Beleeft alles zo intens

Wat te doen met een kind dat alles heel intens beleeft? De onze mocht vandaag een dvd’tje uitzoeken. Weet je waar hij naar kijkt? Naar het hoesje, niet naar de titel of zanger ofzo… Ik dacht: die gaat voor zijn grote held! Kijkt ie naar het hoesje, ziet ie een rare vrouw met een hoed en een paraplu, geeft ie het hoesje weer terug aan mij en zegt ie: ‘nee mama, die pop daar vind ik niet zo leuk, deze wil ik niet!’ Dus een dvd van Brum aangeboden: ‘nee mama, ik vind die motor een beetje eng, die springt over auto’s heen…’ En ga zo maar door… Uiteindelijk is het de dvd van Cars geworden omdat daar gewoon alleen Cars voorop staat haha.

Thuis met tv kijken onthoudt hij alles wat hij gezien heeft. Brandweerman Sam wil hij niet meer zien omdat hij daarbij een keer een kindje in de put heeft zien vallen, Brum wil hij niet meer zien omdat iemand met een stok achter Brum aan heeft gezeten en ga zo maar door.

Hij heeft het ook met andere dingen, is heel voorzichtig. Hij wil eerst weten hoe dingen werken voor hij er iets mee doet. En dat is soms zoooooooo moeilijk met het aanbieden of zoeken van speelgoed. Tijdens een gesprek op de speelzaal vertelden ze dat hij op dit moment een ontwikkelingsvoorsprong heeft (kan volgend jaar maar zo bijgetrokken zijn). Kan dat er mee te maken hebben dat hij zo anders naar dingen kijkt dan zijn neefje en nichtje die ongeveer even oud zijn?

En als iemand dit herkent of tips heeft, graag!

Herken het niet, mar lijkt me vreselijk moeilijk indd. Kunnen ze niet testen op hoogbegaafdheid?

Liefs Michelle

Oh ja, nog wat vergeten…hij is trouwens net 3. Misschien ook wel even handig om te melden

Testen op hoogbegaafdheid kan bij die kleintjes nog niet en zo ver denken wij nog niet hoor Want het komende jaar kan het maar zo bijtrekken en is het verschil met zijn vierde misschien minimaal tov leeftijdsgenootjes.

Er kan ook echt niets getest worden bij de kleintjes

Liefs Michelle

Ja, belachelijk hè…

Maar wat ik er nu het beste mee kan doen weet ik nog steeds niet.

Heel herkenbaar hier.
Het beste werkt hier tot op zekere hoogte erin meegaan/negeren. Wil hij geen brandweerman sam kijken? Dan niet. Hoeft toch niet?
Bij dit soort dingen is de reden van zijn keuze niet echt belangrijk toch?

Gaat het om belangrijkere dingen, dan hem geen keuze geven. Gewoon melden wat er gaat gebeuren, en vooral duidelijk geven over hoe, wat en wanneer. En ook dat hem bijv. niks kan gebeuren omdat jij bij hem bent en voor hem zorgt.

Hier is het angstige voor de meeste dingen er uiteindelijk afgegaan dankzij zijn 4 jaar jongere zusje als zij iets wel durft, wat hij nooit durfde dan wil hij niet onderdoen voor haar en gaat er toch voor!
Dus eh… tips? Een zusje geven? Hahahah grapje natuurlijk maar voor zijn zelfvertrouwen is het wel heel goed geweest!

En hem iets geven wat hem veiligheid geeft. Hier is dat heel lang Thomas de trein geweest. Hij had daar een paar dvd’s van, en natuurlijk een mega grote spoorbaan en bijna alle treintjes.
Als we dan ergens naar toe gingen moest er altijd een treintje mee. Dat gaf hem rust. En hij keek elke dag dezelfde dvd’s van Thomas.
Nu is de Thomashype een beetje over, maar ik merk nu bijv. in de vakantie, nu de structuur van school een beetje wegvalt, en hij een beetje zenuwachtig is voor groep 3 pakt hij af en toe toch weer naar die dvd. Hoeft hij even nergens aan te denken, geen spannende dingen… want hij kan tenslotte de dvd helemaal meepraten! Dus rust en veiligheid!

Oh, en trouwens: over dat testen, dat kan écht wel op die leeftijd hoor!
Onze zoon heeft destijds ook toen hij 3 was een intelligentieonderzoek gehad, omdat wij ook dachten aan hoogbegaafdheid.
Overigens is daar een IQ van 88 uitgekomen (bijna zwakbegaafd dus ), omdat ze bij de test geen rekening hebben gehouden met zijn autisme, en hij dus de vragen verkeerd interpreteerde die dan gewoon afgestreept werden als fout beantwoord, terwijl niet gekeken werd naar hoe hij redeneerde. Want zijn redenatie klopt uiteindelijk wel maar is niet logisch voor ‘normale’ mensen.

Maar er worden dus wel onderzoeken gedaan. Bij ons was het destijds via het VTO team. Als je je echt zorgen maakt, kun je daar terecht via het consultatiebureau.