Baby slapen 's avonds

Hallo,

Ben benieuwd of iemand een idee heeft voor volgende probleem:
Heb een dochtertje van 7 weken. 's Nachts slapen gaat al sinds week 3 echt vlekkeloos. 's Avonds tussen 23.00 en 24.00 uur krijgt ze de laatste fles en slaapt dan tot de volgende morgen 09.00 - 10.00 uur door. Dus wat dat betreft mag ik echt heel erg blij zijn. Echter, sinds een week of 4 loop ik tegen het probleem aan dat ze 's avonds tussen 08.00 en de laatste fles niet wil slapen. Ze valt wel even in slaap, nadat ze een kwartier tot half uur gehuild heeft, maar wordt dan meestal na een halfuurtje tot een uur weer wakker en huilt dan tot de laatste voeding. Heb al van alles geprobeerd; laten huilen, troosten, speentje maar niks helpt eigenlijk. Hoe meer ik naar boven loop, hoe overstuurder ze op een gegeven moment wordt en dan helpt niks meer. Uiteindelijk geef ik haar dan rond 23.30 de laatste voeding en ga dan zelf ook naar bed. Dan slaapt ze direct als een roos.

Mijn schema ziet er globaal als volgt uit:
09.00 - 10.00 1e Voeding 's ochtends
10.30 uur terug naar bed
12.00 uur volgende voeding
Dan in de box, waar ze vervolgens uurtje slaapt.
15.00 uur volgende voeding
Dan in de box of wipstoeltje, waar ze zoet ligt te spelen tot ze in slaap valt
18.00 uur idem
20.00 - 20.30 Voeding en dan naar bed

Houdt haar overdag meer in de box, omdat ze daar makkelijker inslaapt en niet huilt terwijl ze als ik haar terug op bed leg begint te huilen.
Vermoed echter toch dat het in mijn schema zit, maar twijfel wat het verstandigste is.
Iemand een idee ?

Hoi,

Ik weet natuurlijk niet zeker of ik jou probleem weet op te lossen maar om eerlijk te zijn denk ik eerder dat het met het slapen in de box te maken heeft.
Een kindje,hoe klein ook,heeft rust en regelmaat nodig en volgens mij is de box geen plek om te slapen.
je moet duidelijk onderscheidt maken,de box is om te spelen en het bedje om te slapen.
Als je je kindje na de voeding nog even laat spelen in de box,en je de eerste vermoeidheidssignalen merkt(jengelen,oogjes wrijven,gapen,bleek worden,met de oogjes gaan draaien)leg jeje kindje wakker weg in het bedje waar het vervolgens zelf in slaap moet vallen.
Jou baby is zo gewent aan slapen in de box of het wippertje dat ze niet in bed wil slapen.
Ik zou het direct gaan veranderen,maar dat is natuurlijk je eigen keus.
de box om te spelen en als ze moe wordt lekker op bedje leggen.
het is logisch dat ze eerst zal gaan huilen maar als je volhoudt zal ze vast beter gaan slapen.
het zal echt even duren,maar het zal ook zijn vruchten afwerpen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt,mijn zoontje was in het begin een moeilijke slaper maar het is me gelukt er wat aan te doen.

Gr Diana

Hmmm. lastig.
Het is moeilijk om iets over te zeggen behalve maar wat te gissen…
Ik hoor weleens dat babietjes meer of vaker willen drinken 's avonds (met borstvoeding ken ik het ook!). Heeft ze misschien honger? Misschien kan je de fles wat eerder geven dan 23:00 of de helft eerder. Of in ieder geval proberen of dat is wat ze wil. Ik weet het niet maar dat was het eerste wat mij te binnen schoot.

