Bedelen met kinderen

Gisteren waren mijn vriend en ik een dagje kerstwinkelen in Brussel. Het was heel koud, onder het vriespunt en we hebben dus vooral in cafeetjes gezeten! We liepen dicht tegen elkaar aan door de stuifsneeuw. Het viel ons op, dat er wel een heleboel moeders waren die met hun kinderen op straat zaten te bedelen. Het waren allemaal dezelfde types, ongeveer even oud en met een kind van 5 zoiets. Ze zaten op straat met dat kind onder de arm. Nu kun je denken: wat zielig, ik geef geld, maar ik voelde vooral afschuw naar die moeders toe en mijn vriend ook. Hoe kun je je kind nu gebruiken om geld te krijgen? Waarom neem je je kind mee de kou in? Ik begrijp dat er mensen zijn die geen werk hebben, maar waarom bedel je met je kind? Je kunt lijkt mij altijd wel íets doen, al is het het minste werk wat er is…alles beter dan dat toch? Eva en Max lagen gisteren lekker gewassen in hun warme bedjes en wij dachten aan die kindjes, dat die ik weet niet hoe lang op straat zouden moeten liggen…Wat is het ongelijk verdeeld. Wat vinden jullie daarvan, van dat bedelen met kind onder de arm?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Oh schat wat ben jij soms lekker naief. Je loopt in brussel, het zijn allemaal dezelfde types en ze zitten er allemaal hetzelfde bij. Wel eens van zigeuners gehoord??? Je mag blij zijn dat als je ze wel geld geeft er niet een je zakken rolt. Heb geen medelijden met deze mensen want ze doen het erom en 's avonds zitten zij er warm en goed bij en lachen zich een deuk om alle mensen die hun zielig vonden en geld gegeven hebben.

Groetjes,

Michèle

Ehhh…naief? Ik weet dat het zigeuners zijn uiteraard, maar wilde dat niet zo opschrijven omdat ik dan misschien iemand voor het hoofd stoot…Het waren duidelijk van die Roma, ik herkende ze meteen. Waar het mij meer om gaat: dat zij hun kinderen gebruiken om geld uit iemands zak te kloppen! Dat is toch erg? Ik vind dat toch zielig voor die kinderen, die vragen daar ook niet om? Of zouden die ook in het ‘complot’ zitten?

Yep die zitten ook in het complot. Vaak hebben ze meerdere kinderen bij zich die je niet ziet en die rollen je zakken als jij liefdadig bezig bent. Er is niks zieligs aan deze kinderen want het zijn zeer jong opgeleiden oplichtertjes. Overigens zijn niet alle zigeuners zo hoor, maar de Roma staan er helaas wel om bekend. Dus ben blij dat je niks gegeven hebt en dat je ze door hebt voor wat ze zijn want helaas zijn er heel veel mensen die er wel intrappen en vaak met minder dan die ene euro thuis komen.

Groetjes,

Michèle

ik vind het zielig mits ze een eigen woning hebben… maar ja stel je kan geen opvang betalen en je moet toch geld hebben…hmm moeilijk iets. MAAR als je je kind niet alles kunt bieden zouden ze het kind in een gezin moeten plaatsen die wel het vermogen heeft voor zn kind te zorgen.
over zigeuners tja… haha daarover ben ik het met michele eens

@ Rico bij de meeste gezinnen gebeurd dit ook niet. Wat we al zeggen Roma’s (want niet alle zigeuners zijn zo) daarbij vinden ze dit normaal. Wees blij dat het brussel was en niet Boedhapest.

Groetjes,

Michèle

Sorry, maar ik ben het niet met je eens Michelle. Ik voel net als Rainbow wel medelijden met die kinderen, want die vragen er zelf niet op. Zoals jij omschrijft, dat ze in het complot zitten. Dan denk ik wat beseft een kind van 5 nu dat wat ze doet helemaal niet goed is. Zij hebben dit geleerd van hun ouders en voor hun is het normaal. Ik kan het dus de kinderen niet kwalijk nemen dat ze dit soort dingen doen zoals zakken rollen, terwijl dit niet mag. Ik vind dit gewoon heel slecht van de ouders en zou hier zeker geen geld aan geven. Hoe sneu het ook is, want wie weet hebben ze het wel slecht. Maar het kan ook een manier zijn om hun rekening weer op te krikken, terwijl ze geld genoeg hebben.

Hebben jullie trouwens een leuk dagje gehad Rainbow?

Groetjes,
Sandra

@ Sandra ik zeg niet dat je geen medelijden met ze mag hebben, integendeel het is heel triest als je met 5 jaar al niet beter weet, maar dat neemt niet weg dat ze in het complot zitten, dat ze dit heel bewust doen. Maar het is triest maar helaas gaat het bij hun al generaties zo. En arm tja wat is arm ze zullen niet verhongeren want ze jatten hun kostje wel bijelkaar ongeacht welke leeftijd ze hebben. Ik heb niks tegen zigeurners op zich. Ken er meerdere maar wel tegen Roma die zo leven en inderdaad ook kun kinderen zo laten leven terwijl het heel goed anders kan.

