Baby voelen? 13 weken

Heej iedereen ik heb een vraagje.
Ik ben nu 13 weken zwanger en sinds vanmiddag lijkt
het of ik de baby voel schoppen. Het voelt als een soort van
gerommel in mijn buik. Heel licht maar het is er toch wel duidelijk!
Het is steeds heel even gerommel en dan een tijdje niets.
Als een soort van kleine schopjes. Van buiten is niets te voelen of zien
ik heb wel al een buikje.
Weet iemand of dat nu al kan?

MamaLindy

dat zou wel heel vroeg zijn. Gemiddeld is het 20 weken dat je het gaat voelen. Soms wat eerder soms wat later, bij een eerste realiseer je het je meestal alleen wat later omdat je niet weet waar je op moet letten. Het lijkt heel erg op darmgerommel dus heel goede kans dat je die nu gevoeld hebt. Enne een buikje hebben kan. Ik heb tot 12 weken de truien van mijn vriend gedragen om het stil te kunnen houden. Ik had ook al een flink buikje. Ha ha ha ik hoop het voor jou niet maar die van mij is echt uitgegroeid tot toeter met een grote T.

Groetjes,

Michèle

Okee dan pas. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn uk ruim een weekje voor loopt
op de groei. En onze familie zit vol met grote babys. Maar dat zegt eigenlijk niets. Ik heb maar even een foto neergezet van mijn buikje in mijn profiel.
Hij zal nog wel groter worden maar laten we hopen dat ik een beetje bespaard word. Heb niet zo zin in een gigantische buik haha.
Maar ik vroeg het me af, heb maandag een afspraak met de gyn dus ik zal het daar wel even navragen.

MamaLindy

Ik weet dat ik met 14 weken voor het eerst een schopje voelde.
Eerder die week had ik al wel wat kriebelingen gevoeld, maar tijdens het eten voelde ik ineens een heel zacht schopje.
Wist niet zeker of dat het nu was, maar 2 dagen later voelde ik het weer, dus was wel degelijk zo!

Voel je het alleen als je rustig zit, of op wat voor momenten?
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik voelde morgan pas met 22 weken, mijn placenta lag ver naar voren toe.

Mag ik trouwens zo brutaal zijn om te vragen waarom je bij een gyno loopt?? Ik bedoel meestal ga je naar een verloskundige tenzij je medisch bent. Ik liep vanaf week 31 namelijk bij de gyno omdat ik zwangerschapssuiker had.

Groetjes,

Michèle

Omdat ik onder de 18 ben en een erfelijke aandoening heb houdt
de gyn me goed in de gaten. Ik heb namelijk veel meer kans op
afwijkingen bij mij en mijn kindje. Gelukkig is het tot nu toe prima verlopen.

Ik heb het vanmiddag een tijdje lang gevoeld. Ik lag gewoon rustig op de bank,
het was ongeveer om de paar minuten heel even. Nadat ik vanmiddag even weg ben geweest heb ik het niet meer gevoeld.

MamaLindy

Ja, dan kan het wel zo zijn.
Vaak voel je het inderdaad als je rustig zit of ligt.
Als je beweegt schommel je je kindje in slaap
Liefs, Anne

Ah oke, ik wist niet dat onder de 18 ook een ‘noodzaak’ was om naar de gyno te gaan. Dat andere natuurlijk zo ie zo.

En het kan overigens wel hoor zoals Anne zegt, maar het komt niet vaak voor.

Groetjes,

Michèle

Onder de 18 jaar is je lichaam natuurlijk nog niet volgroeid. Hoewel hier uitzonderingen tussen zitten hoor. Dus je hebt meer kans op een miskraam of doodgeboorte. Ik ben eigenlijk meteen al naar de gynocoloog doorverwezen na mijn bezoek aan de huisarts. Opzich wel fijn want het is allemaal helemaal nieuw voor mij. Heb me er nooit eerder in verdiept ofzo.

MamaLindy

Ja logisch. Ik had er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik was natuurlijk 28 toen ik zwanger werd. Overigens blijf ik medisch hoor want ik heb nog steeds suikerziekte (ik behoor tot de 1% bij wie zwangerschapssuiker niet over gaat) en ik heb een keizersnee gehad.

Groetjes,

Michèle

Bij de tweede voelde ik het wel heel snel
Bij de eerste voelde ik hem met 17 weken
Het kan dus wel
Maar het kunnen ook darmen zijn

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

@ Sann, tijden veranderen he, zelfs in 4 jaar.

