Baby op het potje

Naar aanleiding van mijn topic hoe beginnen met zindelijkheid, start ik even dit topic.
Wij doen A sinds ze 4 maandjes was elke dag op het potje. (Niet op vaste tijden en zo lang tot ze wat doet, maar alleen als ze wat GAAT doen) Nou kreeg ik daar hele rare reacties op en ik vraag me af hoe iedereen hier over denkt.
We gaan onze gewoonte niet veranderen, maar ik zou gewoon eens willen weten of er ook moeders zijn die er hetzelfde over denken als mij.
Het lijkt er namelijk op dat bijna iedereen het maar raar vind, terwijl er eigenlijk helemaal niks raars aan is.
Wij in de westerse wereld denken dat baby’s en peuters absoluut niet kunnen voelen of ze moeten poepen of plassen terwijl ze vanaf de geboorte al signalen afgeven wanneer ze wat gaan doen. Het kost alleen tijd en inzicht om te zien WAT voor signalen je kind afgeeft want dit is bij elk kind anders.
Ik vond dit ontzettend interessant en ben dus met de jongste er ook mee begonnen. Ik baal dat ik dit niet eerder wist want dan had ik het met onze oudste ook zo gedaan.
Er is een boek over geschreven door Laurie Boucke, je baby op het potje, vroeg en vrolijk zindelijk.
Op deze website kan je meer info erover vinden:
http://www.ouders.nl/moff2006-boucke.htm

Groetjes

Wauw interesant, ik zou dat boek wel graag willen lezen…
Volgens mij heeft de moeder van Jaden (weet haar naam niet meer sorry) Haar dochter ook snel zindelijk gekregen toch? Ook al voor haar eerste levensjaar?
Het lijkt me ook lekker econonmisch!
Maar heb jij het nu in de gaten wanneer A 'iets" moe doen op het potje?
En hoe gaat het echt met resultaat?

Greetz Cora

Ja poepen doet ze bijna altijd op de po. Ze begint te kreunen en dan zeg ik A op de po en dan houd ze even op en dan zet ik haar op de po en dan gaat ze verder. Alleen als ze in bed ligt en gaat poepen ben ik er natuurlijk niet bij
Plassen heb ik nog niet door, maar ik zet haar sowieso na elke fles op de po (3 keer per dag) en dan doet ze elke keer een plas. Het scheelt al wel wat luiers

Groetjes

tja zo deden mijn ouders het ook met ons, zie hier niks vreemds in… maar ik doe het op de manier zoals de meesten nu, noem het de 2000 manier… pas als kind eraan toe is op de pot dus zo rond het 1.5 jaar… komt er wat mooi, komt er niks ook goed … als ze maar zindelijk zijn op hun 4de

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Ik zou net als Kimmetje zeggen, zo ging het vroeger inderdaad ook!! En als het lukt… ideaal toch?

Groetjes Manderijn.

Raar is een groot woord, maar ik heb er zelf helemaal niets mee om het op die manier te doen. Een baby kan nog niet eens zelf zeggen dat het moet plassen of poepen. Met poepen kan ik het me nog indenken dat je ziet wanneer hij/zij moet poepen. Maar met plassen, zou ik dat echt niet kunnen zien. Dus dan zou je zeggen dat een baby op een gegeven moment klokzindelijk is, maar meer omdat jij je baby op het potje zet.

Ik zou er dus zelf nooit voor kiezen het op deze manier te doen. Een baby is voor mij nog gewoon een baby en die mag het gewoon in een luier doen. Maar nogmaals dat is mijn mening. Dat er mensen zijn die het anders doen, dat is natuurlijk prima. En ook leuk om te lezen wat ieders mening hierover is.

Groetjes,
Sandra

Als ik eerlijk ben, zie ik helemaal niks in deze methode? Wat is er het nut van om een baby op een potje te zetten als ze amper zelf kunnen zitten? Ik vind het erg onnatuurlijk en nogal dwingend. Ze moeten nog zo ontzettend veel belangrijker dingen leren (lopen, zitten, kruipen etc) dat ik het niet nodig vind om ze ook al op een potje te zetten. Maar dat is mijn mening he!

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers

@Sandra: Je maakt een baby op deze methode juist niet klokzindelijk, omdat je leert de signalen te herkennen die je baby afgeeft als het moet poepen en zelfs als het moet plassen. Hoe jong baby’s al zijn kan je al herkennen wanneer ze wat doen, maar dat is een kunst waar je ook tijd voor moet nemen.

