Bang!

Mijn zoontje, 2,5 jaar, is ineens bang in bed. Hij ziet spinnen, hoort muggen, ziet spoken enz. Vanacht hield hij het 3 uur vol om ons te informeren over alles waar hij bang voor is… Dan was het weer voor een spin (die er niet was), dan weer voor een spook en ga zo maar door. Vanavond met naar bed gaan weer hetzelfde verhaal.

Op schoot zitten, over zijn angsten praten, spoken wegjagen, muggen vangen ed. niks helpt. Ook niet het op andere gedachten brengen (bijvoorbeeld: ga maar dromen over de bootjes). Hij wordt alleen maar hysterischer. Uiteindelijk valt hij doodvermoeid in slaap. Eigenlijk heel zielig.

Wie heeft een gouden tip hoe wij hier mee om moeten gaan? Zeker 's nachts raakt je geduld snel op en hij is absoluut niet voor rede vatbaar. Gewoon maar laten uitgillen tot hij in slaap valt? Wie heeft hier ervaring mee?

jantje

Ik zou hem niet helemaal alleen met zijn angsten laten worstelen. Daar kunnen die angsten denk ik alleen maar erger van worden.

Dus troosten en gedeeltelijk erin meegaan zou ik wel doen. Onze oudste heeft ook een kleine periode gehad van een eng beest in de kast enzo. En dan gingen we gewoon dat beest wegjagen.

Wat weleens zou kunnen helpen is een speciaal knuffelbeest in bed (desnoods speciaal ervoor kopen om het geloofwaardiger te maken) wat als een soort waakhond fungeert. Dat knuffelbeest zorgt er dan voor dat de spinnen en muggen en spoken uit het kamertje van je kleine man blijven.

Best kans dat dat hem geruster maakt.

Groetekes, Sje

Hoi hoi
Is het misschien een idee om hem zelf of samen een oplossing voor het probleem te laten bedenken? Die werken meestal het beste. Misschien een lampje aan laten op de gang. Of een tekening laten maken of een knutselwerkje van een of ander beest(draak, hond, eigen monster) die hem beschermt en deze ophangen bij het raam of deur of waar hij ook wil. Mijn vriend vertelde mij eens dat toen hij klein was hij een deurmatje met 4 soldaatjes op zijn kamer bij de deur had liggen. Haha Dat werkte vroeger bij hem. Dat die soldaatjes op de deurmat alle enge beesten tegen hielden. Of een dromenvanger ophangen die alle muggen, spoken en spinnen vangt. Nou ja het is maar een ideetje.
Groetjes chantal

chantal

hier heeft een knuffel goed gewerkt. Inmiddels slaapt ze weer als een roosje en maak ook duidelijk dat mama en papa in de buurt zijn. Hoop voor je dat het helpt ik was zelf op den duur ook helemaal op omdat het erg lang aanhield.

Liefs en dikke kus brenda en charissa