Zelf ben ik nog niet echt, naar mijn gevoel, bezig met opvoeden. Kleine Mup is pas 8 maanden, maar als het zometeen echt begint, wat vinden jullie dan sowieso belangrijk dat ze meekrijgen/leren?
Ik vraag het gewoon voor de lol, ben wel benieuwd.
Zelf ben ik streng maar rechtvaardig opgevoed, onder het mom van: Behandel andere zoals jezelf behandelt wilt worden. Wat je geeft krijg je terug.
Ook waren mijn ouders erg ruimdenkend. Iedereen is gelijk, dik, dun, zwart, wit, homo of hetero. (mijn ma heeft bv 20 jaar met een homo gewerkt en nooit iemand iets vertelt daarover, simpelweg omdat ze het niet interressant genoeg vond, interressanter vind ze het als iemand aardig is) (mijn vader heb ik wel eens gevraagd wat hij zou zeggen als ik lesbisch zou zijn geweest. Zijn antwoord: “joh, meid, als je maar gelukkig bent.” mijn superpappa!!)
Ik wil dat Sarah later ook ruimdenkend is, tegenover geloof, geaardheid, kleur etc.
Ook zou ik het fijn vinden dat ze tegen vreemden/ouderen U zegt, doe ik ook, dus het voorbeeld krijgt ze al. (niet tegen mij of opa en oma hoor)
Daarnaast bijvoorbeeld, als mamma een gesprek heeft met andere volwassenen, niet zomaar doorheen praten, bah, wat haat ik dat als ik op bezoek ben ergens en je kan geen zin zeggen en de kinderen roepen wat en weg is de aandacht.
Wat vinden jullie belangrijk?
Groetjes, Boukje