Bang voor de heks: niet geslapen

Zondag waren wij naar een kermis geweest, waar Eva bij het spookhuis een heks en een vleermuis zag. Alleen al in het voorbij gaan was ze bang, ze trilde helemaal. De rest van de dag zei ze: ‘Ek, eng’. Wij hebben meerdere keren uitgelegd dat de heks op de kermis was gebleven en dat ze niet bij ons was. Gisteren op het kdv zat ze ook de hele tijd over de heks te praten.

Rond een uur of twaalf, ze had gewoon lekker geslapen, werd ze huilend wakker. Ze had duidelijk over de heks gedroomd. Toen wilde ze niet meer slapen! Ze was bang en alleen bij ons was ze rustig. We probeerden haar meerdere keren te laten slapen, wat niet lukte. Uiteindelijk legden we haar bij ons, we waren om twee uur zelf ook echt moe. Ze sliep, maar ik niet! Ik lag op de rand van het matras en dat lag niet lekker. Bovendien zat ze steeds met haar handje over mijn schouder te strelen, wat me ook wakker hield. Ik ben toen op de bank gaan liggen. Het moet niet gekker worden. Ik heb wel geslapen, maar maar 5 uur en maar half. Voor één nacht oké, maar ik heb geen zin in nog zo’n nacht. Normaal slaapt Eva heel de nacht door!

Wat moeten we:

• met haar angst voor de heks?
  • als ze niet wil slapen omdat ze zo bang is en daardoor huilt?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Wat lastig zeg!
Ja de fantasie van de kleintjes kunnen echt heel echt zijn (wist overigens niet dat het al zo jong kon beginnen). Toevallig las ik hier laatst iets over in een blad.
Ten eerste de angst altijd serieus nemen. Dus iets zeggen van ik snap dat je bang bent, waar ben je bang voor, waar is de heks. Je zou dan zelf het “spelletje” kunnen doen dat je de heks oppakt en naar buiten doet ofzo.

En over het in bed nemen. Snap het overigens heel goed dat je dat doet, maar denk dat het beter is om haar echt in haar eigen kamertje te houden (als het de komende nachten zeg maar door blijft gaan). Anders wordt de stap naar haar eigen kamertje steeds groter denk ik. Als ze echt alleen maar kan slapen als een van jullie in de buurt is, dan kan je volgens mij nog beter een matras naast haar bed neerleggen. En goed in de gaten houden of ze jullie niet aan het faken is (al denk ik dat overigens niet, want blijkbaar leeft het heel erg bij haar omdat ze het er de hele tijd over heeft)

Sterkte ermee, het is voor Eva heel vervelend, maar kan me voor jullie ook voorstellen dat nu nog even goede nachten maken ook belangrijk is met de kleine opkomst.

Wat zielig voor Eef, dat het zo’n indruk op haar heeft gemaakt. Moeilijk zeg, ik heb niet zo 1-2-3 een advies voor je. Maar wat Saro zegt, daar heb ik ook wel eens iets over gelezen. Dat je de angst niet weg moet wuiven, maar serieus moet nemen. Heeft Eef geen favo-knuffel die de heks weg kan jagen en die er vervolgens voor zorgt dat de heks niet terug komt?

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Heeft ze een lampje aan op haar kamer? Overdag veel praten over de heks zodat haar angst minder wordt?

