Basisschool gestart, huilen huilen


#1

Jasper heeft zijn eerste twee schooldagen erop zitten, op zich goed gegaan hoor, maar dat afscheid nemen, vreselijk… en dat drama lijkt steeds groter te worden.
Het gekke is dat hij als ik hem van school haal hij vrolijk is en ook zegt dat het leuk was, maar als ik hem vervolgens s’middags weer naar school breng dan zegt hij niet meer te willen. Eenmaal in de klas lezen de ouders met hun kind nog even een verhaaltje voor en dan gaan de ouders weg, dan begint het. Jasper rent me achterna, klampt me vast, begint te huilen met enorme krokodillentranen. Heb het nu nog maar 4 keer meegemaakt hoor, maar het wordt eigenlijk steeds erger, vanmiddag begon hij er zelfs overstuur bij te gillen…Het zal wel de reactie op alle veranderingen zijn, maar leuk is het niet.

Dit is vast herkenbaar voor anderen, ben benieuwd hoe jullie hiermee om gegaan zijn, merk dat ik het zelf best moeilijk vind en me naar voel als ik van de school weg loop, de tranen prikken dan ook bij mij… Ik weet best dat het ook weer over is binnen 5 minuten nadat ik weg ben maar toch. Als het dan de ochtend leuk geweest is zou ik verwachten dat het s’middags beter gaat, maar dan is het juist nog erger.

Ik twijfel of ik het even op zn beloop zal laten en de drama’s deze week maar gewoon laat gebeuren of dat ik meteen met een soort stickersysteem ofzo zal beginnen (sticker als ie niet gehuild heeft. En dan b.v. een extra verhaaltje voor het slapen lezen als hij 2 stickers op een dag heeft?) Ik wil hem natuurlijk ook niet het gevoel geven dat hij niet mag huilen. Wat zouden jullie doen?

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#2

Hij is dus meteen full-time naar school gegaan? Geen oefen-ochtendjes ofzo?
Zie het zo: als je zelf jarenlang geen betaalde baan hebt gehad en lekker hebt kunnen doen waar je zin in had en je wordt ineens 40 uur per week in een bedrijf geplaatst met de hele dag 25 nieuwe collega’s om je heen waar je je mee bezig moet zien te houden, dan is dat ook een hele behoorlijke omschakeling. En dan heb je waarschijnlijk ook je doodongelukkige momenten omdat je je draai moet zien te vinden tussen al die wildvreemden.

En wij volwassenen kunnen dat dan nog zien te plaatsen, maar voor zo’n kleintje is dat verschrikkelijk moeilijk. Het is echt een hele omschakeling, heel veel prikkels, ineens moet er veel (stil zitten, vinger opsteken als je iets wilt zeggen etc.), de hele dag wordt voor je ingedeeld, je mag niet meer voortdurend zelf beslissen wat je nou weer voor leuks gaat doen.

Dus voel je niet schuldig dat Jasper dit nu door moet maken, want het hoort er allemaal bij en het ene kind komt makkelijker door die periode heen dan het andere kindje. Hele taaie fase.

Heb je proberen uit te zoeken waarom hij er zoveel moeite mee heeft? Kan hij er zelf iets over zeggen of heeft zijn juf een idee wat er aan de hand kan zijn? Dat is sowieso een idee om daarachter te komen.

Onze jongste heeft er ook lang moeite mee gehad elke keer als ik haar op school achterliet. Nou hebben wij hier continu-rooster (dus 8.30-14.30 uur) dus ik hoefde na de lunch niet nog eens een huilend kind weg te brengen. Dat scheelde al.

Maar goed, ze bleef dus vrij lang moeite hebben met het achtergelaten worden op school en toen heeft de juf me bij zich geroepen. Ze stelde voor om een paar weken terug te gaan naar halve dagen om mijn dochtertje rustiger te laten wennen. Beter halve dagen die leuk voor het kind zijn, dan hele dagen die gewoon echte teveel van het goede zijn.

Dus 2 weken terug naar halve dagen en dan haalde ik haar voor de lunchpauze op. Daarna weer rustig opbouwen naar hele dagen. Dus maandag half, dinsdag heel, woensdag half, donderdag heel en vrijdag half. Die week erna andersom (dus in totaal 3 hele dagen en 2 halve). En de week daarna ging ze gewoon weer hele dagen naar school.

Dat is prima gegaan dat opbouwen en vanaf dat moment ging ze graag naar school.

Misschien is dat bij Jasper ook een oplossing. Alle sterkte! Laat je weten hoe het verder gaat?

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Aug 2013 21:42:56


#3

Dank voor je reactie Sje, misschien is dat idd ook wel een idee voor Jasper. Schuldig voel ik me idd wel een beetje, helemaal omdat hij over een week ook nog 2 dagen naar de voorschoolse-overblijf en naschoolse moet… (ik heb deze en volgende week nog vakantie)Die overblijf kon ook nog wel eens goed zijn voor Jasper, dan hoeft hij geen twee keer afscheid van me te nemen, maar ik vind het wel heftig allemaal voor zo’n klein manneke, lange dagen zijn het!
Hij is de afgelopen 5 weken ook naar de BSO gegaan, dat was ook al een verandering van KDV naar BSO, daar verliep het afscheid nemen ook al niet zo makkelijk, dus het is ook allemaal wel veel.
Als het zo blijft gaan moet ik toch maar eens op mn werk overleggen of ik later kan beginnen, misschien toch wat ouderschapsverlofuren nemen om de overgang inderdaad wat langzamer te doen.

