Behoefte aan vriendje/vriendinnetje?

Haha het klinkt misschien stom, maar ik denk echt serieus dat Sylvie behoefte heeft aan sociaal contact!
In mijn vriend en mijn familie’s zijn we de enigen met een kindje van deze leeftijd. De jongste die hierna komt is mijn broertje en die is 13
Maar als we met Sylvie weg zijn, waar dan ook, dan kijkt ze altijd naar andere kindjes en vind het superleuk en interessant.
En bijv. gister in het zwembad liep ze steeds naar een kindje toe dat ongeveer even oud was als haar. Ze deed er verder niks mee, maar liep er naar toe en weer weg.
Eigenlijk ziet ze sowieso doordeweeks bijna alleen mij en papa…
Ik vind het best sneu…

Ik kan nu de laatste tijd echt aan Sylvie merken dat ze zich wat verveelt. Haar speelgoed is maar eventjes interessant. Het liefst hangt ze voor de tv of gaat ze naar buiten. Maar ja met het slechte weer nu steeds is dat laatste niet vaak een optie…
Ze hangt de hele dag om mij heen, waardoor ik ook niet veel kan doen… Als ik ga afwassen ofzo dan moppert ze…

Sylvie is nu 63 weken dus het zou ook een sprong kunnen zijn, die van 15 maand. Maar hoort dit bij die sprong dan? Herkennen jullie het?

En wat kan je op deze leeftijd allemaal doen om in contact te komen met andere kindjes? Babyzwemmen weet ik, maar hebben jullie nog ideeen?

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

In veel gemeenten kun je met je kindje op een peutermuziekcursus. Muziek op schoot, muziek met dreumessen bijv. Erg leuk!

Bibliotheken hebben vaak peuter-voorleesochtenden. Hier is dat bijv. elke dinsdagochtend van 9 tot 10 ofzo.

Groetekes, Sje

Of peutergym? Bij onze bieb hebben ze ook voorleesochtenden. Is bij ons altijd op woensdag en dan werk ik. Maar Merel gaat er met het kdv altijd heen. Vindt ze supergezellig. Voor de peuterspeelzaal is te nog te klein of niet?

Groetjes Natasja

Haha ja daarom, ze is nog lang geen 2 Volgens mij hebben ze geen voorleesochtenden in onze bieb Ik woon toch eigenlijk in een te klein dorp volgens mij
Ik zal eens kijken op internet of ze het hier in de buurt ergens hebben. Leuk idee, thnx meiden!

Is er wel een wijkgebouw waar jij woont? Hier in het wijkgebouw zit bijv. ook het ouder-kind-centrum. Gewoon met vaste ochtenden dat je binnen kunt vallen met je kind. De kindjes kunnen heerlijk samen spelen, de moeders kletsen gezellig of gaan zitten hobby-en samen.

Klinkt heel bejaardentehuizerig, maar het schijnt echt heel gezellig te zijn.

Groetekes, Sje

Ik heb het ook wel met Seth hoor, hij vindt het heel erg leuk om met andere kindjes te spelen.
Nu is het zo dat bij ons in het wijkcentrum ook niet van dat soort dingen georganiseerd worden.
Wel gaat hij 2 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal, wat hij erg leuk vindt. De juffen stelde deze week nog voor om hem 3 ochtenden te doen, maar ik weet het nog niet zo…

Kan me voorstellen dat het lastig is met zo weinig kindercontacten, want die hebben wij inderdaad ook niet echt.

Liefs, Anne

Hier ook een kindje die graag met een ander kindje wilt spelen. Helaas hebben wij nauwelijks tot geen familie en hier in de wijk zijn het wat oudere kindjes … ik vind dat ook erg jammer want onze kleine loopt regelmatig achter de oudere kindjes aan EN DIE VINDEN DIT ECHT NIET LEUK !!!
Laatst zij er eentje het irritant te vinden
Hoe leg ik dit uit aan een meisje van 2 jaar en 9 maanden? Ze wil gewoon heel graag spelen …

@goudvisje … ze kijkt ook graag naar andere kindjes … en ja ze is ook erg op ons aangewezen, haar pappa en mamma.

