Ik ben sinds 5 weken voor de tweede keer moeder geworden. We hebben 2 super lieve dochters en alles gaat super. Alleen heb ik geen idee hoe ik het naar bed brengen moet aanpakken als ik alleen thuis ben. Ik heb dit vanavond voor het eerst alleen moeten doen en het verliep niet echt soepel ;/
Ik wilde de kleinste boven in haar bedje leggen terwijl ik de oudste voorlas en instopte, maar daar was ze het niet mee eens, huilen, honger. Dus dan maar op schoot maar dat was ook niet goed en ook niet echt gezellig voor de oudste om zo een verhaaltje voor te lezen (normaal kruipen we lekker samen in bed) en knuffelen lukte al helemaal niet. Dus het ritueel maar een btje afgeraffeld zodat ik de jongste snel kon voeden. Eenmaal beneden met kleine aan de borst zet de oudste het boven aan het traphekje op een krijsen. Ben niet zo handig misschien maar het lukt me niet om met kleine op de arm, al voedend op te staan en oudste weer in bed te stoppen (kleinste is ook niet de lichtste) dus die stond helemaal overstuur te gaan boven aan de trap. Ik heb geprobeerd om haar al pratend weer in haar bed te krijgen en dit lukte uiteindelijk ook, maar zo zielig om haar zo overstuur te horen gaan. Na de voeding sliep de jongste en ben ik lekker nog even bij de oudste in bed gekropen, maar het schuldgevoel was er al. Hoe doen jullie dit??
Vind het erg moeilijk om mijn aandacht te verdelen. Merk ook dat ik een wat korter lontje heb (btje moe ) en daardoor sneller mijn geduld verlies met de oudste wat ook al niet leuk is voor haar.
Is dit gewoon even wennen of zijn er slimme manieren om dit aan te pakken?
Groetjes Mama van Micky en Nine
Bedritueel met 2 kids? Tips graag!
Hoe oud is de oudste?
Denk dat het handig voor je is dat de jongste tevreden is op het moment dat de oudste naar bed gaat. Zo deden wij dat ook altijd. Inmiddels gaan ze gelijkertijd. Maar de jongste is nu al 10 maanden. Die gaat trouwens altijd eerst, kusje van zijn zus, en slapen maar! Dan de oudste, en die gaat meestal met een dolletje het bed in! Knuffel hier, knuffel daar en ook slapen maar
Even zoeken naar een goed ritme
Manderijn
Oudste is 2,5 jaar. En erg gehecht aan haar bedritueeltje… Als de jongste tevreden is is het inderdaad geen probleem, maar helaas heeft zij rond bedtijd van de oudste altijd even prutteluurtje.
Lastig he… als je alleen bent!
Ik had er in het begin ook moeite mee hoor…
Misschien kun je proberen om de oudste een half uurtje langer te laten opblijven, als dat kan uiteraard…
Of proberen de voeding van de jongste wat eerder te doen, zodat je de oudste daarna naar bed kunt brengen?
En anders zit er niet veel anders op dan haar dan maar even te laten mopperen… Moet eerlijk zeggen dat ik daar ook moeite mee had hoor, zeker met de oudste. En de jongste huilde eigenlijk nooit.
Maar als je zelf weet dat er verder niet echt wat aan de hand is (honger, koud/warm, pijn etc.) kan het echt geen kwaad om haar even in de box ofzo te laten liggen, ook al huilt ze, terwijl jij de oudste naar bed brengt.
Hier doe ik altijd beneden al voorlezen dus nooit op bed. Waarom weet ik eigenlijk niet…!? Dus dat deed ik ook toen Levi nog een baby was. Deed de oudste beneden pyjama aan, ook altijd al zo gewend. Daarna ging ik op de bank zitten met ze en voorlezen zodat ze lekker allebei bij mij zaten. Was de jongste aan het huilen dan kon ik hem toch troosten met de pink oid. En de oudste kreeg ook zo zijn aandacht. Daarna moest de jongste in de box, die hoefde nog niet naar bed. En ging ik met de oudste naar boven. Zette de jongste het op een brullen dan wist ik in mijn achterhoofd, hij ligt in de box en er kan eigenlijk weinig of niks mis zijn dus bleef ik bij de oudste en gaf deze even alle aandacht alleen. Na het tandenpoetsen nog even samen het slaapliedje zingen en dan hup bed in. Daarna kon ik weer naar beneden om na kwartier oid de andere op bed te leggen…
Aandacht verdelen is moeilijk. Maar betrek de oudste dame er maar gezellig in… samen flesje maken (niet als je bv geef )… Samen kleertjes opzoeken, samen de kleine in de box leggen etc. Benoem het allemaal maar. En ook als de kleine huilt gerust even laten huilen (moeilijk hoor) en de aandacht aan de oudste besteden… Dat merkt zij echt en dan is zij ook eerder tevreden. Ook dit benoemen… huilt Nine dat vind mama niet leuk maar mama kan er nu even niks aan doen want is met Micky aan het spelen…
Gefeliciteerd nog met je dochter!
