Allereerst natuurlijk gecondoleerd en alle sterkte.
Dat wilde ik ook zeggen: leg haar uit wat er aan de hand is, hoe een uitvaart ongeveer in z’n werk gaat en vraag haar of ze mee wil of niet.
Wij hebben onze meiden ook al vrij vroeg meegenomen naar een uitvaart. Vooraf met ze over een begraafplaats gelopen om ze te laten zien hoe dat dan is, boekjes bij de bieb gehaald etc. en toen mee naar de uitvaart. Prima gegaan! Niks traumatisch ofzo.
En de eerste uitvaart waar je kind bij is, kan er beter eentje zijn van iemand die wat verder weg in de familie zit, dan van iemand heel dichtbij (eigen opa en oma ofzo). Op zo’n heel-dichtbij-uitvaart ziet ze jou en je man ook superverdrietig en dat kan dan wel traumatisch zijn omdat ze met 2 nieuwe dingen kennismaakt: uitvaart en papa en mama die heel erg verdrietig zijn (en mogelijk momenten hebben dat ze zichzelf wat tranen betreft niet in de hand hebben).
Op een uitvaart van iemand die wat verder van je weg staat, kunnen jij en je man zich hoogstwaarschijnlijk sterker houden zodat voor Jada alleen de uitvaart nieuw is en ze niet ook nog hoeft te verwerken dat papa en mama helemaal over hun toeren zijn.
Voordat je me verkeerd begrijpt, hiermee zeg ik dus niet dat het overlijden van deze oom niet verdrietig is he?! Maar je begrijpt waarschijnlijk wel hoe ik de uitleg bedoel.
Alle sterkte en wijsheid toegewenst bij het nemen van een beslissing of je Jada wel of niet meeneemt.
(Ik was 2 jaar en 3 maanden toen ik een uitvaart bijwoonde. Een oom van mijn moeder. Die man was zo gek op mij, deed heel veel leuke dingen met mij, ik was ook gek op hem blijkbaar dus ze hebben er niet eens over getwijfeld: ik ging mee naar die uitvaart.)
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 16 Sep 2011 11:51:11