Mijn zoontje is bijna 5 en is voor alles bang. Vooral als het donker wordt.
Bang om alleen naar de wc te gaan, bang om alleen naar de keuken te lopen ook als de hond in de gang ligt en de lamp in de keuken aan is. Bang om overdag boven wat te halen of op zijn kamertje te spelen. S avonds als hij naar bed gaat moet ik boven blijven tot hij slaapt anders is hij bang. Hij wordt snachts vaak wakker want dan issie bang.
Als hij s nachts wakker wordt en hij echt bang is leg ik zijn matras bij ons.
Soms twijfel ik hoe ik ermee moet omgaan. Ik wil m serieus nemen maar er niet in mee gaan, het niet verergeren. Hoe pak ik het aan. Hij is bang dat er spoken komen, dino’s, boeven etc etc. Tv kijken is al beperkt. Ik probeer ook uit te leggen dat ik begrijp dat hij bang is en dat spoken en monsters verzonnen zijn door mensen om verhaaltjes heel spannend te maken en kinderen een beetje bang te maken omdat veel kindjes spannende dingen leuk vinden. Maar ook dat spoken en monsters alleen in verhaaltjes voorkomen en niet in het echt.Op zijn kamer mag de lamp aan blijven. Als ik s avonds boven blijf roept hij zo’n beetje elke minuut om te checken of ik er nog ben. Soms gaat het zover dat ik moet zeggen;
Mama is hier ik ga echt niet weg dat beloof ik, maar je moet nu wel stoppen met roepen, als je nog een keer roept ga ik naar beneden.
Dat is zon dreigement maar hij stopt dan wel met roepen. Eerst sliep hij vrijwel binnen 15 min in, maar het gaat nu steeds langer duren.
Soms ligt hij tot 9 uur wakker terwijl hij er al om 19.00/19.15 in ligt…
Ik heb al boekjes over angsten geprobeerd, extra veel geluid maken zodat hij alleen mij hoort. K weet het niet meer. Hij hangt de hele dag om me heen en wil nergens even alleen zijn. Zelf als ik ga koken gaat hij op de grond van de keuken zitten om maar niet alleen te zijn.
DAs toch niet normaal?
ik weet dat kleuters fantasie en werkelijkheid nog makkelijk verwarren en dat onrealistische dingen heel echt kunnen zijn in hun beleving maar dit gaat wel heel ver toch?
What to do? Iemand een idee?
blabla