Hier is vaak mijn man 's avonds thuis waardoor we het met z’n tweeen kunnen doen.
De keren dat ik het alleen heb moeten doen zorgde ik dat de pyama van de oudste beneden lag, legde ik de jongste in de box, kleedde met een dolletje de oudste om, voedde de jongste (ik geef borstvoeding) ik probeerde gewoon of ze wilde. Als het bedtijd was voor de oudste legde ik de kleine in haar bed ( wij hebben katten dus de box was geen optie). Dan ging ik de oudste naar bed brengen, zijn ritueel duurt een kwartier. En tja, als de jongste ging huilen ging ik toch gewoon door met de oudste. Anders ging hij moeilijk slapen.
Hoe vervelend het misschien ook is, toch maar even laten huilen. Ik bedacht me dan altijd:" Nu even de oudste aandacht geven, daarna kan ik alle aandacht aan de jongste geven."
Sinds 1 week gaan ze tegelijk naar bed, dus dan heb ik beide pyama’s beneden liggen en kleed ik met de oudste de jongste om, vind hij geweldig! Daarna kan ik met weinig moeite zijn pyama aantrekken. Terwijl ik de jongste een fles geef, bladert hij alvast in een boekje of helpt hij met geven van de fles.
Dan brengen we samen de jongste naar bed en dan gaan we door naar zijn kamer. Onwijs gezellig zo!
Maar het is altijd ff makkelijker als je met z’n tweeen bent…
Ben je vaak 's avonds alleen met je kinderen?
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.
IK herken je “probleem”. Onze dochter is 8 weken en de oudste is bijna 1,5 jaar. Hij gaat 's avonds tussen half 7 en 7 uur naar bed en rond die tijd krijgt de jongste ook voeding. Ik kijk per avond wat het handigste is. Mijn man is ook vaak laat thuis van zijn werk, dus ik doe het ook alleen. De ene avond gaat de oudste voor (als hij ècht niet meer op kan blijven) en werk ik zijn bedritueel af en de volgende avond kan het zijn dat de jongste voorgaat. Als dat zo is, geef ik haar haar flesje moedermelk en leg haar na afloop in de box en breng de oudste naar bed. Als die erin ligt, gaat de jongste vervolgens naar bed. De oudste weet inmiddels dat als ik de “baby” op de arm heb, hij niet aan mij mag hangen etc (hij kan nog niet lopen en trekt zich aan alles en iedereen op).
Succes, maar het blijft lastig vind ik!
Dank voor de reacties!
Gelukkig komt het niet heel veel voor dat ik alleen ben rond bedtijd, mijn vriend was toevallig een avondje weg.
Het is inderdaad handig om ervoor te zorgen dat de kleinste tevreden is en gedronken heeft net voordat de oudste naar bed gaat, daar kan ik volgende keer wel op letten. Laten huilen vind ik nog erg moeilijk met de kleinste, ze is namelijk een erg makkelijke baby en als ze huilt is er meestal ook wel iets, dus om haar dan een kwartier te laten gaan vind ik echt te moeilijk. We doen de pyjama altijd al beneden aan dus dat doen we nu ook nog gewoon, boven is het boekje lezen, knuffelen en liedje zingen, hooguit 25 minuten. Het zal ook wel gewoon wat wennen zijn en misschien blijft het altijd lastig. We kunnen ons nou eenmaal niet in tweeen delen
Als je de oudste bij het naar bed brengen van de jongste laat “helpen”,
dan heb je ze beide in het oog, en gaat het waarschijnlijk een stuk makkelijker.
Als de oudste nog niet zelf de trap op kan/mag, dan kun je wel afspreken
dat zij onderaan de trap wacht, terwijl jij haar zusje even naar boven brengt.
Die leg je even neer (in de wieg) en dan haal je de ander naar boven.
Nadat jullie de baby samen in bed gestopt hebben, heb je alle tijd voor de oudste.
M.