Beetje ten einde raad met het avondeten

Pfhhh ik weet nu nie meer zo goed wat ik eraan moet doen hoor !

Pippy eet al een tijd niet goed savonds, het kan verschillen, want soms is ze zeer enthousiast, en hapt zo alles weg, maar da’s meer uitzondering…

ze neemt wel groentje, zo uit het vuistje als ik aan het koken ben… als ze dan in haar stoeltje zit… wil ze eignelijk nie meer, ze gooit liever met eten … blijkbaar (ik pak het dan ook meteen af ) …maar ja dan ist gillen en MIJ MIJ … soms kan ik het hebben …maar soms wordt ik er ook gestoort van … gisteren was weer ff het toppunt… had ik gewoon meegekookt, nou ik zet het voor haar neus (ze had dus al een stukkie brocoli op, gewoon in de keuken…) hoppa bord over de grond,
ik denk ja, nie gestofzuigt, dus ik zal maar wa anders maken, maar had nie meer genoeg, dus denk bij hoge uitzondering dan maar een potje, nou 1.5 hap, en ze veegt zo da bord weer op de grond… nou toen was ik er echt weer klaar mee, dan maar honger ! …
maar smiddags had ze ook haar boterhammen al nie willen eten… dus ik denk , shit dadelijk heb ze wel honger, maar goed als ze echt honger heeft zou ze wil eten was mijn redenatie, haar flessie van 19.30 uur heb ze ook half laten staan (wat de laatste tijd ook steeds vaker gebeurt, en die fles ken ze wel missen maar die geef ik nog maar omdat ze zo slecht eet… )
ik weet nie zo goed wat ik er aan moet doen, afpakken helpt nie echt, negeren ben ik goed in, maar heeft ook weinig effect… rustig blijven en haar blijven aanbieden, heeft averechtseffect… zou dit een fase zijn ???
ze eet wel goed fruit smorgens dus opzich krijgt ze wel goede vitamine binnen, maar jah wat meer groenten zou geen kwaad kunnen denk ik dan …

en de fase vind ik wel lang duren eigenlijk. ze is keurig op gewicht dat moet ik wel zeggen dus het is geen alarmfase rood ofzo…maar ik vind het wel vervelend, zeker omdat me truckendoos nu een beetje op is, en ik nie goed weet wat ik nu moet doen…

Pippy is geboren 17.07.2009

Rens heeft dit ook een hele tijd gehad en dat vond ik ook knap frustrerend.
En je kunt er heel weinig aan doen. Je doet het prima zoals je het aanpakt maar je moet wel een lange adem hebben. En dat is lastig.
Zou haar echt niets anders meer aanbieden. Gaat ze klieren gewoon bord afpakken. Daarna nog een kans geven en anders gewoon helemaal afpakken en niet meer geven. Die avondfles zou ik sowieso helemaal laten vervallen. Als ze dan met honger naar haar bedje gaat is het haar eigen schuld.
Wat hier ook wel hielp was tussendoortjes beperken en dan het liefst zo licht mogelijke dingetjes tussendoor geven. Bv banaan vult erg dit gaf ik dus ook niet als Rens zo slecht at.
Hier lag het ook nog weleens aan de vermoeidheid dat Rens niet wilde eten, het wil nog weleens helpen om het avondeten iets te vervroegen.

groetjes Ramona

Nou fase dus… lange fase…
ja ik pak het nu ook gewoon af hoor, en dan nog een kans en anders pech… maar ja ik ben niet zo’n medelijdende moeder, maar zo geen avondeten en geen fles, vind ik toch een beetje ziellie… (ik ga zelf ook graag met iets achter me kiezen naar bed, met een goed volle maag, sommige mensen vinden dat helemaal niks, maar ik eet altijd nog 2 boterhammen voordat ik ga slapen ) geen excuses natuurlijk want ze moet het leren, mama moet dus maar op haar tanden bijten,
banaantje krijgt ze alleen smorgens als ik die in huis heb, meestal krijgt ze smiddags een koekkie als ze uit bed komt, en soms nog een doosje rozijntjes, maar ja da’s nie echt dat je maag ervan vol gaat zitten …denk ik !

nou we moeten deze fase maar uitzitten, maar heb je nog enig idee, hoelang die fase bij jouw kleine duurde? da’s natuurlijk bij ieder kind verschillend, maar dan heb ik het gevoel op hoop hahahahhaa
ze moet pas in juli pas naar het CB misschien dat ik haar nog eens laat wegen zo…of kijken of die mutsen daar nog wat tips hebben, maar ja ik vind dit forum altijd 600 x beter dan die cb-mevrouwen, want die komen met dingen dat ik denk ja daag…

