Bang peutertje van 2,5 jaar

Het valt me al een poosje op dat ons dochtertje bv nog niet op een loopfietsje zit, dat als je haar begeleid, ze er nog niets van moeten hebben. Het is pertinent nee. Gisteren waren we bij zo’n indoor speeltuin maar Fabienne wil beslist niet alleen spelen, het is constant mamma mee en pappa mee. Van een glijbaantje af en je ziet de angst in haar oogjes. We proberen haar gerust te stellen, te motiveren, prijzen haar maar erg heldhaftig is ze niet.

Op de PSZ zie ik kindjes ravotten en bv lekker kliederen met verf, Fabienne vind het vre-se-lijk als er al een kloddertje op haar vinger zit. Alles benadert ze met voorzichtigheid, bescheidenheid. Verder is ze heel erg gevoelig. Een driftbui heeft ze nog nooit gehad … ik hoef maar het woordje “op de gang” te zeggen en het is over, ze raakt compleet overstuur van op de gang staan. Ze begrijpt het heel goed wanneer ze iets niet mag.

Maak ik me zorgen? Ik denk met juiste begeleiding en motivatie het wel goed komt. Ik herken het ook zeker van mezelf en mijn ouders hebben me onvoldoende gemotiveerd waardoor ik nu nog gruwelijk onzeker ben.

Toch vraag ik me natuurlijk af of er meerdere kindjes zijn die dit bange gedrag vertonen en hoe de ouders hier mee omgaan.

Verder is ze vrolijk en een makkelijk kind, gek op de natuur maar in alles houdt ze ons in de gaten en laat ze ons niet los dus zelf proberen terwijl wij toe kijken, echt niet!

Herkenbaar?

Groetjes Esther

sorry, voor mij is het niet herkenbaar, maar had gisteren iemand aan de telefoon waarvan haar zoontje extreem verlegen is en niet voor zichzelf durft op te komen. Gaat in alles mee en alles is goed, is misschien wel wat anders dan wat jou dochterje doet, maar de grondslag is denk ik het zelfde, onzekerheid.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

De basis is idd onzekerheid … Verlegenheid zie ik bij haar ook terug. Ze heeft ook 4 maanden nodig gehad om een beetje los te komen op de PSZ …

Herken het wel, maar niet zo heftig.
Kijk eens bij een sensorisch integratie probleem.
Mss kun je daar wat in vinden? Tis is wel iets wat je goed moet lezen hoor.

Lfs

bedankt @mamajob

Ga hier zeker eens naar kijken en lezen … zag al dat dit bij hoog sensitieve kinderen voorkomt. Dat is Fabienne zeker …

Uw kind is hoog sensitief of heel gevoelig

Kinderen die hoog sensitief zijn voelen overdreven veel en hebben vaak last van allerlei zaken waar andere kinderen helemaal geen aandacht aan besteden. Ze worden gehinderd door bepaalde geluiden of vinden het vervelend om aangeraakt of bewogen te worden. Uw kind wordt weerbaarder door spelletjes met hem te doen die gericht zijn op de sensomotorische integratie. Hij leert dan om beter met allerlei prikkels om te gaan en er minder gauw door overvallen te worden.

NIEMAND hier ervaring mee ???

Bedankt voor je lieve reactie! heeeel herkenbaar.

Het lijkt me geweldig om te zien als ons dametje vol overgave gaat spelen en ik niet steeds de angst in die kleine blauwe oogjes ziet.

Enne … 'Nee, mama drinkt koffie jij mag lekker zelf spelen’Wel vast houden aan dat nee -consequent- Gaan papa en mama zeker in de praktijk brengen.

THANX

Job heeft/had een sensorisch integratieprobleem.
Toevallig vandaag nog voor een keer naar laten kijken.
Hij is in zn gedrag echt mega vooruit gegaan.
Hij is nog wel overgevoelig voor prikkels aan zn handen/voeten/hoofd en mond en heeft een vestibulair probleem.
Ergens in mn achterhoofd weet ik wat dat vestibulaire is maar nu even niet.
Job heeft onder andere last van:

dingen aan zn handen
bepaalde structuren eten
Altijd sokken aan, dan heeft ie minder last van prikkels aan zn voeten
Heeft het liefst hard en glad speelgoed
Hij is hypermobiel en heeft een lagere spierspanning, voelt zn lichaam dus niet helemaal goed aan en wordt hier ook wat onzekerder van.

