Bang om te plassen of te poepen op de wc

Mijn dochter is nu 3 jaar en 8 maanden en ze is wel zindelijk maar dan in de luier.
ze kan de hele dag zonder luier lopen en als ze sàvonds naar bed gaat en een luier aan krijgt dan gaat ze plassen en poepen.
Ik heb haar al eens gevraagt waarom ze niet op de wc of in het potje wil plassen en dan zegt ze dat ze dat eng vind.?
Ik sta voor een raadsel ik krijg haar niet duidelijk dat het niet eng is en dat als ze zolang wacht met plassen dat ze dan blaasontsteking krijgt.
weet iemand hier raad mee?

groetjes sandra

Het kan kloppen hoor dat ze het eng vindt. Dat is iets psychologisch. Ze zijn bang de controle te verliezen en ze zijn bang dat ze een stukje van zichzelf verliezen.

Mijn oudste dochtertje lukte het maar niet om op de wc te poepen. Plassen ging wel. Ik heb haar toen uitgelegd wat plas en poep eigenlijk is. Zal het hele verhaal hier even typen, mogelijk heb jij er ook iets aan.

Ik vertelde: alles wat je eet komt op een hoopje in je buikje. Je buikje gaat dan kijken welke hapjes goed genoeg zijn om van te groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om van te groeien. Alle hapjes die niet goed genoeg zijn om van te groeien gooit je buikje op een hoop in je billen en daar maken je billen dan poep van. Die poep moet eruit om plaats te maken voor nieuwe hapjes eten zodat je nog groter kunt groeien.

Ditzelfde verhaal heb ik verteld in de drink-versie met slokjes. En toen begreep ze dat poep en plas eigenlijk afval zijn en niet een stukje van jezelf wat je verliest en dat je dat afval kwijt moet om weer nieuwe dingen te kunnen eten en drinken. Vanaf dat moment ging het snel beter met de ontlasting op het toilet.

Ze was toen ongeveer 3 jaar, dus als het goed is is je dochtertje ook oud genoeg om het verhaal te snappen.

Groetekes, Sje

Hallo,
Na vele maanden keurig op het potje, is sinds een ruime maand mijn zoontje overdag droog en plast hij op de wc. Eerste week een paar ongelukjes, maar het gaat echt perfect. Kan het bijna niet geloven, want iedereen heeft het over zindelijk zijn na 28 maanden (hij is net 2 geworden).
Maar poepen op de wc doet hij niet. Hij wacht tot hij een luier aankrijgt. Omdat hij nog zo jong is en ik het al zo knap vind dat hij droog is, doe ik hem tijdens zijn middagslaapje nog wel een luier om. Moet ik die afschaffen? Want naast de nachtluier is dat een poepmoment voor hem. Of gewoon maar wachten tot hij durft te poepen op de wc? Heeft iemand een tip?

bedankt voor het verhaal, ik hoop dat het helpt.
we gaan het proberen.

Ik heb het verhaak verteld en ik weet niet of het daar door komt maar ze is nu zindelijk!
gelukig maar.

Thanks to ImageShack for [URL=http://imageshack.us]Free Image Hosting[/URL]

Zie je wel het is een prima toververhaal! Haha!

Groetekes, Sje

Hoi assebas,

Ik zou het gewoon even zo doen. laat hem maar eerst even een tijdje plaszindelijk zijn. Al je hem gaat dwingen dan heb je kans dat hij het plassen ook gaat laten en ben je terug bij af. Het is vervelend die poeluiers maar ze zijn pas veel later poepzindelijk over het algemeen dan plaszindelijk.

groetjes

lon106

Of je probeert het net als mama Sandra met dat verhaal wat ik schreef. Bij Mama Sandra heeft het ook geholpen. Althans, bij haar kleine mop!

Groetekes, Sje

Whahaha ikke denk das wellicht het ei van Columbus. Nou mooi niet dus, hier word netjes om een luier gevraagd omdat “het kontje pijn doet”. En dat hele verhaal van me, tja dat zal dan wel denkt ie hahaha. Maar hij is pas net zindelijk, dus ook hier wordt verder eventjes gewacht met die andere o zo akelige bedoeling.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

voor mij duurt het nog even maar ik vindt het een meesterlijk verhaal sje, en ga hem onthouden! hihi!

x

x Floss

En laat nog even weten als je het verhaal ooit gebruikt hebt he?! Ik wil weten of het bij jouw kleine mop ook lukt!

Groetekes, Sje

Mijn dochter doet ook alleen nog maar plasjes op de wc poepjes vindt ze nog niet nodig hihihi nou ja heb ook nog wel de tijd ze is er ook nog niet aan toe.
al hoewel het van mij wel mag heb nu 3 kindjes in de luiers wat een verschoon hihihih.

[/url] en mama van de tweeling Max en Romy van 22.09.2008

mijn dochter is nu wel zindelijk maar ze wil nog niet op de wc poepen dus dat is weer een nieuwe uitdaging.
Ik ga er voor, nu zij nog.

groetjes

Lilypie 4th Birthday Ticker