Vond het ook altijd zielig om hem zonder eten naar bed te doen. Maar als die kleine rakker van mij ook maar een beetje in de gaten had dat hij nog wel wat anders kreeg dan at hij echt niets.
Die fases van niet eten en met eten gooien hebben we hier nog steeds wel eens. Niet zo heel extreem meer. Soms gaat het welen goed en dan is het weer een week bal. Geen pijl op te trekken.

groetjes ramona

toch maar stug volhouden dus ! we gaan ons best doen !!
ja ze hebben zo veel meer in de gaten dan je denkt, maar vorige week hadden we zo’n hellweek, ze was mega vroeg wakker, zij mega chaggie omdat ze gewoon te weinig sliep, mama op de automatische piloot, nou man dan heb ik om 5 uur nog weinig geduld over moet ik zeggen , maar goed, we halen maar weer diep adem…als ik straks naar huis ga voor het eten! zucht…

Heel herkenbaar hoor. Onze meid zit ook in die fase.

Maar krijgt Pippy nog flesjes??

Wij hebben nu de regel. Geen warm eten, geen toetje. Onze meid zag haar bord s’avonds en begon al te roepen NEE. TOETJE!! De eerste keren smeerde ik een stuk brood want ik had zoiets van ze moet iets eten. Maar daar ben ik nu klaar mee.
Eten we iets wat ze echt niet lust maak ik een andere groente voor haar klaar. Wil ze dan nog niet eten dan heeft ze pech. Jammer! Dan maar zonder eten op bed. Ze is er nog geen 1 x eerder wakker om geworden. Eet ze s’morgens maar een extra boterham.

Maar onze meid begint het door te krijgen dat de dan geen toetje krijgt. Dus meestal doet ze een paar hapjes en zet dan haar bord op de tafel. Dus dan krijgt ze wel toetje. Ze moet in ieder geval het eten proeven.
Streng he zijn wij! Maar het werkt wel, zinds deze week is het een stuk gezelliger aan tafel.

Dat bord op de grond gooien zou ik niet accepteren. Ik zou haar duidelijk aanspreken dat mama dat gedrag niet wil zien. Doet ze het weer. Hup met stoel en al in de hal. Als ze vast zit in de stoel, anders heb je kans dat ze uit de stoel klimt.

Succes met je peuterpuber

Idd adem in, adem uit. Maar ik herken het maar al te goed. Sommige dagen zijn ze gewoon echt erg. Hier ligt het trouwens ook vaak aan het krijgen van kiezen als rens niet eet(jammergenoeg heeft hij ze nog steeds niet allemaal) en dat kan zo ook 14 dagen duren.
Wat hier trouwens ook wel werkt is om zo min mogelijk aandacht te besteden aan het niet eten. Vooral niet laten merken dat het je frustreerd want dan maken ze er echt een machtspelletje van.

groetjes Ramona

met stoel en al in de gang is geen optie, punt 1 kan die stoel de hoek niet maken… dus da word niks, ik kan haar ook niet op de gang zetten,want dan klimt ze de trap op, traphekje onder aan de trap is nie mogelijk want die is open !
dus gang: uitgesloten…

afpakken doe ik wel, gooien dan ist gewoon klaar… ik bied het haar dan nog 1 keer aan! toetjes is ze zowieso nie van, die vind ze nie lekker… dus da probleem heb ik nie zo !
nou ik ga het van de week nog ff nie proberen met die fles savonds weg te laten, want dan breken mijn eigen zenuwen geloof ik, ben al een week me bed uitgekrijst… (andere fase, gaat ook wel over als die een beetje over is, ga ik die fles gewoon afschaffen) …maar ik ga het mezelf ff nie aandoen,want ik loop al op mijn reserve, en daar word ik geen leukere moeder van… dus dat doen we volgende week wel.

ga vanavond weer met volle moed, (word waarschijnlijk afpakken dus) en dan ist gewoon klaar ! 3 strikes and she’s out ! hahahhaa

Hier zette ik Rens trouwens in de kinderstoel met z’n rug naar de tafel toe als hij met eten/bord ging gooien. Vond hij ook niet bepaald leuk.

