Beetje moedeloos

Woensdagochtend 19 januari 2010.
De radiowekker gaat en ik open mijn ogen.
7.00 precies…het nieuws…ik draai het volumeknopje verder naar de max om de dag te beginnen met de realiteit van het heden en de beloftes voor de toekomst.

De stem van de nieuwslezer klinkt en verlicht mijn veelbelovende woensdag… NOT…

“Vrijwel iedereen moet dit jaar financieel een stapje terug doen. Waar in 2009 de meeste werknemers die hun baan behielden er nog in koopkracht op vooruitgingen, daalt in 2010 ook voor hen de koopkracht.
Ook mensen met een uitkering gaan erop achteruit. Huishoudens met kinderen worden het zwaarst getroffen. Dat blijkt uit berekeningen van het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting… In januari krijgen werknemers hun eerste loonstrookje van het jaar. Wie geen loonsverhoging heeft gekregen, houdt enkele euro’s minder over dan vorig jaar omdat er meer belasting wordt geheven”

Huishoudens met kinderen worden het zwaarst getroffen galmt nog na in mijn hoofd. De inhoud van deze mededeling liet geen ruimte in mijn hersenpan voor de overige nieuwsberichten.
Gezinnen met kids worden het zwaarst getroffen??? Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt in den Haag,
De komst van de euro heeft gezinnen met kinderen al zo zwaar getroffen. Alles is zoveel duurder geworden. Alle moeders moeten bijna gedwongen aan de slag. Een doorsnee gezin uit de middenstand moet in deze tijd de eindjes aan mekaar knopen als moeders gewoon doet waar ze in eerste plaats het best in is nml; fulltime voor het huis en kids zorgen. Was het gezin niet ooit de hoeksteen van de samenleving…Alleen in the kingdom of far far away in het verleden ja… Ze zouden het potverdorie een betaalde baan moeten maken, het fulltime huismoederschap. Zijn we niet 24/7 bezig met het tijd en energie steken in het leveren van net opgevoede meisjes en jongetjes met een hoge prestatie drang, we kunnen immers niet achter blijven en moeten de geest van de tijd tevreden houden? Immers een verrijking voor de samenleving? Voor ons land? Goed, goed ik weet dat ik nu weer een beetje doordraaf, maar hoeveel stappen moeten we nog achteruit voor we met z’n allen met open ogen in een ravijn donderen?

Ik vraag me af hoe het klinkt in een naburig land op woensdagochtend wanneer de stem van de nieuwslezer klinkt;

Stort uw gift op giro 888 en geef hopeloze Nederlanders weer een toekomst…

Wederom MOEDERS AAN DE TOP.
Of je nu werkt of thuis bent…

Gewijzigd door - henriekah op 21 Jan 2010 14:32:27

Gewijzigd door - henriekah op 21 Jan 2010 20:50:21

Hoi,

Ik hoor mij bewust vrijgezelle vriendin denken. Jij kiest er voor om kinderen te krijgen. En wij betalen wel mee aan de opvoeding.
Tuurlijk ik vind het ook niet leuk dat ook wij zwaarder worden getroffen door alle belasitingen en regels die ze nu weer hebben bedacht. Maar je hebt wel zelf voor kinderen gekozen en daarin ben ik het wel met haar eens.
En daar komen ook weer een heleboel tegenstellingen op zoals wie moet ons onderhouden en pensioen betalen als we oud zijn enzv.

Maar toch kan ik me in haar stelling vinden ookal is ie kort door de bocht.

groetjes

lon106

Misschien meer iets voor mama’s hoekje??

Hmm… om het breder te trekken dan alleen de vraag kinderen geen kinderen…

Ik vind het eigenlijk nog steeds te gek voor woorden dat je als twee HBOers met een leuk maar niet heel erg groot huis, beiden minimaal 4 dagen moet werken om je vaste lasten een beetje te kunnen betalen. Tuurlijk kost een kind dan ook weer wat extra, maar het blijft natuurlijk heel erg raar. Ik zou echt niet kunnen stoppen met werken, of lekker een dagje minder. Wij zitten allebei in het onderwijs, je betekent wat voor de samenleving, maar echt heel veel krijg je er niet voor terug… Dan toch maar met zn allen de commerciele kant op en zo veel mogelijk in eigen zak steken? Ik weet het niet, maar wordt er ook wel een beetje moedeloos van.

