Bang voor de kachel

hoi allemaal,

Toen we van de week bij mijn oma waren brande de hout kachel.
Ik heb tegen lieke gezegd dat ze er af moest blijven en dat het heet was.
Even nadat ik dat gezegd had was ze ontzettend bang van de kachel en durfde er niet meer langs huilde en krijste alles bij elkaar. Ik dacht nog ach zal wennen zijn voor haar en misschien was ze bang van het vuur dat ze zag.
Nu was ik vannavond bij mijn moeder en durfde ze ook niet langs de oven. En deze stond niet eens aan! Wederom krijsen en in paniek. Vorige week had mijn moeder de oven wel aan toen we er waren maar was ze er niet bang van!

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Negeren??

Groetjes GYtha

hoi

Een tijdje geleden heb ik er ook een topic over geplaatst.
Nanik was toen ineens bang voor lampen en dingen die aan het plafond hingen.
Helemaal in paniek. Ze durfde niet eens meer alleen in de kamer te zijn.
Bij oma was het nog erger omdat die allemaal roostertjes op het plafond heeft hangen. Dus heel herkenbaar voor mij hoor.

Ik had gelezen dat je niet te veel mee moet gaan in de angst van je kind maar het zeker ook niet moet kleineren ofzo.
Je kind confronteren met dat gene waar ze bang voor is schijnt alleen maar averecht te werken.

Dus wij hebben haar gewoon maar gedragen als ze dat wilde en haar getroost als ze huilde en verder het maar zoveel mogelijk genegeerd. Na een week of 2 was het over.

Ze moeten er zelf weer overheen komen en meestal lukt dat ook wel.

Succes ermee

Bianca

Gewijzigd door - mamma van Dewi en Nanik op 02 Dec 2008 12:23:02

bedankt voor je reactie

Denk dat we het maar gaan negeren, en besteed er maar weinig aandacht aan. Ze krijgt het nu ook van de radiatoren.
Lijkt wel voor alles bang te zijn wat warm is.
Hopelijk gaat het dan maar snel over.

Is nanik nu over haar angsten heen?

groetjes Gytha

Ja ze was er na 2 weken overheen. Toen zei ze nog wel; LAMP maar dan moest ze een beetje lachen en was ze dus niet meer bang.

Soms is ze wel weer ineens schrikkerig van harde geluiden en van onverwachtse dingen. En bij oma zie ik ze nog wel eens naar het plafond kijken maar verder niet.

Wat een gedoe he met die kleintjes. Ik denk dat het bij Nanik ook komt omdat Dewi dan naar bijv. Avatar op nickelodeon zit te kijken waar nanik dan bij zit. Soms heb ik daar dan geen erg in en dan merk ik dat ze de dagen erna banger is.

Moet ik dus echt beter op letten maar soms vind ik dat dan weer zo sneu voor dewi dat ze dan boven tv moet kijken.

Ik lees wel weer hoe het met Lieke gaat.

Doei
Bianca

ben net bij ons mam geweest en zei kom lieke gaan we samen koffie zetten en moest ze dus langs de oven! Ze keek wel wat angstig maar liep gewoon er langs zonder een kick te geven. Ze hield de oven wel in de gaten. Heb er verder niks over gezegd.
Van het weekend eens kijken hoe het gaat bij oma met de houtkachel.
Ben benieuwd!

groetjes gytha

Hoi hoi
mijn schoonouders hebben van die gietijzeren potkachels (gas) die ook gloeiend heet worden. Als die goed heet zijn en je raakt ze aan dan kan je vel er aan blijven hangen.
Wij blijven Jens vertellen (23mnd) dat het heet is en dat hij er niet aan mag komen. Hij probeert 't wel, maar dan pakken we z’n handje, brengen 't heel dichtbij zodat hij goed de warmte voelt. Natuurlijk leggen we 't er NOOIT op. Maar zo proberen we hem te leren dat 't heel heet is en hij er niet aan mag komen. Hij weet ook: heet = au. En niet alleen met die kachels, maar ook met thee die op tafel staat, warm eten wat op tafel komt, etc.
Maar toch blijft ie 't uitproberen.
M’n schoonmoeder had op den duur zelfs een eetkamerstoel op z’n kant er voor gelegd zodat hij er niet bij kon. Nu is hij gelukkig wel zo ‘snaps’ dat hij 't allemaal wel begrijpt en er dus niet zomaar aankomt.
Maar 't blijft aanmodderen. Denk ook dat 't enorm scheelt HOE je verteld dat 't gevaarlijk is. Je kan 't bijvoorbeeld heel dramatisch vertellen, maar ook vrij nuchter (wel serieus kijkend). Zeker meisjes zijn toch sneller gevoelig voor drama dan jochies (is mijn ervaring).

Hoop dat je dochtertjes angsten snel weg zijn!!

Groetjes!