3 keer op de gang. werkt goed. tellen tot 3 werkt ook supergoed. duidelijkheid en grenzen, daar vaart Puck wel bij.

Succes allemaal. Hoorde dat na maand 30 de peoterpuberteit voorbij is…nog maar 7 maanden te gaan…

He Floss,
Fijn dat het ondertussen iets beter gaat met jou en je zoon. Tenminste dat begrijp ik uit de verhalen.
Ik wil je toch nog even een tip geven. Ik geloof dat je het negatieve gedrag het best kunt voorkomen. En met waarschuwen, tellen en die hele rattaplan beheers je het gedrag. Daar wordt de sfeer over het algemeen ook niet gezelliger van.

Ga juist in op alle het leuke van je zoon. Samen lezen of puzzelen als hij iets goed heeft gedaan. Geen dure, lastige beloningen maar gewoon gezellig iets samen doen of iets spelen wat hij heel soms mag (verven ofzo).
Beloof alleen dingen die je waar kan/wil maken.

Een peuter moet je eigenlijk continu bezig houden. Dat is heel vermoeiend, helemaal als je zelf moe bent. Probeer zelf de regie te houden!!! En dat doe je door hem vòòr te zijn.

Wat ik ook wel eens doe is zijn zoon (als ik het aan zie komen) imiteren. Dat schrikt hij en vergeet hij dat hij eigenlijk boos was…

En gewoon een doosje rozijntje (of vast snoeren in de buggy, haha) bij de huisarts is misschien niet zo pedagogisch maar wel relaxed voor jou…

Nou, sterkte ermee…

Groeten,
Annemarie