@Rainbow: Onnatuurlijk is het niet want in andere werelddelen doen ze het allemaal zo en dwangmatig is het al helemaal niet. Je baby MOET niet op het potje, maar het mag. Ze moeten niet perse alles op het potje doen.
A kan trouwens al helemaal zelfstandig zitten hoor. Op het potje hou ik haar nog wel vast maar op de grond kan ze zelf blijven zitten.
En het staat echt niet de motorische ontwikkeling in de weg. Je baby zit niet de hele dag op het potje Ze plassen echt niet continue aan 1 stuk door. Het zijn net als bij ons een aantal momenten op een dag die nog geen minuut duren. Dus dat staat de rest van de ontwikkeling echt niet in de weg

En het nut ervan: Je baby heeft geen last van uitslag e.d. en er zit niks in de weg wat zijn/haar behoefte tegenhoud.
En voor de ouders kost het op deze manier veel minder moeite je kind zindelijk te krijgen en het scheelt een heeeeeeeeeeeleboel luiers, dus veel geld

Groetjes

Gewijzigd door - goudvisje20 op 12 Mar 2012 07:12:49

Je uitleg is helder, maar toch zie ik er helemaal niks in dit al bij een baby te doen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Dat is ook prima, want ik vroeg om iedereen zijn mening dus de voors en tegens.

Groetjes

Fout of goed kan het nooit zijn. er zijn zoveel manieren voor zindelijkheidstraining, en je moet gewoon kijken waar jullie je als ouders prettig bij voelen, en wat je kindje prettig vind.
Ik ga er vanuit dat als A. het verschrikkelijk zou vinden, en steeds huilde als je haar op het potje zette, dat je het dan niet deed.
Maar als ze nu steeds wat op het potje doet is toch hardstikke fijn? Lekker mee doorgaan dus!

Hier zou ik ook niet voor die methode gaan. Je moet er dan als ouder continu ‘bovenop’ zitten om in de gaten te houden of er wat komt. En uiteindelijk ben je er dus veel meer tijd mee kwijt als dat je met 2,5 jaar ermee begint als ze het zelf aan voelen komen.
Maar, de kans is heel groot dat ze wel al heel vroeg zindelijk is, en je dus lekker van de luiers af bent!

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Haha ja daar heb je gelijk in suzje Ik wijk wel iets af van de methode in het boek hoor Ik zit niet bovenop haar en besteed er lang niet zoveel aandacht aan als de mensen in het boek. Ik laat haar vooral op het potje poepen en ik zet haar er dus na elke fles en na de fruithap op en dan doet ze een plas. Voor de rest zie ik vanzelf hoe het gaat lopen
Ze hoeft van mij niet perse voor haar eerste jaar zindelijk te zijn, maar mij persoonlijk gaat het er meer om dat ze al gewend is aan het potje. Dit omdat S heel bang lijkt te zijn voor het potje, daar wil ze absoluut niet op. En ze is bijna 2 en doet nog helemaal niks op de wc. Dat vind ik dus wel jammer.

Groetjes

quote:
. En ze is bijna 2 en doet nog helemaal niks op de wc. Dat vind ik dus wel jammer.

Maar dat hoeft toch ook niet? Ze zit nog ruim voor de tijd dat het wenselijk zou zijn dat ze plast op de wc! Wie weet ben je het met A inderdaad voor op deze manier, maar het is natuurlijk ook geen garantie!

Groetjes Manderijn.

Klopt! Maar mn moeder heeft het met al haar 7 kids zo gedaan en we waren allemaal voor ons 1e dag en nacht droog
Ik bedoel ook niet dat S nu al zindelijk had moeten zijn maar vind het gewoon jammer dat ze bang is.

Groetjes

Okey, dan snap ik het
Geen idee waarom ze bang is? En het potje? Of moet ze daar ook niks van weten?

Groetjes Manderijn.

Het potje is ze juist bang voor? Maar we hebben vandaag een prinsessen potje gekocht die in de aanbieding is bij kruidvat. Die is net wat hoger als een gewoon potje. Dus wie weet wil ze daar wel op, we gaan het proberen!

Groetjes

Geweldig, ik had er vandag mijn moeder over en die heeft het ook zo gedaan.
Ze had ze bijna allemaal voor de 1e zinderlijk.
Erg economische inderdaad!
Vindt het grappig dat je het doet, want je hoort het niet veel meer…
Vondt het artikel ook wel interesant!

Greetz Cora

Haha leuk he Ze doet nou al heel veel op het potje, daar kan haar grote zus wat van leren!! Die durft niet!! Zelfs niet op haar nieuwe prinsessenpotje Zodra ze moet plassen wil ze haar luier juist weer aan! Haha

Groetjes

Ik heb ook niet zoveel met deze methode. Ik wil ook niet de hele dag ze in de gaten houden of ze op het potje moeten. En als je dit wilt doen moet je denk ik geen werk hebben want dit kun je niet van een kdv of een andere opvang verwachten.
Maar als het lukt zal het wel een hoop geld schelen.

quote:
... want dit kun je niet van een kdv of een andere opvang verwachten. ...

Dat is inderdaad ook mijn gedachte hierbij.
Aan de andere kant, je kunt de dagen dat je wel thuis bent
deze methode wel gebruiken.

M.