Ik ga ook nog eens naar dat hoogsensitieve kijken, vandaag ging ik met mannetje ergens eten en hij mocht nog een ijsje als toetje, ik hoefde niet.
Maar dat klopte toch niet volgens hem, mama moest ook een ijsje, dus gin hij mij van zijn ijsje voeren, de schat.

@mamjob … onderstaande heb ik van de landelijk informatiepunt hoog sensitieve kinderen.

Hoogsensitieve kinderen nemen veel waar. Ze herkennen de kleinste veranderingen en details, bijvoorbeeld een poster in het klaslokaal die verhangen is, het nieuwe T-shirt dat je aanhebt, een plant die te weinig water heeft gehad en een beetje slap hangt. Zowel thuis als op school observeren ze voortdurend. Om goed te kunnen zien wat er gebeurt nemen ze meestal niet direct actief deel aan een situatie, ze staan liever eerst op enige afstand toe te kijken. Ook in situaties met sociale interactie zijn ze oplettend. Ze weten bijvoorbeeld precies te benoemen wat er in een bepaalde situatie gebeurd is, ook als dat inmiddels lang geleden is. Op school observeren hoogsensitieve kinderen bijvoorbeeld nauwkeurig welke kinderen de neiging hebben om fel te reageren. Ze weten vervolgens precies wat ze bij deze kinderen beter kunnen laten, om niet zelf met die felle reactie geconfronteerd te worden. Ze denken diep na over oorzaak en gevolg.

Veel opmerken en diep reflecteren

Amerikaans psycholoog Elaine N. Aron, de grondlegster van het begrip hoogsensitiviteit, noemt twee aspecten kenmerkend voor een hoogsensitief kind: ‘de neiging veel op te merken’ en ‘diep te reflecteren alvorens te handelen’ (Het hoog sensitieve kind, 2004, p. 23). Door de combinatie van beide aspecten kan een hoogsensitief kind angstig lijken. Wanneer op school verteld wordt over een heftige storm in Frankrijk waarbij caravans geraakt werden door vallende bomen en een persoon daardoor is overleden, denkt het kind daar diep over na en betreft het gebeuren op zijn eigen situatie. 's Avonds in bed komen de tranen: het kind wil niet op vakantie, want ‘stel je voor dat ook op onze caravan een boom valt, zijn we dan allemaal dood?’. In feite is vooral sprake van behoedzaamheid, omdat het kind weet wat er allemaal kan gebeuren.
Hoogsensitieve kinderen voelen zich het meest op hun gemak bij volwassenen die voortdurend rustig en oprecht met hen omgaan. Dan durven ze zichzelf te laten zien en blijken het spontane, communicatieve, sociale, creatieve en intelligente kinderen die veel te vertellen hebben. Verhef je echter regelmatig je stem, reageer je wel eens boos of heb je de neiging steeds weer te corrigeren, waardoor nadruk komt te liggen op dat wat niet goed gaat (“Zit nou toch eindelijk eens stil”, “Doe eens normaal”, “Je werk is niet netjes genoeg”), dan zal een hoogsensitief kind zich onvoldoende veilig bij je voelen.

Emotionele beleving

Hoogsensitieve kinderen lijken een sterke emotionele beleving te koppelen aan de dingen die ze opmerken. Mogelijk hebben ze dat op een bepaalde manier nodig. Alsof dat wat ze waarnemen waarde en betekenis voor hen heeft wanneer ze er een innerlijke reactie bij ervaren. Iedere indruk lijkt iets los te maken, of dat nu vreugde, verdriet, afschuw, schrik, angst, verbazing, verwondering of wat dan ook is. Ze zoeken indrukken op en halen deze diep naar binnen, door ze tot een onderdeel van hun innerlijke beleving te maken. Maar te veel indrukken achter elkaar, of een te heftige indruk ineens, kan tot uitputting leiden. Het kind raakt zo vol, dat het minder goed gaat functioneren. Er ontstaat, wat Elaine Aron noemt, ‘overprikkeling’. Dat kan zich uiten in teruggetrokken of juist heel druk gedrag, woede-aanvallen, hangerigheid, op zichzelf willen zijn, huilen, boosheid of concentratieproblemen.