Bang voor harde (schelle) geluiden

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden is Jeske ongelooflijk geschrokken van het harde blaffen van een hond (een grote boxer). Sindsdien is ze dus bang voor het blaffen van honden, waar ik best bij kan inkomen. Maar ook voor luid spelende kinderen.
En dat vind ik minder.
Mijn oppas heeft namelijk 2 jonge kinderen die wereld met veel lawaai aan het ontdekken zijn. Hierdoor is Jeske iedere keer aan het huilen.
De oppas probeert haar kinderen stiller te laten zijn. Maar ik heb haar gezegd dit niet te doen. (ook erg lastig met kinderen van 1 en 3 jaar)
Ik vind dat Jeske eigenlijk maar gewoon moet wennen aan deze geluiden. Ook al moet ze er van huilen.
Maar doe ik er op deze vrij groffe manier wel goed aan? Ik heb zelf eigenlijk het idee dat ik er weinig keus in heb. En als het te erg wordt, wordt ze echt wel getroost…
Maar goed, spelende kinderen moet wel lukken… Maar blaffende honden? Ik wil niet dat ze later bang van ze wordt, al is een beetje behoedzaamheid tegenover ze geen slechte eigenschap.

Kort gezegd: Hoe kan ik Jeske het beste aanleren dat schelle geluiden niet eng zijn…?

Dat is lastig zeg. Ik denk dat ze sowieso eerst wat schrikachtig zijn voor hele harde geluiden omdat ze dit niet kennen.

Anouk is op zich niet gauw bang maar als we bij met broer zijn en hun hond begint te blaffen (labrador) dan huilt ze soms ook wel eens even.

Verder ga ik veel met haar wandelen door het dorp. Hier is dan vaak geluiden van, verkeer met nm motoren, bouwgeluiden etc. en ik denk dat ze er op deze manier wel aan went. Tenminste ze is niet schrikachtig van het geluid van een motor etc. Verder heeft het denk ik gewoon zijn tijd nodig. Wat die kinderen betreft hier zou ik haar gewoon aan laten wennen zoals je het nu doet.

Veel succes ermee. Grt, Sabine

waarschijnlijk heeft ze ook niet kunnen zien waar het geluid (van de hond) vandaan kwam. ik heb ouders met waakhonden en ook mijn dochter heeft even moeten wennen. laat haar vervolgens bij een hond in de buurt (die jij ook kent en goed getraind is) en hou je kindje goed vast en in je armen…laat haar zien dat honden lief zijn en laat ze niet blaffen. na een aantal keer laat je de honden een keer blaffen vanuit de verte (jij in huis en zij buiten) en kijk dan samen meet je kindje naar ze. stap voor stap leer je je kindje zo dat ze veilig is bij jou en dat honden blaffen (dus waar het geluid vandaan komt?)en dat ze er niet bang voor hoeft te zijn. als je dochter huilt van harde lawaai bevestig dan niet dat ze gelijk heeft door mee te gaan in haar huilen maar door te gaan spelen met haar. ze moet een anderen beleving hebben bij die geluiden. dus die geluiden zijn leuk…
ik hoop dat je er wat aan hebt…
groetjes fenne