Wat te doen met een kind dat alles heel intens beleeft? De onze mocht vandaag een dvd’tje uitzoeken. Weet je waar hij naar kijkt? Naar het hoesje, niet naar de titel of zanger ofzo… Ik dacht: die gaat voor zijn grote held! Kijkt ie naar het hoesje, ziet ie een rare vrouw met een hoed en een paraplu, geeft ie het hoesje weer terug aan mij en zegt ie: ‘nee mama, die pop daar vind ik niet zo leuk, deze wil ik niet!’ Dus een dvd van Brum aangeboden: ‘nee mama, ik vind die motor een beetje eng, die springt over auto’s heen…’ En ga zo maar door… Uiteindelijk is het de dvd van Cars geworden omdat daar gewoon alleen Cars voorop staat haha.
Thuis met tv kijken onthoudt hij alles wat hij gezien heeft. Brandweerman Sam wil hij niet meer zien omdat hij daarbij een keer een kindje in de put heeft zien vallen, Brum wil hij niet meer zien omdat iemand met een stok achter Brum aan heeft gezeten en ga zo maar door.
Hij heeft het ook met andere dingen, is heel voorzichtig. Hij wil eerst weten hoe dingen werken voor hij er iets mee doet. En dat is soms zoooooooo moeilijk met het aanbieden of zoeken van speelgoed. Tijdens een gesprek op de speelzaal vertelden ze dat hij op dit moment een ontwikkelingsvoorsprong heeft (kan volgend jaar maar zo bijgetrokken zijn). Kan dat er mee te maken hebben dat hij zo anders naar dingen kijkt dan zijn neefje en nichtje die ongeveer even oud zijn?
En als iemand dit herkent of tips heeft, graag!