Bekkenbodemspieren

Ik ben nu drie maanden geleden bevallen. Toen ik na zes weken op controle ging bij mijn gynaecologe heeft ze me gezegd van oefeningen te doen bij de kinesist voor mijn bekkenbodemspieren. Maar jullie zullen dat ook wel kennen, in het begin had ik het zo druk. Ik heb op het moment ook geen last van urineverlies of zo. Daarom ben ik dus nog niet naar de kinesist geweest. Maar mijn gynaecologe heeft toen wel gezegd dat ik het echt moest doen. Na een eerste bevalling zou het niet zo erg zijn, maar als er nog een tweede zou komen, zou ik er wel problemen mee kunnen krijgen.
Nu is mijn vraag of dat het nu ook nog zin heeft om die oefeningen te doen. Of zou het daar al te laat voor zijn?
Heeft er misschien iemand oefeningen, dan moet ik niet naar de kine, hi hi

Groetjes,
Stefanie, mama van Matthias

Het heeft altijd nog zin om oefeningen te doen.

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb ze niet gedaan tussen de eerste en tweede zwangerschap. Heb een hele lastige eerste bevalling gehad door veel te strakke bekkenbodemspieren en aangezien wij nog een tweede wilden, heb ik die spieren lekker “slap” gelaten!

En inderdaad de tweede bevalling was een eitje vergeleken met de eerste.

Na de tweede bevalling wel oefeningen gedaan maar niet superintensief. Ik dans namelijk wekelijks en dan train je je bekkenbodemspieren automatisch (vandaar dat ze te strak waren omdat ik al sinds mijn 7e dans!).

Groetekes, Sje

Ik doe vaak mijn bekkenbodemspieren op dooie momenten, bijvoorbeeld als ik in de rij sta bij de supermarkt of als ik voor de wc sta te wachten op een plassende peuter. Ook tijdens het computeren doe ik zitten vaak oefeningen.

Na drie bevallingen waarvan twee subtotaalrupturen heb ik geen last van iets, maar ik ben wel vanaf het begin ze dagelijks aan het trainen en nu een paar keer per week. Ik begon met 10x aanspannen (dan telde ik langzaam tot 20 (1 aanspannen, 2 ontspannen, 3 aanspannen etc.), dat bouwde ik op tot 40. Daarnaast deed ik ook de liftoefening, dus in 3 (in het begin 2) x aanspannen (telde ik tot 60, 1 aanspannen, 2 nog meer aanspannen, 3 helemaal aanspannen, 4 beetje ontspannen, 5 meer laten zakken, 6 helemaal ontspannen en vanaf 7 weer opnieuw). Dit zijn standaardoefeningen die we ook met zwangerschapsgym leerden.

Succes! Ik hoop dat je er wat van snapt.