groetjes ramona

ja zo weinig mogelijk aandacht, proberen we ook hoor, maar ja het is zo moeilijk soms he, vooral na een drukke week en zo vroeg opstaan ! agghhhrrr maar dat omdraaien kan ik wel eens proberen, vrees alleen dat ze dan zo omgedraaid is in de stoel, want ja da’s ook weer wa nieuws… uit die stoel klimmen, en hoe ze het voor mekaar krijgt, lijkt hoedinie wel… die komt nog uit een dwangbuis als ze echt wil ! maar ga het gewoon proberen, het kan maar werken, ja een kiesje kan natuurlijk ook, of een paar … hahahaa want het duurt wel langer als 2 weken moet ik zeggen…

en ja vooral blijven ademen … en tot 1001 tellen hahahaha

Ben ik ook heel makkelijk in.
Saar heeft de eerste 14 maand niet willen eten.
De laatste maand heb ik haar haar bord voorgezet met het eten in kleine stukjes gesneden en ze zoekt het maar uit.
Ze klooit maar aan, en idd gaat ze er mee gooien etc dan pak ik het af, dan eet ze maar niet.
En de ene avond vreet ze als een bootwerker en de andere avond eet ze zo goed als niets.
Wel of geen toetje doen wij hier niet aan, ze krijgen altijd een toetje, ook omdat ze dan weer wat zuivel binnen hebben.
Hou het gezellig aan tafel en laat maar aanklooien, ga zelf lekker eten en bemoei je zo min mogelijk met haar, tenminste dat is wat hier werkt.
En een kind kan lang zonder weinig eten hoor.

Nou dames ik ga straks uit eten want ik ben vandaag 2 jaar getrouwd, dan zal ik het eens op tafel gooien, en samen met manlief ’ plan de campagne’ opstellen,want op 1 lijn zitten is wel zo belangrijk!

regels opstellen zeg maar, want ik word dr echt een beetje zuur van ! het is het moment van de dag waar ik tegenop ga kijken, en daar heb ik geen zin meer in !

manlief, heeft nooit geen moeite met troep, maar een kind wat zo nu en dan knoeit, kan hij slecht tegen, zelf snapt hij dit ook niet, soms best lachwekkend, komt hij weer aan met zijn poetsdoek (normaal kan hij hem nooit vinden hahahaha) … smetvrees krijgt hij ervan… ik heb altijd inderdaad zoiets, je doet maar, als er maar iets in je mond gaat, kan van een 1.5 jarige meisje niet verwachten dat ze volgens ettiquette eet, uit zichzelf hahaha!

maar goed, ik ga eens ff aktie ondernemen thanks voor jullie goede adviezen, zal ff laten weten hoe het gaat !

Idd van een 1,5 jarig peutertje kun je nog niet verwachten dat ze netjes eten. Op die leeftijd mocht rens ook nog gewoon met z’n handjes eten(nu sinds een paar weken niet meer en dat is soms nog lastig) Maar er zit wel een verschil tussen slordig eten of express er een smeerboel van maken. Met de handen eten was hier dus tot voor kort prima, maar er mee gaan gooien of over tafel uitsmeren dus niet. Enne laat je vent wachten met poetsen tot ze uitgegeten is, is namelijk ook een erg leuk spelletje voor haar want dat is ook aandacht.

groetjes Ramona

hahaha ja dat zeg ik ook altijd, anders kende bezig blijven he !
maar ga het zeker aanpakken, mij part hang ik een A4tje met stappenplan aan de muur, fisiek tegen regels aankijken helpt altijd, klinkt lekker stom, maar het is wel zo ! voor mezelf ook alst moet !
want volgens mij is dit in een week op te lossen, als ze haar bord op de grond gooit, klaar met eten, tis een pientere tante dus da heeft ze zo door !!!

ja hoor gewoon even doorzetten.
hier ook zo’n dametje. met eten gooien of spelen wordt hier simpelweg niet getollereerd. ze krijgt 1 waarschuwing gaat ze dan nog door gaat d’r bord de keuken in en krijgt ze niet meer terug dan maar gillen. jammer dan.
gooien en spelen doet ze nu dan ook niet meer maar wel treuzelen of gewoon niet eten. ze heeft dan gewoon de tijd totdat wij ook klaar zijn.

en geloof me al met al krijgen ze echt voldoende binnen hoor, ze zijn slim genoeg om zichzelf niet uit te hongeren.

succes ermee.

liefs,
Rinske

Luka heeft deze fase godzijdank net afgesloten… Had ik ook een topic over geplaatst.

Luka weigerde ook te eten en gooide eten op de grond, dus eigenlijk exact hetzelfde probleem wat jij hebt.
We hebben het gewoon genegeerd, zelf aan laten klooien en af en toe proberen een hap naar binnen te krijgen. Als hij na 20 minuten nog niet klaar was gingen we gewoon van tafel, of hij nou gegeten had of niet.
Zijn toetje geven we wel altijd gewoon, anders heeft hij het idee dat eten iets negatiefs is waar hij voor beloont moet worden, Die tip kreeg ik ook hier… En dat bleek bij Luka ook zo te zijn.