doen jullie aan carnaval of andere verkleed partijen? leg haar uit dat de heks nu ook verkleed was en eigelijk een gewone vrouw is

before you judge me, try hard to love me

Ik heb de spray al klaar staan, wat een goede tip! Maar ze is daarstraks heel rustig gaan slapen, dus hopelijk blijft het zo? Ze had Krokodil helemaal tegen zich aangerold en ook ‘Polar’ (ijsbeertje) lag dichtbij, net als al haar vriendjes (net een dierentuin in haar bed). Voor haar was die heks heel echt, net als vorige keer een chimpansee op Park Hillaria (Eindhovense kermis). Die lachte doodeng en daar was ze ook bang van. Dat waaide wel weer over toen, dus ik verwacht dat nu ook. Ik probeer het er maar niet meer over te hebben, hopelijk vergeet ze het? Voorlopig misschien maar even geen kermis meer, want ze vindt alle geluiden, keiharde muziek en enge loeiende attracties eigenlijk maar niks. Het is best een gevoelig kind dat niet tegen hele harde geluiden kan, dus dan is de kermis misschien niet helemaal haar ding nog? De heks is vooralsnog even ‘weg’.

Eerst vond ze spinnen ook eng, omdat ik daar bang van ben. Er zat hier buiten een keer een GEEL exemplaar (brrr) en die wilde ik accuut weg hebben. Toen zei ze steeds ‘eng’ i.p.v. ‘spin’. Nu zit er zo’n dikke kruisspin tussen de garagedeur en de groenbak, met een groot web. Ik zei: ‘Kijk eens hoe mooi de spin met zijn kriebelpootjes een huisje heeft gemaakt?’ Ze vond het mooi. Vandaag was dat ding weg, ze zag dat hij er niet was. Ik zei: ‘De spin is even boodschappen doen denk ik. Misschien is hij er straks?’ Ik hoopte vurig dat dat gedrocht weg zou zijn! Maar helaas…hij zat er weer! Eva was dolblij, maakte met haar handjes kriebelbewegingen (van de acht pootjes die bewogen) en bleef naar het web kijken. En nu moet papa dus alle troep in de groenbak gooien, want ik raak dat ding niet aan zolang die spin er zit! Ik laat het haar alleen niet merken en doe net of ik van kruisspinnen houd! Dood hoeft 'ie niet, maar hij moet gewoon lekker ergens anders een web bouwen! ARGH, ENG DING.

aaach wat sneu rainbow! wat ontzettend zielig ik kan me helemaal invoelen! pff…
moeilijk dit…
Ik heb dit met Rico nog nooit meegemaakt, maarja Eef is ook ietsje ouder natuurlijk dan rico.
(ouder klinkt gelijk zovan eh…he)

Ik zou het zeker niet negeren, dit maakt dat ze zich niet serieus genomen voelt.
als ze denkt dat de heks op haar kamer is zeg dan niet: die is er niet die zit op de kermis, want ook dan voelt ze zich niet serieus genomen.
zeg dat je de heks gaat vangen, en dat je met haar gaat praten en dat je uit wil leggen dat Eva er een beetje bang van wordt.
doe dan net alsof je met de heks praat ofzo en zeg dan tegen Eva dat je met haar gepraat hebt en dat de heks een hele lieve vrouw was, alleen een beetje oud
en dat ze Eva een hele lieve meid vind, dat soort dingen, zeg ook dat de heks beloofd had niet meer langs te komen en dat als Eva wil ze de heks zelf een keertje mag zien (zoek een boekje in de bieb uit over heksjes, kinderboekjes welteverstaan!)
neem het echt heel serieus want anders wordt dat niks denk ik.
heel sneu…
ik hoop dat je er iets aan hebt.
blijf zeggen dat de heks niet zo heel eng is en dat je snapt dat ze er een beetje bang van is, maar dat het niet nodig is omdat ze eigenlijk heel erg lief is, en natuurlijk dat je met de heks gaat praten, probeer een oplossing te zoeken MET eva, vraag ofz e dat goed vind dat je dat doet… enzovoorts.
lees je voor als ze in bed ligt?
probeer dan een paar dagen een en hetzelfde boekje te pakken wat ze erg graag hoort en ziet. stel haar gerust maar begin er niet zelf over.
laat het haar aangeven. sterkte meis en geef je meisje maar een dikke kus van mij en Rico.

trouwens ook nog iets voor als ze wakker wordt,
ik zou haar persoonlijk ook niet bij me in bed nemen, in mijn geval rico dan
ik zou wel als hij echt bang was een paar nachtjes langs hem gaan slapen met een matras. ik heb dit eerder een paar dagen gedaan toen rico begon te dromen (waarover geen idee)
dit stelde rico erg gerust en in eva’s geval omdat ze natuurlijk nu dingen kan aangeven kun je vragen of ze zich weer fijn voelt om zonder jou te slapen. omdat eva een grote meid is en de heks nu weg is.

