Bang in het donker

Hallo,

Onze dochter is bijna 3,5 jaar en sinds vorige week is ze ineens bang in het donker.
Overal moeten de lichten aan en vooral met het slapen gaan is een kleine ramp.
Wij hebben een nachtlampje aan en een lampje wat aangaat als je het grote licht uit doet dat geeft niet veel maar ook zeker niet weinig licht.
Dan moet het licht nog aan op de overloop en dan kan ze hopenlijk in slaap vallen. Meestal gaat ze nog een paar keer huilen en uiteindelijk valt ze dan in slaap.

Heeft iemand hier ervaring mee? hoe benader jeje kindje dan? en wat zeg of vraag je dan? wij gaan dan meestal over leuke dingen praten wat we de volgende dag gaan doen enz., zodat ze zich daarop kan concentreren…maar ja dat helpt ook niet altijd.
Ze slaapt gezellig met de beer en sinds vandaag ook de pop erbij die ze de hele dag mee sleept van boven naar beneden en in de auto.

gr,
bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)

Ons oudste dochtertje heeft ook eens een korte periode gehad dat ze zei dat ze het niet fijn vond als het helemaal donker was. Ik wilde alleen voorkomen dat ze nooit meer in slaap komen zonder dat het licht aan is, dus dan liet ik het licht beneden in de gang aan. Dat gaf net ietsje licht naar boven toe en dat was voor haar genoeg.

Daarna, toen ik merkte dat dat goed ging, zei ik als ze om licht vroeg bij het slapen gaan, dat ik het licht bij de voordeur (dus gewoon de buitenlamp) aan zou laten. Merkt ze helemaal niks van want daar komt natuurlijk niks van boven in haar kamertje, maar gewoon de geruststelling dat er ergens een lamp speciaal voor haar aan gelaten was, was blijkbaar al genoeg.

Tegenwoordig horen we haar nooit meer over licht dat aan moet.

Groetekes, Sje

Overigens, heb je er al aan gedacht om eens in de bibliotheek te kijken? Daar zijn zat boekjes te vinden over bang in het donker (hier in de bieb zelfs een apart thema bij de kinderboeken). Mogelijk vind je daar iets waar je wat mee kunt.

Groetekes, Sje

Mijn ouders lieten vroeger ook het licht op de overloop voor mij en mijn broertje branden, omdat we van het 1 op andere moment ook bag in het donker waren.
als het licht op de overloop dan uit ging wisten we dat onze ouders ook op bed lagen en dan was het goed.
dus denk dat het gewoon even een fase is.

Groetjes Marianne mama vanRuben

hier brand nu het donker weer is ook licht op de overloop

en als we gaan slapen doen we hem uit,we hebben dat ook uit gelegd,hij mag aan tot wij naar bed gaan

Groetjes Bianca, mamma van Kevin*
Dylan & Kaitlyn

bedankt voor jullie reacties!
ik laat 2 lampjes aan in haar kamer en tot ze slaapt het ligt op de overloop. Dat gaat prima. Vanavond was ze ook ineens bang toen het buiten donker was. We gingen weg bij mijn schoonouders en brachten ons nichtje toen ook meteen naar huis. Lisa was bang omdat het buiten donker was dus moest haar nichtje haar tillen. Haha ze verzinnen het wel hoor die kinderen! maar ja het donker is onbekend en dan zie je natuurlijk niet zoveel dus heb ze alle reden om bang te zijn.
Wel serieus nemen dat is belangrijk! ik ben afgelopen vrijdag op een themabijeenkomst geweest en dat ging over angst bij kinderen. Dat was erg leerzaam!
gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)