Als hij eten of zijn bord op de grond gooit dan draaien we hem met zijn stoel en al om en negeren hem, en het werkt geweldig! Hij kan daar niet tegen.

Na anderhalve week ging het ineens stukken beter en ging hij weer gewoon eten.
Natuurlijk heeft hij af en toe nog steeds een avond dat het niet gaat, maar verder gaat het weer super!

Succes!

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Hoi hoi,

Misschien een kleine tip maar moppie is maar 3 maanden jonger en die begrijpt het nog niet als ik zeg dat ik iets afpak. Misschien om te voorkomen dat het bord op de grond gemikt wordt zelf het bord houden en haar hapjes geven of stukjes? Of jij een groot bord en zij een kleintje waar je steeds wat op legt? Dan hou je in ieder geval nog wat over

Zo zou ik het doen denk ik en verder niet eten zoveel mogelijk negeren ze kunnen heel lang zonder en mijn buurmeisje eet al een half jaar 's avonds niet en volgens het CB maakt dat qua voeding niet uit. Hier krijg ik er ook nog wel een hapje in als ik haar iets in haar handjes geef. Moppie begint altijd zelf. Ik hou het bord dan vast. Zij neemt een hapje zelf met haar lepel en mama geeft hapjes tussendoor maar als ze gaat klieren geef ik haar een speeltje en dan neemt ze nog wat hapjes van mama. Het CB zegt dat je niet mag afleiden, nou mijn zus heeft het ook zo gedaan met haar kids en die zijn nu 5 en bijna 8 en eten super, enneh zonder dat mama hapjes geeft hoor

Succes in ieder geval!
groetjes,
Wendy

@moppiesmama
Je schreef dat je dochter het niet begreep als je zei dat je haar bord wegpakt maar ik denk dat ze best weet waar je het over hebt. Dion is een hele goede eter maar die zit ook vaak te spelen met eten ed en als ik meld dat ik zijn bord weg zet nou dan moet je hem horen. nee nee ete ete. Ze begrijpen meer dan dat we denken. Korstjes wilde hij ook een tijdje niet eten maar wel een nieuw broodje nou jammer dan eerst korstjes eten en dan een ander broodje en nu eet hij ze smakelijk op.
Marijn heeft ook periodes dat hij niet wil eten nou dan niet jammer dan. En een paar dagen later eet hij weer zoals het zou moeten. Het heeft vaak verschillende oorzaken, fase, moe, groei, uitproberen en zo zijn er nog genoeg te noemen. Als ze echt honger krijgen eten ze wel.
En eten moet vooral gezellig blijven.

nou vandaag zijn we voor de eerste keer gestart met ‘le nieuwe aanpak’ was donderdag en vrijdag behoorlijk belabbert, zij dus ook want ze heb de waterpokken… dus ik dacht vanaf zaterdag : want ik moet niet aan zoiets beginnen als ik mezelf gammel voel,want dan hou ik het niet vol, en dan mislukt de aanpak,

dus vanavond zat ze in haar stoeltje, etuhhh te schreeuwen, nou bordje met lepel… dat ging opzich al prima, ik had haar van te voren de spelregels uitgelegt… ookal denk ik dan dat ze niks verstaat…toch vraag ik me dat af, want dat halve bord ging netjes leeg zonder gemouw of gesmijt… . dus ik zeg tegen manlief, lijkt al wel of ze het toch al begrijpt omdat ze echt wat voorzichterig deed… ze begon met een boontje te meppe op haar hoofd, ik denk daar gaan we, en ja hoor voordat ik het wist ging hij door de lucht… hoppa stoel omgedraaid… ik denk die komt uit die stoel of zet het op een inmens gillen,maar ze was onder de indruk blijkbaar,ze zat een beetje te mopperen…
even wat later heb ik haar omgedraaid…en gevraagd, of ze het nog een keer wilde proberen, nou ze was al ingetogener hahaha, zo’n braaf bekkie dat ze trok !!!
vuile smiegt…
nou toen heb ze nog heel braaf 2 boontjes met haar vingers op zitten smikkelen en hield toen haar bordje in de lucht, klaar!!! nou dat was het …
stuk rustiger eten, ik heb papa ook een paar keer om moeten draaien (hahaha nee geintje… maar goed die vind het ‘negeren’ wat moeilijker als ikke) maar uiteindelijk ging het ons goed af, en pippy ook, was toch wel al trots op haar !

morgen weer een kans: maar jullie adviezen hebben vanavond voor een gezellig etentje gezorgd, en daar zijn we jullie al dankbaar voor hoor !!