Gewijzigd door - MamavanRico op 14 Sep 2010 21:53:08

@sannn: hoe durf je Sebastiaan dan ook weg te halen? Hahahaha. Ik hoef die dingen ook niet in huis, afschuwelijk!

@Inge, dank je voor de tips! Ik heb vanmiddag tegen Eva gezegd dat ik met de heks gesproken had en dat ze het heel jammer vindt dat Eva bang voor haar is. Dat ze had gezegd dat ze er wel oud uitzag, maar dat ze heel lief is. Zo’n soort verhaal als jij nu schrijft, daar ben ik wel goed in haha. Ze heeft het daarna niet meer over de heks gehad, dus misschien helpt het? En anders toch de heksenspray? Oh enne…Rico’s fantasietijd komt vast ook hoor! Voor die kindjes kunnen dingen héél eng zijn. Eva vindt het ook eng als er heel veel auto’s tegelijk aan komen rijden en dan pakt ze snel mijn hand. En ik was vroeger toen ik 6 was bang voor een carnavalswagen met wapperende oren en knipperende ogen. Ik durfde daarna niet meer naar de wc bij mijn oma in de flat (!), want ik wist zeker dat die wagen op haar wc zat!

geen dank meis, daar ben ik ook voor he hahaha!
Wat leuk dat we weer hetzelfde denken zeg!
voor de carnavalswagen bang ja? hihi ik heb ooit stiekem naar IT gekeken (een paar minuten totdat mijn moeder het ontdekte) toen zei mn vader (de eikel hihi) Kijk maar uit want it is boven.
nou echt ik durfden iet meer te slapen ik was zooo bang
mijn vader vond het nogal grappig en mijn moeder was woedend op hem en hij mocht het zelf oplossen.
toen deed mijn vader net alsof ie heel boos op IT was en gooide hem het raam uit, ik schaterde van het lachen en sliep weer vredig

OPGELOST. Mevrouw heeft héérlijk geslapen vannacht. En wij dus ook. Ze was meteen weg en we hoorden haar pas weer rond half 8!

@Inge, IT was ENG ja! Goed dat je vader het van je moeder zelf op moest lossen met jou hahaha!

Wat fijn dat ze vannacht weer heerlijk geslapen heeft.

Hoop voor jullie en Eva dat dit zo blijft.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Lilypie In verwachting Ticker

Ik vind It nog steeds niks, ja onze It (mervin heeft zijn kat zo genoemd) maar die rot clown nee dank je. En Mer kan exact die stem nadoen. Overigens had ik als kind en nu nog steeds een hekel aan clowns.

Enne zo probeer ik mijn angst voor Ganzen niet op morgan over te brengen. Zij vind ze prachtig en is het steeds kijk mamma eend kwak kwak kwak. En ik maar roepen ja enig morgan

Groetjes,

Michèle

Volgens mij vindt iedereen IT eng! Dat rotclowntje uit het riool. Ik heb de film volgens mij nooit helemaal gezien, maar of ik 'm echt eng zou vinden? Ik kijk wel vaker naar enge films en ben wat gewend, haha.