Groetjes,

Michèle

hey meiden , ik zit jullie krabbels te lezen … en ik kan jullie allemaal begrijpen, punt 1 vind ik mensen die bedelen altijd een naar gezicht… je moet bijna wel van steen zijn als je daar zonder gevoelens voorbij loopt, het zigeunerverhaal, klopt inderdaad ik heb dat ook een keer op tv gezien… ja sommige mensen hebben nu eenmaal andere normen en waarde, betreft kinderen bij dingen betrekken…
ik vind het overigens altijd moeilijk oordelen, wij hebben hier ook mensen met een krantje staan bij de AH, daar krijg ik al een naar gevoel bij, je kan natuurlijk nooit bij mensen binnen kijken, en of er een andere uitweg is, weet je nooit…

maar ik kan je wel een verhaal vertellen… wij zijn toen ik een jaar of 13 was op vakantie gegaan naar het gardameer… we liepen in verona, best een grote stad… zat een meneertje bij het poortje… zonder benen… te bedelen, nou zonder benen, supersneu, dus hij kreeg best veel geld… wij zaten aan het end van de dag, op het terras waar die man bijna naast zat… er komt een wagen voorgereden… (weet ff nie wat voor wagen meer, maar je kan er eventueel een half huis voor kopen) er stapt een meneer uit in een chauffeurspak, en dan bedoel ik niet een pak…maar echt een chauffeurspak, met een mooie hoed-pet) die groet die meneer zonder benen met een knikje, die pakt hem op… zet hem achterin… en rijdt weg…

huh? ik heb daar echt van staan te kijken, was die meneer heel rijk en zat hij voor de lol zielig te bedelen…? deed hij mee aan een undercoverbaasproject? of werd hij uit bedelen gestuurd door zijn rijke oom, alla oom dagobert…)

sinds dat ik dat gezien heb, heb ik veel ? bij mensen die bedelen, zoals je zegt, voor hetzelfde geld zitten ze savonds gewoon lekker warm bij de kachel !

Ik begrijp je standpunt Michelle, maar ik ben van mening dat je er als 5 jarige niet bewust voor kiest om in “het complot” te gaan zitten. Ik denk dat je op die leeftijd er nog te weinig besef voor hebt. En dat je dan als kind zijnde niet zegt, ik doe dit niet. Ik denk dat dit pas op latere leeftijd komt.

Groetjes,
Sandra

Wat een verhaal van dat mannetje zonder benen! Ik dacht eerst dat 'ie aan het eind van de dag op zou staan en dat hij dan gewoon benen bleek te hebben! Dat 'ie zeg maar op zijn knietjes zat ofzo…

Ik heb helemaal niks met bedelaars. Ik denk altijd: je kan je hand ophouden, maar doe er dan een dansje bij. Bah, alleen zitten en graaien…heb ik niks mee. Die vrouwen hadden ook allemaal zo’n koffiebeker waar dan wel al geld in zat. Zo van: kijk, er waren mensen die ons iets gaven…Ik liep er zonder pardon langs. Bah, ik zou bang zijn dat ik achtervolgd zou worden door van die enge kinderen en dat ze me dan zouden beroven. Ik vond het enge verwilderde mensen…Brrr.

@Sandra, het was gezellig zo alleen met mijn mannetje. We zijn lekker ergens gaan eten, bij de Thai (zaaaalige pakketjes gestoomde limoenvis) en hebben in cafeetjes gezeten. Het was wel erg koud dus! En ik wilde eigenlijk warme choco, maar ja, dat stomme dieet he…Ik liet het bij muntthee. En ik heb zelfs die zaaaaalige wafels aan me voorbij laten gaan! Mijn vriend nam er wel één en ik heb één muizenhapje genomen…heerlijk. Ik had er best eentje gewild! Ik zit nu onder het gewicht waar ik mee begon voor ik zwanger was, dus ik hoef van mezelf niet meer kilo’s kwijt. Gewoon nog maximaal 1,5 of 2 en dan eet ik denk ik toch wel een taartje om dat te vieren!

Oh sandra was het maar zo dat ze dat op latere leeftijd zouden zeggen dan hield het een keer op, maar ben bang dat ij ook hun kinderen leren dat dit ‘normaal’ is. Ik bedoel ook te zeggen de kinderen vragen er niet om, maar geef ze geen geld omdat je ze zielig vind. Hoe erg het ook is want het is erg, maar zolang deze mensen geld blijven krijgen en niemand ingrijpt zal dit blijven bestaan.

Groetjes,

Michèle

hahahaha rainbow, nou als hij benen had gehad, denk ik toch dat er een paar mensen hem gebroken beentjes hadden bezorgd, want hij had best veel knaken opgehaald hahahha!

en ik moest wel weer lache om je opmerking, doe er een dansje bij (in meneer zonder benen geval, beetje moeilijk ! )