Bang onderzoek jeugdzorg


#1

Beste Allemaal. Ik ben nieuw op dit forum en zit met een probleem waar ik echt wakker van lig. Ik en mijn man hebben een zoon van 5 die in groep 1 zit. De klas waar hij in zit is een probleemklas waar binnenkort zeer waarschijnlijk nader onderzoek wordt gedaan door de ggz. Mijn zoon zit bijna een jaar op school en zijn gedrag ten op zichte van de peuterspeelzaal is totaal veranderd. Op de peuterspeelzaal hebben wij nooit op- of aanmerkingen gehad. Nu zit hij in een klas van 30 kinderen waarin hij zijn draai niet echt kan vinden en hangt hij heel erg de clown uit. De juf geeft mij het gevoel dat hij een probleemkindje is. Thuis is hij nog steeds dezelfde jongen. Wel heeft hij moeite met concentratie. Ook ouders van andere kinderen geven aan dat hij erg leuk speelt en goed luistert als hij bij hun is. Het probleemgedrag is dan ook puur in de klas.

Nu komt deel 2 van het verhaal. In de familie van mijn man heeft zich anderhalf jaar geleden een groot drama afgespeeld. Zonder in details te treden wil ik zeggen dat het echt verschrikkelijk is geweest. Mijn man is sindsdien het pad kwijt maar weigerde hulp te zoeken. Dit heeft er voor gezorgd dat zijn bedrijf niet meer loopt en wij financieel erg veel problemen hebben. Omdat hij weigerde hulp te zoeken hebben wij op den duur ook relatieproblemen gekregen. Echter hebben wij onze zoon hier zo weinig mogelijk mee belast. Mijn man en onze zoon zijn ook echt twee handen op 1 buik. Ik ben wel voor een paar weken met mijn zoon bij een vriendin geweest waarvan de school ook op de hoogte was. Omdat ik al 15 jaar samen ben met mijn man wilde ik echter niet zomaar ons huwelijk opgeven. Afgelopen week is mijn man echter tijdens een ruzie met een familielid helemaal door het lint gegaan (Het leek wel of hij een psychose had want zo kende ik hem totaal niet). Dit was gigantisch erg en op den duur is de politie ter plekke geweest. Ik heb in vertrouwen best veel van onze problemen aan een agent vertelt(stomstom achteraf). Op het eind van het gesprek gaf de politie aan dat zij een melding gaan doen bij bureau jeugdzorg omdat mijn zoon in huis aanwezig was. Zij gaan waarschijnlijk een onderzoek doen. Ik ben me rot geschrokken omdat ondanks de problemen mijn man en ik onze zoon hier buiten houden en hij behalve dus op school een heel lief en tevreden mannetje is. Ik vind het zelf ook verschrikkelijk dat dit is gebeurd en dat onze zoon hieraan is blootgesteld. Mijn man beseft nu wel eindelijk dat hij echt hulp nodig heeft(anders was het nu ook einde relatie).

De combinatie van het onderzoek van de ggz op school en jeugdzorg naar mijn zoon maakt mij erg bang. Dit vanwege de verhalen die je af en toe over bureau jeugdzorg hoort. Stel dat jeugdzord contact opneemt met de school en de school vertelt dat hij een probleemkindje is. Misschien worden er dan wel verkeerde conclusies getrokken door bureau jeugdzorg. Ik ben bang dat er een onder toezicht stelling wordt opgelegd voor mijn zoon. Een vriendin zei tegen mij dat als je eenmaal in het systeem van jeugdzorg staat je daar bijna niet meer uitkomt. De gekste dingen gaan nu door mijn hoofd.

Sinds dit voorval ben ik continue aan het piekeren wat wij moeten doen. Is het verstandig als mijn man nu naar een psycholoog gaat of worden er dan ook verkeerde conclusies getrokken door jeugdzorg? Zal ik hierover zelf een gesprek aan gaan met de school? Wat is wijsheid? Wie weet hoe bureau jeugdzorg te werk gaat? Op internet lees je soms echt hele nare verhalen waarin ouders en hun kinderen onterecht de dupe worden van jeugdzorg.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren wat te doen.


#2

Welkom op de site.
Hele vervelende situatie waarin je op dit moment zit. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik heb helaas geen gouden tips voor je, behalve dan dat het misschien verstandig is om zo’n situatie als deze niet op een openbaar forum te bespreken.

