ik ga met een vriendin naar een beautydag!
maar ik vraag me af of dat allemaal wel mag?
suana? bubbelbad? massages?
ik hoop dat iemand mij hierover meer kan informeren, want op internet kan ik niet zoveel vinden helaas.
XXX, Eva.
ik ga met een vriendin naar een beautydag!
maar ik vraag me af of dat allemaal wel mag?
suana? bubbelbad? massages?
ik hoop dat iemand mij hierover meer kan informeren, want op internet kan ik niet zoveel vinden helaas.
XXX, Eva.
En als het goed is weten ze in dat beautycentrum ook precies wat je als zwangere wel en niet mag. Dus gewoon ter plekke bij elk nieuw beauty-ding vragen.
Groetekes, Sje
Zover ik weet mag alles, alleen wel opassen met de warmte.
Geniet ervan, heerlijk hoor, zo’n dagje lekker voor jezelf
Groetjes van Miranda
ja lekker he, genieten zal ik zeker doen
nu nog een datum prikken…
heb trouwens maandag een nekplooimeting gehad, alles zag er goed uit
bedankt voor de vele reacties
xx. Eva.
Hoi Eva
Ik was toen ik 4 maanden zwanger was toen ook in zoeen oord geweest Thermen 2000 in Valkenburg. Ik had het toen nagevraagd daar. Ze zeiden toen tegen mij:als ik een regelmatige gast van de sauna was kon ik het wel doen. Maar als ik niet regelmatig ging raadde ze mij het af. Ik was destijds geen regelmatige saunaganger dus ik had het zeker voor het onzekere genomen en niet in de sauna gegaan. Ook de zonnebank heb ik eens gehoord dat dat niet goed is(de baby kan het dan te warm krijgen. (maar of dit daadwerkelijk klopt weet ik niet) Ik weet niet of je van de zonnebank een zwangerschapsmasker kan overhouden. Bubbelen en zo is ook heel lekker geniet ervan meid. Doe gewoon wat je gevoel zegt. Groetjes chantal
Chantal
Home
Zwangerschap
Week voor week
Gezond & Medisch
Handige checklisten
Fun
Conceptie
Anders zwanger
Geboorte
Uitgerekende datum
De bevalling
Kraamtijd
Gezond & Medisch
Babytijd
Baby ABC
Borstvoeding
Eten & Drinken
Gezond & Medisch
Speeltijd
Mentale sprongen
Handige checklisten
Allergie
Slapen
Wetenschappelijk nieuws
Verkoudheid
Dreumestijd
Gezond & Medisch
Eten & Drinken
Speeltijd
Mentale sprongen
Oei, ik groei! meets…
Verkoudheid
Ouders
Leuk voor jou
Mail & Win
Leesmoeders
Prijsvraag 500.000ste
Mooie mama
Mama metamorfose
Oei-A-genda
Guusje Nederhorst Foundation
Mentale sprongen
FAQ
Ontwikkeling & Meer
Oei boeken
Eten & Drinken
Zwangerschap
Pasgeborenen
Vanaf 6 maanden
Nestlé Babyvoeding
Nestlé Eettips
Gezonde voeding
Lekkere recepten
Speciaal getest
Boekjes voor je uk
Speelgoed Boeken voor jou
Voor jou & je baby
Voor je dreumes
Voor je gezin
Handige checklisten
Zwangerschap Voor de bevalling
Vakantie
Experts
Frans X. Plooij
Anjo Geluk
Emmeliek Boost
Xaviera Plas
Bijzondere experts
Beatrijs Smulders
Blogs
Forum
Gezond & Medisch
Sauna, ook als je zwanger bent?
Dit is wat de NSV, De Nederlandse Sauna Vereniging hierover zegt:
“Iedere vrouw die gezond is en een normale zwangerschap doormaakt, kan zonder bezwaar naar de sauna blijven gaan, als zij dat voor die tijd ook gewend was. Het is bekend dat medici daar genuanceerd over denken, maar de ervaring heeft geleerd dat een gezonde zwangere zonder verhoogde bloeddruk, die dus geen bloeddrukverlagende middelen gebruikt, en ook voor de zwangerschap de sauna gewend was, rustig naar de sauna kan blijven gaan.
Voor hart en bloedvaten is het prima. Bovendien verlies je in de sauna veel vocht en dat voorkomt dat er teveel vocht in de weefsels achterblijft. Of om het eens in medische taal te zeggen: overtollige vochtretentie wordt uitgezweet. Natuurlijk is het niet goed te overdrijven. Op meerdere punten neemt de aanstaande moeder zich die negen maanden in acht en dat geldt ook voor de sauna.
In de eerste drie maanden van de zwangerschap zou het op theoretische gronden misschien niet zo verstandig zijn het zich ontwikkelende vruchtje langdurig aan extreme temperaturen bloot te stellen. Dus dan liever wat voorzichtig aan. Niet te lang in de cabine blijven en niet op de hoogste bank. Op het einde van de zwangerschap ( de laatste 4 à 6 weken) is enige voorzichtigheid bij het nemen van een dompelbad aan te raden, omdat er al enige ontsluiting kan zijn er (theoretisch) de kans op infectie zou kunnen toenemen. Dus in die tijd liever geen dompelbad, maar de afkoelslang en dan ook geen bubbelbad.
Bij diverse onderzoeken is gebleken dat in de saunacabine, als de hartslag van de aanstaande moeder versnelt, ook de hartslag van de baby versnelt. Maar dat is niets verontrustends. Dat gebeurt ook bij fietsen, traplopen en sporten. Allemaal zaken die zwangere vrouwen zonder bezwaar kunnen doen. Wie de sauna gewend is kan gerust blijven komen. De sauna ontspant, en dat komt zowel moeder als kind ten goede.
In Finland, de bakermat van de moderne sauna, is het een vanzelfsprekende zaak dat ook zwangere vrouwen regelmatig naar de sauna gaan. De geboorte verloopt er opmerkelijk vlot en gemakkelijk door, zo stelt men daar. Ja zelfs lopen er heel wat Finnen rond die in de sauna geboren zijn…
Dat is in Nederland nog nooit gebeurd, en zo ver zal het ook wel nooit komen. Het kraambed lijkt ons daarvoor toch een wat geschiktere plaats…”