Wordt vervolgd…
Groetjes Carolien

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#4

Je hart breekt, weet er alles van. Madelon heeft het 6 weken volgehouden op de peuterschool en op de basisschool 4 weken in gr 1 en t/m groep 4 verder ieder jaar een week
Die houd nu dus totaal ook nog niet van veranderingen.

Liefs Michelle


#5

Waarom lezen de ouders eigenlijk met de kindjes? Vind dan het afscheid juist moeilijker worden lijkt mij.

Liefs Michelle


#6

Ja dat lezen snap ik ook echt niet… dat doen ze alleen in de kleutergroepen, je komt binnen, kindjes in de kring, ouders er tussen gepropt en dan staat er een grote bak met boeken waar je dan iets uit kan kiezen om nog even voor te lezen.
Dus naast dat er dan een hele kring nieuwe kindjes zit, is de ruimte ook gevuld met ouders (bij sommigen zelfs de papa’s en mama’s beide) en met kleinere kindjes die meegesleept worden (ik neem Lisa natuurlijk ook gewoon mee, weliswaar in de buggy geparkeerd op de gang maar toch) het is een hok vol met prikkels… ik snap dr niets van en naar mijn mening wordt het afscheid nemen daar inderdaad alleen maar moeilijker van. En dat dan niet alleen s’ochtends, maar ook s’middags weer het verhaaltjeslezen-gebeuren…

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#7

Ik wil natuurlijk als nieuwe moeder ook niet meteen gaan klagen…maar ik ben nu al niet echt blij met dit systeem. En als Jasper straks naar de voorschoolse opvang gaat, brengen zij hem de klas in, maar dan is er niemand die hem een verhaaltje voorleest…vind ik ook maar een naar idee…

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#8

Bij ons heb je ook de mogelijkheid om een boekje voor te lezen, maar ik heb hier nooit aan meegedaan. Van mij mag Seth zelf een boekje uitzoeken en gaan lezen, maar ik ga na een dikke kus en knuffel en soms wat dollen gewoon weer weg.
Misschien een tip om er gewoon niet al teveel in mee te gaan…

Verder lijkt het me lastig, moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog nooit gehad heb…

Liefs, Anne


#9

Indd een raar systeem. Heb het ook nog nooit gehoord. Ben je het verplicht? Anders zou ik een paar keer proberen zoals bij lalala.

Liefs Michelle


#10

Lijkt me inderdaad erg vervelend dat hij iedere keer huilt als je weggaat. Mijn collega vertelde laatst over haar eigen zoon. Hij had een ook week lang gehuild bij het weggaan. Na een week had ze gezegd van nu mag je van mama best huilen als je weggaat en je geloofd het niet hij heeft helemaal niet meer gehuild. Soms moet je ook iets doorbreken.
En het systeem van in de klas brengen vind ik al helemaal niets, laat staan ook nog een boekje lezen. Naar mijn idee is het voor kinderen die er al moeite mee hebben een hond een koekje voorhouden en weer weg trekken. Misschien rare vergelijking maar het is gezellig en dan moet je opeens weg.
Bij ons op school gaan de kinderen in de rij en de ouders blijven buiten staan. Als je kind voor het eerst naar school gaat mag je gerust even mee naar binnen en de eerste keer mag je ook best even in de klas blijven kijken maar de tweede keer is de regel dat je niet meer mee de klas ingaat.
En tuurlijk zijn wel eens kinderen die huilen maar dat is zo weer over.


#11

Ik ben weer optimistisch!!!

Woensdagavond eens rustig met mn kleine grote vent zitten babbelen, toch maar de weekplanning met stickers op de kastdeur geplakt. Een huilend gezichtje en een lachend gezichtje erbij getekend, bij elk lachend gezichtje als mama afscheid neemt mag hij een sticker plakken (ook eentje op de vrije woensdagmiddag en vrijdagmiddag) en bij 6 van de 10 stickers gaan we het weekeind iets speciaals doen, dit weekeind staat cubcakes bakken op het programma!

En het werpt meteen vruchten af, meneer gaf me vanmorgen de heerlijkste vrolijke knuffel die hij had, dikke zoen, dag mama!!! Ik denk dat ik vanmorgen de meest stralende moeder was die de school uit liep…haha. En vanmiddag ging het netzo, helemaal toppie dus.

Toen ik m vanmiddag kwam ophalen waren de kindjes nog op het plein, de juf had ze allemaal keurig achter elkaar in de rij om eerst nog naar binnen te gaan. Toen Jasper me zag zwaaide hij vrolijk, maar bleef keurig in de rij staan “Mama, we gaan eerst nog even naar de klas!” “Goed lieverd, mama wacht wel hoor…” hihi, schattig en het verbaasde me echt dat ie zo voorbeeldig in de rij mee liep naar binnen inplaats van meteen inpulsief naar mij toe te rennen.

Dus ja, ik ben weer helemaal blij

Groetjes Carolien.

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#12

Fijn dat het zo goed gaat! Gelukkig maar!

Groetekes, Sje