Groetjes,

Michèle

Hoi,

Hoe was het vandaag bij de gyn?
En heb je ook al en echo gehad?

Liefs, Anne

Jurian voelde ik met de 15 weken … ben nu ook 15 weken … maar voel niks en kan mijn eigen kleren nog aan…

Ook mijn placenta ligt ervoor … dus het kan zijn dat ik het deze keer later zal voelen?!

Heej ik ben net terug van de gyn. En het zou best kunnen
dat ik de uk al heb gevoeld. Vandaag is er ook
nog een echo gemaakt (de eerste had ik met 9 weken)
om te kijken naar afwijkingen maar dat zag er goed uit.
Behalve dat mijn kleintje wat aan de grote kant is voor 13 weken.
Bij mij ligt de placenta boven de baby.
Helaas heb ik het vandaag niet meer gevoeld. Ik ben dan ook de hele
dag bezig geweest dus misschien voel ik het later nog.

@ Sann, ik weet niet of het aan mijn leeftijd lag dat ik doorverwezen werd naar de gyn omdat ik ook een erfelijke aandoening heb. Maar ik kreeg wel meteen te horen dat ik meer risico’s had omdat ik jong ben.

MamaLindy

Niet om je angst aan te jagen Lindy, maar hou je het in de gaten als je baby groot blijft dat je toch ondanks dat er grote baby’s in je familie zitten je even laat controleren op zwangerschapssuiker.

Wel fijn dat alles verder goed is.

Groetjes,

Michèle

Fijn dat het allemaal goed gaat!
Liefs, Anne

Owjee dat wist ik niet. Dat is wel even schrikken want dat
heeft mijn moeder ook gehad bij de tweede. Bij de echo vandaag
was te zien dat het kleintje iets aan de forse kant was maar
het verschil niet groot genoeg was voor verder onderzoek.
Maar ik denk dat ik toch maar even ga bellen van de week, ook
omdat het vaker is voorgekomen bij familieleden.
Hoe testen ze op suiker?
Ik wilde trouwens nog zeggen wat vervelend dat het bij jou niet over
is gegaan. Heb je er nu nog veel last van?

MamaLindy

De test is heel simpel. Je laat bloed prikken. Dan krijg je een glucose drankje en nee das niet lekker, maar het moet. En dan na 2.5 uur (je mag niet weg in de tussentijd want je hebt niks gegeten en dat moet) prikken ze weer. En dna gaan ze de verschillen meten. Mijn uitslag was 14 toen. Dus das veel te hoog. Ik moest meteen aan de insuline, maar dat was omdat ik al in mijn laatste tremester liep.
Als ze het vroeg weten dan is een dieet vaak voldoende. Maar baad het niet schaad het niet om het in de gaten te houden. Kan zijn dat ze het nog te vroeg vinden hoor dat ze het alleen in de gaten houden nu.

En ik ben nu in het medicijn traject beland. We zijn nu aan het kijken welke dosis ik moet hebben. En het is allemaal wennen nog. Zoals gister voelde ik me niet lekker, ik had na 2 uur niet meer gegeten en mijn suiker was 3.1 das dus te laag, Dus ik ben de hele dag bezig met eten zeg maar. Alleen op een normale manier. Ik moet er gewoon op letten dat ik niet flauw wordt en dat ik niet te veel suikers binnen krijg. Das niet alleen snoepen, maar ook zetmeel en koolhydraten. Alles dat zich zeg maar omzet in suiker moet ik mee oppassen. Maar ik zondig ook wel eens hoor

Oh ja als ik zwanger wil worden weer dan moet ik meteen gaan spuiten (insuline) maar dat heb ik al gedaan en is niet zo erg.

Groetjes,

Michèle

Om nog maar eens terug te komen op je vraag: Het kan wel dat je het zo vroeg voelt. Ik voelde ook bij 15 weken zwangerschap de eerste bubbels. Toen twijfelde ik nog, maar het wordt steeds duidelijker. Terugredenerend was dat dus de baby. Maar alles in je buik veranderd, dus het kunnen ook je darmen zijn ofzo. Meestal weet je als je terugkijkt ongeveer waneer het voelen van beweging begon.

Fijn dat je goed in de gaten gehouden wordt en de begeleiding krijgt die je nodig hebt bij de gyn. Kan me voorstellen dat dat heel fijn is gezien je leeftijd.

Verder wel een goed zwangerschap, geen misselijkheid en alles?

groetjes