Aan de andere kant kunnen babietjes soms ook huilen zodner duidelijek aanleiding, wat natuurlijk heel moeilijk is wat je wilt haar troosten, dat ken ik zo goed…
Groeten
Marjolein

Ik ben het helemaal met Diaan eens.
Koop het boek Regelmaat en Inbakeren en je leest in het eerste hoofdstuk jouw probleem. Je zult dan ook lezen dat wanneer je zo doorgaat het slapen 's nachts er ook bij in gaat schieten. Dit is te wijten aan het feit dat je kindje overdag te weinig slaapt en nu 's nachts een inhaalslag pleegt om aan voldoende slaap te komen. Je ziet dat er nu geprotesteert wordt laat op de avond, omdat je kindje te moe is om zichzelf in slaap te krijgen.
De oplossing is RRR!!! Slapen, drinken, spelen, slapen… waarbij slapen altijd in het bedje gebeurd en spelen op andere plekken. Na een week van protest zal je kindje het opgeven en overdag zonder huilen gaan slapen.
Maar ik zou zeggen koop het boek en zie de herkenning net als ik een paar maanden geleden… was best een beetje confronterend vond ik.

Succes!

Hmmmmm. kan inderdaad ook. Ik heb ook weleens gehoord dat babies die overdag of 's avonds slecht slapen dan 's nachts als soort van overleving goed slapen. Op den duur zullen ze echter 's nachts ook slecht gaan slapen. Mijn dochter sliep vroeger 's avonds slecht (eigenlijk niet). We hielden haar vaak beneden en probeerden haar te laten slapen in de kinderwagenbak. Op den duur hebben we haar toch boven laten slapen in de wieg. Het verzet en het protest was groot maar werd elke dag minder. Nu protesteert ze nog steeds meer dan overdag, maar eigenlijk max. 20 minuten.
Toch ben ik benieuwd vanaf hoe laat je dochter 's avonds na haar slaapje huilt tot de laatste voeding? Ze heeft de voeding om 20:00, dan huilen en dan slapen. Hoe laat wordt ze dan weer wakker? Is ze dan nog wel moe???

Hai,
Ja denk inderdaad dat jullie gelijk hebben. Vermoedde het zelf ook al. Het is begonnen toen ze een week of 3 oud was, ze sliep toen de nacht al door, maar begon dus 's avonds met huilen. Start ongeveer een uurtje nadat ze de voeding van 20.00 - 20.30 uur gehad heeft en dan blijft ze af en aan huilen tot aan de laatste voeding van 23.00 - 23.30. Omdat ik een keizersnee had gehad, adviseerde de kraamhulp me in de kraamperiode haar wat vaker in de box te leggen, zodat ik niet zo vaak de trap op en af moest, maar vrees dat dat het probleem veroorzaakt heeft. Ben bovendien alleenstaand, dus kon destijds niet aan mijn partner vragen of deze naar boven wilde lopen.
Maar in ieder geval bedankt voor de tips, heb het boekje besteld en ga het zeker uit proberen.

Hoi,

Ik heb zelf ook een keizersnee gehad en legde mijn zoontje in de kinderwagenbak die in de box stond om te slapen.
Ik denk dat het ook niet makkelijk is om het allemaal alleen te moeten doen.
ik kan je alvast wat tips geven zodat je al kunt beginnen misschien,het is in elk geval goed bedoeld.
als je je kindej straks wakker in bed legt zal ze waarschijnlijk heel hard gaan huilen,dat is normaal want ze verzet zich,maar het is wel belangrijk dat je volhoudt ook al kan het even dure voor ze aan het nieuwe gewent is.
meestal ga je na het wakker worden voeden,bij bv geeft dit niks bij fv is dit weer anders maar je moet een structuur aanbrengen en dit elke dag toepassen op dezelfde manier,dus slapen,waken voeden,knuffelen op de arm of op schoot,spelen in de box,moe dan wakker en strak ondergestopt te slapen leggen en dat elke keer opnieuw:regelmaat dus.
slapen op de zelfde plek dus het bedje.
bij het op bed leggen gaat je kindje waarschijnlijk hard huilen dat is logisch,je moet nu voor jezelf kijken welke tijd acceptabel is voor jou dat ze huilt dat is 15 a 30 minuten,het is niet makkelijk niet heen te gaan en haar uit bed te halen maar je moet nu wel volhouden.een kookwekkertje kan dan handig zijn.
blijft jek indje wel huilen dan kun je misschien een speentje geven.
ik wens je heel veel succes en hou je ons op de hoogte?