Hier heb je geen wijkgebouw en de voorlees middagen zijn voor kindjes vanaf 4 jaar …

Oh ja dat zullen wij straks ook wel krijgen denk ik
Want Sylvie loopt ook erg voor op haar leeftijdsgenootjes… Ze vind dan ook vooral oudere kindjes interessant…

Moet er wel erg om lachen want ze trekt zich er niets van aan … loopt gewoon overal als een papegaai achter aan. Ik merk dan wel hoe bijdehand kinderen kunnen zijn en dus echt niet altijd leuk reageren op een klein kindje. Zo wilde ze ook eens met een groepje jongetjes spelen maar die hadden ook zoiets van; ga weg !!! Eerlijk gezegd hoop ik dat ze straks op school wel vriendinnetjes zal krijgen! Dat mag ik toch wel hopen … duurt nog even maar toch.

Misschien is het het overwegen waard om haar alleen om deze reden een dagje/half dagje per week naar het kdv te brengen? Hier geniet mijn dochtertje echt van een dagje kdv. Zoveel leeftijdsgenootjes en zoveel leuke dingen die de ’ juffies’ met ze doen!

mama1980

Moeders tegen het lijf lopen bij de speel-o-theek.

Ik heb een jaar met de oudste aan babyzwemmen gedaan, en inmiddels ook al een jaar geleden, maar heb met een aantal moeders nog regelmatig contact!

Manderijn

quote:
Alle kindjes vinden oudere kindjes leuker, daar kunnen ze tenminste nog ns wat van leren Maar met leeftijdsgenootjes spelen ze hier net zo leuk hoor!! De bieb vind ik een goeie!! Kinderboerderij, CB (gewoon elke week gaan wegen..) speeltuintjes in de wijk, hang een oproepje op bij de supermarkt/CB: speelkameraadje gezocht voor dochtertje van 15md in de zin van: elke woensdagochtend met moeders + kids naar speeltuintje oid wie weet krijg je dr wel kei leuke en gezellige reacties op! Kom je bij het kruidvat bijvoorbeeld wel ns moeders tegen? Ja toch?? Maak je daar toch gewoon een babbeltje mee, wie weet kom je ze een week later wel weer ns tegen.. en de keer dr op drink je samen een bakkie terwijl de kids spelen.. zo gaat dat hier heel vaak.

Ik sluit mij hierbij aan, Micha is ook ons eerste kindje en heb gelukkig wel een aantal vriendinnen met kinderen waar ik mee afspreek zodat ze samen kunnen spelen, maar kan dit niet, ik ben nooit een hele dag met hem alleen thuis, of we gaan naar de bieb of naar de supermarkt of lopen met de honden (wij hebben 2 honden) maar dat kan ook zonder natuurlijk. En dan zit hij eerst op zijn fietsje en zodra we op veilig gebied zijn mag hij zelf lopen( Micha is van 22.3.2010 en loopt vanaf 15 mei helemaal) en een lol dat hij heeft! Het schiet voor geen meter op, maar iedereen is blij, de honden zijn er meer dan een uur lekker uit, kan stokken gooien voor onze mechelse herder en Micha vermaakt zich prima met gras, koeien etc etc
Maar thuis bezig zijn, kan hij bst wel een uur, ook als naar buiten kan, of boven was ophangen, maar dan wil toch echt eruit.
Misschien kun je meer combineren en dat je kleine je kan ‘meehelpen’?
Je zult zelf ook al wel van alles bedacht hebben, maar hier werkt het heel goed bij een ondernemend jongetje!
O ja en aanvullend inderdaad de spelotheek, samen speelgoed uitzoeken en hij ziet heel veel andere kinderen en het speeltuintje om de hoek. Maar als je buitenaf woont heb je mss zelf ook een leuke tuin waar je een speeltuin van kunt maken.
Kan ook een periode zijn hoor, Micha kan ondanks deze veranderingen, ook nog wel is jengelig zijn, maar dan is hij gewoon moe, dan wil hij even mama-micha zoals wij dat noemen, doet hij zijn duimpie in de mond en 5 min knuffelen. Daarna is hij weer vol energie en doet hij zijn ding weer.
Maar goed, ieder kind is anders en elke moeder kent zijn kind het beste. Dus concrete oplossingen zijn er niet te bieden, puur omdat jezelf een uniek kind hebt.
Succes!!

AgnesReinds-Bosch

Gewijzigd door - agnes78 op 16 Jun 2011 23:55:48