Bang om te gaan slapen

Hoi meiden ,
Ik heb jullie advies dringend nodig.
Mijn zoon van bijna 3 ( in december ) is bang om te gaan slapen .
Vorige week zondag kwam er een vrachtwagen rit voor gehandicapte kinderen naast ons huis .
Heel erg leuk voor die kinderen maar onze Tim lag te slapen en schrok zich wezeloos van het getoeter van die vrachtwagens .
Ze reden bijna onder zijn raam door dus het klonk nogal hard .

Maar nu wil hij niet meer gaan slapen , krijst alles bij mekaar als je van zijn kamer weg loopt .
Ik heb al extra licht geprobeerd , de deur een stukje open laten en zelf een zacht muziekje aangezet .
Niks helpt en het duurt wel een uur voor hij in slaap valt .
We gaan steeds om de beurt er even naar toe maar zo gauw als we weg lopen huilt hij weer .
Maar snacht wordt hij nog een keer wakker en dan begint het verhaal van voor af aan .
Gisteravond heb ik hem op schoot gepakt en heel dringend gevraagt waarom hij huilt.
Hij zei ikke wakker worden waarop ik vroeg waarvan dan .
Van de toeter van de vrachtwagen .
In mijn ogen is hij bang om weer wakker te schrikken van de toeters .
Ik vertel hem al steeds dat het voorbij is en dat ze niet terug komen maar het helpt niet .

Wie heeft er een gouden tip voor mij .

Alvast bedankt voor jullie reacties .
Groetjes Dorethe

Hoe reageerde je de eerste keer dat hij wakkerschrok van de vrachtwagens? Ik weet niet of het hierbij opgaat, maar ze zeggen bij nachtmerries dat als je niet op de inhoud ingaat waarom ze wakker worden, dus als je er geen vragen over stelt dat ze het dan later niet meer herinneren. Als je diep op de inhoud ingaat en de volgende morgen of later er weer een opmerking over maakt dan zal het langer bijblijven, slaan ze het op in hun geheugen.

Dus misschien is het een idee om niet elke keer te vragen waarom hij wakker wordt en hem gewoon weer lekker in te stoppen ed en zeggen dat hij gerust verder kan slapen. Hij weet ondertussen ook dat jij komt, aangezien jij zo bezorgt maakt over de vrachtwagens… heel logisch, maar hij is wel op de leeftijd om er een beetje gebruik van te maken.

Het is misschien ook leuk om een keer een plek met veel vrachtwagens op te zoeken zodat hij ze kan bekijken, bijv. een picknickplaats langs de snelweg, of een of andere show dat hij er misschien ook even in mag zitten? Boekjes voor lezen over vrachtwagens, zo’n toeter aan hem geven waar hij in kan knijpen en een paar vrachtautotjes dat hij zich helemaal kan uitleven.

Ik zou hem gewoon volgens je vaste ritueel in bed leggen, zeggen dat hij tot morgenvroeg moet slapen en dat je dan pas weerkomt… en dat er geen reden is om te huilen, (ik neem aan dat hij nachtzindelijk is tenminste ) dus dat mama niet komt.