gr diaan

Hoi Diaan!
Wij doen het precies zo… pffff de eerste keer heeft ze bij ons 22 minuten non-stop gehuild… zat aan de tafel met mijn oren dicht en keek steeds op de klok. Wat gingen die minuten langzaam… Dat op de klok kijken is wel heel goed, want dan zie je dat 10 minuten huilen voor je gevoel wel een uur duurt en dan kan je het in een beter perspectief plaatsen.
Heb trouwens ook een keizersnede gehad, maar had het geluk dat ik 6 dagen later alweer in de supermarkt stond. Ik had wonderbaarlijk weinig last en deed alles weer, behalve zwaar tillen. Maar volgens mij is dat redelijk abnormaal.

Hoe gaat het met je zoontjes?

Groetjes, Anne-Marie

Bedankt voor alle tips, ga het ook zeker zo proberen.
Had nog wel even een vraag: ze wordt dus na een uurtje slapen meestal huilend wakker.
Wat doen jullie in zo’n geval: eerst laten huilen of direct troosten ?
Mijn ervaring is dat indien ik ernaar toe ga om te troosten, ze dan als ik weer wegga alleen maar harder gaat huilen.
Dus zit hier een beetje in twijfel over.
Iemand tips ?

Hoi,
Mijn dochter werd vrij standaard na 45 minuten wakker. Ze begon dan te huilen. Ik merkte dat ze vaak niet uitgeslapen was na zo’n slaapje. Ik heb haar op den duur even laten huilen en ze viel weer verder in slaap. Dat even laten huilen werd elke keer korter en nu slaapt ze zonder geluid verder of na 2 brullen. Alleen 's avonds kost het haar meer moeite (ze is nu 4,5 maanden). Ik denk dat met even laten huilen niks mis is. Mijn dochter was eraan gewend geraakt dat ik haar kwam halen na 3 kwartier. Verwennen kun je niet teveel maar gewennen gaat zeker op!!! Zie maar wat je ermee kunt. Het kan ook best zijn dat ze minder gaat huilen als je mer regelmaat hebt ingebracht. Het kan rust geven bij die kleintjes als ze weten wat er gaat gebeuren. Ze wordt wakker en weet dat ze gevoed wordt en dan een schone broek krijgt en vervolgens gaat spelen.
Veel succes!
Het lijkt me heel moeilijk en ik vind het knap zo’n kleintje zonder partner.
Groten,
Marjolein

Hoi,

je kunt even luisteren hoe ze huilt,is het drammerig of zielig of keihard dan zou ik even gaan kijken,haar even strelen.misschien een speentje even neurieen en zo weinig mogelijk zeggen,kijk of ze weer in slaap valt of er nog moe uit ziet.
soms zit er een boertje dwars,dit was vaak zo bij mijn zoontje,of een volle luier.
ga vervolgens dan even weg je kunt wel in de buurt van haar kamertje blijven.
blijft ze huilen dan kun je altijd terug gaan om haar alsnog op te pakken en te troosten.
geef je borst of fles?

hoi anne,

met mijn zoontjes gaat het goed,leuk dat je vraagt.
met Djayden wordt het nu wel heel makkelijk allemaal,krijgt nu meer eten.
en met jou ?

gr diana
gr diana

Ah fijn, goed om te horen!
Hier gaat het over het algemeen prima, maar nu heeft Madelief al 5dagen diarre…en sinds vanmorgen weigert ze te drinken. Dus vanmiddag even naar de huisarts… hopelijk heeft hij een oplossing. Ze is zo hangerig en huilerig de hele dag, zo zielig. Nu ligt ze lekker te slapen.
Laat wel even weten hoe het gaat!

Groetjes en geniet van je mannetjes!