En ondertussen komt er elk jaar een schepje belasting bovenop op t inkomen, op de auto, een schepje verplichtje zorgverzekering en weet je, de hypotheekrenteaftrek was deze maand ineens 75 euro’s minder… pfff… tis maar goed dat ik tegenwoordig veel op de fiets zit, want die broekriem moet wel heel stevig aangetrokken worden…

Ik snap je frustratie, zoals je kunt lezen. Maar ook ben ik me elke dag bewust van de enorme rijkdom die we hebben, een mooi huis, gelukkig allebei een baan, een SUPERMOOIE dochter, gezondheid, liefde en hoe je het ook went of keert, toch een soort sociaal vangnet met al die belastingen.

Ookal is het soms moeilijk, we mogen maar blij zijn met wat we hebben, want helaas zijn er heel veel mensen die veel van deze rijkdom moeten missen!

Lilypie Second Birthday tickers

quote:

Ik snap je frustratie, zoals je kunt lezen. Maar ook ben ik me elke dag bewust van de enorme rijkdom die we hebben, een mooi huis, gelukkig allebei een baan, een SUPERMOOIE dochter, gezondheid, liefde en hoe je het ook went of keert, toch een soort sociaal vangnet met al die belastingen.

Ookal is het soms moeilijk, we mogen maar blij zijn met wat we hebben, want helaas zijn er heel veel mensen die veel van deze rijkdom moeten missen!

quote:

</BLOCKQUOTE id=quote>

@ liske, ja daar heb je dan ook wel weer helemaal gelijk in. Aan de andere kant zou ik nergens anders liever wonen dan hier. Ook ik heb twee gezonde kids een eigen huis, auto, beesjes, mannetje etc. Heb nog geen baan maar moet wel weer aan de bak anders redden we het niet.
En soms benauwd het me. Gedwongen de opvoeding van mijn kids gedeeltelijk uit handen te moeten geven aan BSO en KDV.
Ik denk dan hoe veel erger gaat het nog worden. Is een parttime baan straks nog genoeg, zie ik mijn kinderen dan straks helemaal niet meer.
Maar goed als ik dan de beelden van Haiiti vanaaf weer op de buis zie dank ik God op mijn blote knietjes idd ook wel weer van wat ik hier heb.
Soms moet je ff spuien.

Idd meer iets voor t mamahoekje maar voor mijn gevoel zijn daar maar weinig lezers, vandaar dat k t ff hier neer plant net als mijn andere verhaaltjes.

@ Ion 1306
Ja ik heb er voor gekozen om kinderen te krijgen, helemaal waar. En dat vraagt soms offers, is ook eigen keus voor die verantwoordelijkheid heb ik gekozen. Is ook zo. Kinderen worden groot en bevolken ons land. Zonder voortplanting geen bevolking,heel stom gezegd maar zo is het ook wel weer.
Net wat je zegt kinderen zijn ook nodig. En ik hoef niet bakken met geld van de regering te krijgen hoor t mag me ook best wat kosten.
Maar ik moet nu gaan werken omdat we net niet rondkomen van 1 salaris, terwijl we in 2000 op 1 baan makkelijk rondkwamen en zelfs overhielden.
K vind het niet oke dat de keus om er zelf fulltime voor je kids te zijn of niet je zowat nu ontnomen word.
Als het aan mij lag bleef ik gewoon thuis voor de kids en deed ik wat vrijwilligerswerk ofzo… maar dat gaat nu niet.
Ben (6 mnd) moet straks (als ik al een baan kan vinden) naar een kdv, en hij is al zo gevoelig voor onrust en herrie…maar t moet en daar baal k echt van.