Ik roep ook: ‘Oooo Eef, die spin. Wat een mooi web!’ Mijn vriend zei ooit: ‘Ach, die spinnen in de garage gaan gewoon onder je fietszadel zitten, die doen verder niks hoor!’ Onder mijn zadel? Gatver! Ik zie zo’n ding liever zitten op mijn stuur, dan dat 'ie onder mijn zadel zit??? Ganzen vind ik wel mooi, maar die dingen zijn nog link ook!

daarom ben ik er zo bang voor Rainbow ik ben als klein kind aangevallen en mishandeld door een gans…

enne spinnen zijn banger voor jou dan jij voor hun hoor

Groetjes,

Michèle

Ook even mijn fobie in de groep gooien: zwanen!

Ik vind ze prachtig, maar rijd rustig een kwartier om als er 1 op het fietspad zit… Wat een held! Vroeger een keer een zwaan op de boot gehad waar ik opzat, zo’n trage platte Westlandse schuit. Sindsdien heb ik een groot respect voor zwanen!

En dan te bedenken dat Noor ‘Nora Zwaan’ heet! Zo blijf ik toch mn leven lang verbonden aan die beesten!

Rainbow, fijn dat Eva weer van haar angst af is. Goed opgelost dus!

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Kan me heel goed voorstellen Michelle en Liske, dat jullie door jullie ervaring nu bang zijn voor zwanen.

Ik ben er niet bang voor, maar ik vind ze wel heel irritant. Als ik bij ons de wijk uitrijd moet ik langs het water waar altijd zo’n 20 zwanen aan de kant staan. En die halen het ook wel eens in hun hoofd midden op de weg te gaan staan. Al sta je er dan met je auto bovenop en toeter je, dat heeft allemaal geen zin. Ze gaan pas weer verder wanneer ze daar zin in hebben, met als gevolg dat iedereen daarop moet wachten.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Ha ha ha ik zie ze al staan. De ganzen bij ons doen dat dus ook. Enne ze aanrijden dat wil je niet want dat levert flinke schade op.

Groetjes,

Michèle

Tis ook een beetje de leeftijd dat ze angsten ontwikkelen voor dingen die in het echt niet bestaan.
Job ziet ineens overal monsters ( Grim en grauw, 2 wolven uit een boekje) in de kast, in de koelkast etc en is ineens bang voor het donker en honden terwijl ie daar nooooooooit bang voor is geweest.

Ik reageer ook luchtig op monsters in de kast, heb laatst samen met hem even in de koelkast gekeken en laten zien dat daar echt geen monster zit.
En voor de rest zeg ik dat Grim en Grauw alleen in het boekje zijn.
Voor het donker helpt een nachtlampje hier erg goed en honden sja, dat vind ik ook rotbeesten, sorry voor de hondenliefhebbers hier, maar ook daar regaeer ik vrij luchtig op, hondje doet niks, alleen snuffelen en duw hem maar zachtjes weg.

Ja, het is ook moeilijk hoe je moet reageren. Eva is ook bang voor boren en als ze de boor hoort (in ons huis moet af en toe nog geklust worden), komt ze naar me toe en zegt: ‘Bor eng’. Dan mag ze wel bij mij zitten. Bij het ene kind helpt het wel om te doen alsof de heks weggaat en bij het andere niet. Bij Eva hielp het blijkbaar toen ik zei dat de heks op de kermis was en niet hier, maar óók toen ik zei dat ze toch eigenlijk gewoon lief was. Ik vind het ook moeilijk welke benadering je moet kiezen: negeren of het serieus nemen? Hoe dan ook ben ik blij met het resultaat: geen bang kindje meer!

Morgna was laatst ineens bang voro een van onze katten, Daarvan heb ik wel gezegd dat ze normaal moest doen omdat artemis niet eng was en ineens bang voor beestjes (mieren en vliegen) ook gezegd dat dat niet nodig was. Dat is nu wel over. Maar als er straks een draak in de kast zit gaan we hem wel samen wegjagen want dan zit ze in de magische fase en dan kan alles. Zelfs paddington die de suikerpot leegegeten heeft terwijl muppet plakhandjes heeft

Groetjes,

Michèle