Ik neem namelijk aan dat de naam Mika de naam van je zoontje is, bovendien staan in je profiel je eigen initialen. Ook de grote internet-wereld kan heel klein zijn, je weet nooit wie er allemaal meeleest en dan is het niet verstandig om dit soort privégevoelige informatie op een openbaar forum te plaatsen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Mar 2013 16:46:45


#3

Bedankt voor je reactie en advies. De naam Mika is niet de naam van mijn zoontje. Deze naam zal niemand aan mij linken.
Ik dacht dat de initialen niet te zien waren voor anderen. Kan ik dit wijzigen?


#4

Ik heb de initialen inmiddels aangepast. Is mijn emailadres ook zichtbaar voor anderen?


#5

Mailadres is niet zichtbaar.
Alleen als iemand via je profiel naar je mailt en je mailt terug dan ziet die persoon je mailadres.

Groetekes, Sje


#6

Helemaal niemand ervaring met de werkwijze van jeugdzorg? Geen juffen of personen die op andere wijze omgang hebben met jeugdzorg. Of wat zouden andere moeders doen als ze in deze situatie zouden komen.

Ik ben in principe niet bang voor wat er gebeurd is. Ik weet dat wij onze zoon goed opvoeden en dat wat er gebeurd is ondanks dat het niet goed te praten is een incident is geweest. Echter ben ik ontzettend geschrokken van de verhalen over jeugdzorg op internet en vraag me af of het echt zo erg is in Nederland met jeugdzorg. Ik wil niet dat ons gezin hier de dupe van wordt.


#7

Er werkt wel iemand bij de kinderbescherming hier…misschien weet zij er wat vanaf.

Gr, Danielle


#8

Het zou heel fijn zijn als deze persoon reageert. Ik ben echt zo gestresst door de situatie dat ik al twee nachten bijna niet slaap en continue aan het piekeren ben.


#9

Wat een situatie zeg. Ik kan me voorstellen dat je je veel zorgen maakt.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je eerlijk bent tegen jeugdzorg. Zij stellen het belang van je zoontje voorop en ik denk dat het zeker in je voordeel werkt als jullie zelf ook laten zien dat jullie aan zijn belang denken.
Dus ik zou zeker hulp zoeken voor je man. Iedereen kan dingen overkomen waardoor je de weg ff kwijt kan raken, daar moet je niet in blijven hangen maar er wat mee doen. Dat zal jeugdzorg ook zeer zeker op prijs stellen.
Ik zou ook zeer zeker op school gaan praten. Dat gedrag moet ergens vandaan komen. Als je al aangeeft dat hij concentratieproblemen heeft dan is zo’n grote klas misschien ook niet de beste plek voor hem. Vind hij het zelf wel fijn op school?
ik zou iig hulp zoeken, dat staat altijd positief. Wellicht ook voor jullie financiele situatie? Volgens mij kun je via je gemeente hulp krijgen voor financiele problemen. Wellicht zorgt dat ook voor een beetje meer rust in huis.
Ik wens je iig heel veel sterkte in deze rottijd


#10

Bedankt voor je reactie moon1983.

Ik heb vandaag met de juf gesproken. Niet specifiek over wat er gaande is maar over hoe het gaat met onze zoon op school. En ze was heel positief. Een andere juf op school gaat af en toe met kindjes waarmee het niet zo lekker loopt apart zitten. En doet dingen als tekentherapie en dergelijke om te kijken wat er met een kindje is. Zij heeft aangegeven dat onze zoon een heel leuk ventje is en absoluut geen probleemkindje. Hij gedraagt zicht nog een beetje als een peutertje ipv kleutertje. Mogelijk komt dat doordat hij toen hij pas op school kwam een bril heeft gekregen met een hoge sterkte voor beide ogen. Hierdoor denken ze dat hij een kleine achterstand heeft ten opzichte van leeftijdsgenootjes maar ze maken zich absoluut geen zorgen over. Hij is wel heel pienter en presteert goed met de citotoetsen. Mocht jeugdzorg contact opnemen met school, dan ben ik ook niet meer bang voor wat de school tegen hun zal zeggen.


#11

Fijn dat je ongerustheid wat betreft school is weggenomen. Dat scheelt allicht. En zo laat je ook zien dat je betrokken bent en je best doet om wat aan de situatie te doen. Ik hoop ook dat je man hulp zoekt en dat hj zich snel weer wat beter voelt.