Bang voor het donker

Joepie Nanik heeft weer een angst erbij (ach het arme kind)

Omdat het nu donkerder begint te worden 's avonds is ze bang in bed.
Ze wil in mama haar bed (en daar ga ik echt niet aan beginnen dus) en huilt dat ze niet wil slapen. Ze wordt ook rond 6 uur wakker en omdat het dan ook donker is roept ze ons gelijk en slaapt ze niet meer. Dus laat slapen en vroeg wakker.

Ik heb het gang licht aangelaten en de deur op een kiertje. Heb uitgelegt dat het zonnetje eerder gaat slapen in de herfst en het daardoor donkerder wordt enzo.

Afijn herkenbaar ??? en tips zijn welkom

Bianca

Wat sneu! Ik denk even mee hoor, nog geen ervaring, maar meedenken kan nooit kwaad toch?

Wij hebben voor Erik een nachtlampje, maar dat is zo’n LED-lampje die telkens van kleur wisselt. Dus geeft niet zoveel licht dat 'ie hem wakker houdt en is ook nog eens mooi en sussend om naar te kijken. Of misschien een idee om van die sterren op het plafond te plakken die zich overdag opladen en in het donker licht geven? Heeft Nanik ook een lievelingsknuffel of zo? Misschien die lekker bij haar in bed leggen, zodat ze troost en steun heeft.

Meer kan ik ook even niet bedenken. Ik hoop dat anderen ook nog goeie tips hebben!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik had als kind inderdaad ook zo;n lampje in het stopcontact en Morgan heeft dat ook. Die heeft een blauw licht. Te donker om te storen maar licht genoeg om geen angst te geven hoop ik.

En inderdaad van die sterren is ook een idee, vinden ze vaak nog erg mooi ook.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Heel herkenbaar. Onze dochter heeft het ook. Aan de ene kant vind ze het fijn. Want met al dat licht ( ondanks verduistergordijn) kon ze ook niet makkelijk in slaap komen. Maar dat ze de weg naar de deur niet kan vinden als ze s’nachts naar de wc moet dat vind ze eng.

Wij hebben een stopcontact lichtje en een zaklampje op de kast bij de deur gelegd. Met het lichtje vind ze de deur en met de zaklamp kan ze de weg naar de wc vinden. Ze vond het fijn dat ze iets kan zien en stoer dat ze met de zaklamp mag gaan plassen. De eerste dag kwam ze echt alleen voor de zaklamp wel uit bed maar na wat duidelijke woorden doet ze er niet meer mee spelen en is het nu gewoon.

groetjes

lon106

Wat bij Amber goed werkt is om nog samen even in het donker in haar kamer te zitten. Dus als we een verhaaltje hebben gelezen doe ik het licht alvast uit en zitten we samen nog even in de stoel. We luisteren dan naar alle geluiden van kinderen op straat, van papa beneden, van Lara (zusje) die al ligt te slapen enz. Bij haar werkt dit omdat het dan wel donker is maar ze nog wel van alles hoort. Het licht op de gang moet uiteraard wel aan blijven en door het bovenlicht in haar deur komt er dan net wat licht binnen.

Ik vind de sterren op het plafond trouwens wel een geweldig idee! En een vriendin van mij had voor haar zoontje een knuffel gekocht die een heel zacht licht gaf, was wel prijzig maar werkte voor hem wel.

Groetjes,
Sacha