Tja beetje vage titel maar ik weet niets beters
Het is mij nu al een paar keer opgevallen, dat Joey heel bang is en zich helemaal aan mij vast klampt, als ik hem op het aanrecht/keukentafel/salontafel zet om zijn jas aan of uit te doen! Zodra hij met zijn benen kan bungelen word hij heeel erg bang!
Vorige week hadden we hem op een gewone eetkamerstoel bij mijn ouders gezet, en dat vond hij ook niet zo leuk… Hij hield zich steeds stevig vast aan de tafel, en durfde niet te bewegen!
Hij houd er ook niet van om spelletjes als 'vliegtuigje’te doen, dan kijkt hij ook angstig. Zou hij nu al hoogtevrees kunnen hebben dan? En wat moeten we hie rnu mee? Zulke situaties vermijden? Of er juist aan laten wennen?
Ik vind het ook een beetje vreemd, want als je ziet hij wild hij doet in het fietszitje (als hij de gordle nog niet om heeft), die net zo hoog is, en hoe hij wild op de bank durft te springen en zelf op de leuning klimt, en op schoot durft hij ook wel wild en onvoorzichtig te doen, ook als ik hem los laat op schoot… misschien omdat hij dan het vertrouwen heeft dat ik hem wel vang ofzo?
Als hij de kans krijgt gaat hij ook rechtop in de kinderstoel staan… Vreemd toch? Hij is nooit ergens vanaf gevallen ofzo…
Bang om 'los te zitten'
Zou hij een soort van hoogtevrees hebben of iets gedroomd hebben dat-ie ergens vanaf viel ofzo? Wel vreemd dat-ie zich op de bank, in de kinderstoel etc. wel vrijer voelt en meer durft.
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik altijd vermeden heb om onze dames op tafels, aanrechten of wat dan ook te zetten (niet staand en niet zittend). Die zijn niet om op te staan en zo loop je ook het risico niet dat ze er vanaf vallen.
Groetekes, Sje
Je hebt helemaal gelijk Sje! Ik moet hem ook niet op het aanrecht zitten… Ben het zo gewend van de zwangerschap, toen had ik zo veel last van de rug en kon ik niet bukken…
Tja tis toch een beetje raar, het heeft vooral te maken met het bungelen van zijn benen. Net op zijn kamer viel het me ook op dat hij wel op het aankleedkussen met de beentjes er op durft te zitten, en als ik niet uitkijk gaat hij daar zelf staan, maar als ik hem dan met zijn gezicht naar mij toe zet terwijl zijn beentjes bungelen dan word hij weer bang!
Zo is hij toch al onzeker vind ik, altijd bang om te vallen… Hij kan best lopen maar dat doet hij ook nooit, echt een stukje onzekerheid. Gisteren lieten Danny en ik hem tussen ons in heen en weer lopen, en dan hoeft hij alleen een vinger van een van ons op zijn schoudwer te voelen, dan is het prima! Maar als ik die vinger er af haal zakt hij direct door zijn knien!
Hehe, idd wel een vreemd zicht denk ik.
Maar ik denk niet dat je er je zorgen om moet maken.
Hoe meer aandacht je eraan schenkt hoe meer hij zal reageren.
Het kan wel zijn dat hij zich op dit ogenblik er erg ongemakkelijk bij voelt.
Moet je eens inbeelden dat jij op zo een reuze stoel gaat zitten waar je voeten ook de grond niet raken.
Dat geeft best wel een aardig gevoel.
Het volledig vermijden zou ik niet doen, maar ik zou het ook niet continu opzettelijk doen om het hem zo aan te ‘leren’ dat er niks kan gebeuren.
Volgens mij is het gewoon een fase waar hij doorgaat.
En als je er echt bedenkingen bij maakt, gewoon aan de kinderarts vertellen.
Die weet heeft best wel raad!
Liefs
Tanja
Hoi,
Kan zijn dat Joey sommige dingen erg eng vindt en andere juist niet.
Zoals aanrecht/keukentafel.
Bang om te vallen denk ik.
Zou hem dan daar maar niet meer opzetten en hem gewoon zelf zittend op een stoel de jas/schoenen aantrekken.
Ik heb de kinderen wel eens op het aanrecht. Dan zitten ze met zijn 2tjes met hun voeten in de bak en dan was ik ze op het aanrecht.
Blijf er wel bij natuurlijk.
Ook trek ik de jongste wel eens de jas en schoenen aan op het aanrecht.
Dat vindt ik makkelijker.
En in de kinderstoel staan komt me bekend voor. de jongste van 2 1/2 doet dit soms ook om er uit te klimmen. Zij heeft er een stoel naast staan en wil dit zelf doen.
Doodeng en zeggen ook dat dit niet mag.
Misschien heeft Joey bij iemand anders het een keer gezien, dat er een kindje op het aanrecht zat en er vanaf viel?
Groetjes Lisan.
rico vind het ook niet erg fijn om vliegtuigje te spelen of om hoog te zitten.
sinds kort vind hij in de nek zitten wel leuk,
zou dit niet iets met evenwicht te maken kunnen hebben?
omdat het evenwichts orgaan dan van streek raakt?
ja het is maar een gedachtegang ik weet ook niet.
maar Joey kan zelf wel staan toch?
ik zou m wel gewoon op de grond zijn jas uittrekken als hij staat
Ik zou hier niet teveel aandacht aan besteden. Moeilijk te zeggen of hij echt hoogtevrees heeft. Aan Rens merk ik nu dat hij nu ook wat angstiger word in ene. Kan denk ik ook goed een fase zijn. Ik denk dat als je er aandacht aan gaat besteden dat je zijn angst dan erger maakt. Ik zou hem gewoon op de grond zetten als hij bang is maar er verder geen woorden aan vuil maken dan gaat het misschien gewoon over.
greotjes ramona
Bedankt voor jullie reacties mama’s! Ik zal het verder negeren en zo veel mogelijk die situaties vermijden!
Maar kun je nou eigenlijk wel of niet hoogtevrees hebben als je nog nooit gevallen ofzo bent? Want er is echt nooit een aanleiding geweest bij Joey die voor hoogtevrees zou hebben gezorgd…
weet je,
sommige mensen denken dat ze hoogtevrees hebben en dan blijkt gewoon het evenwichtsorgaan niet helemaal honderd te zijn
sinds rico goed kan lopen (evenwichts orgaan heeft ook iets met de grote teen te maken geloof ik) is hij minder bang tijdens zo’n spelletje.
maar dat kan joey toch ook al toch?
misschien wat ik al zei, zn evenwichtsorgaan verstoord?
ik heb dat namelijk ook en ik heb geen hoogtevrees,
maar als ik op de tafel sta wordt ik straalmisselijk
ben helemaal niet bang ofzo maar gewoon wordt dan niet goed,
ik moet zoiezo nog een keer naar de manuele therapeut omdat er iets niet goed zit in mijn nek en rug, en telefonisch kon hij me al mededelen dat daar ook de klachten vandaan KUNNEN komen mbt hoogtes. ivm het evenwichtsorgaan, maar als dat het was, was dat ook weer te verhelpen.