Baby namen


#1

Hoi,

Sommige mensen geven hun baby s echt vreselijke namen.
Zo had mijn nicht jaren geleden Zwaantje bedacht met haar man.
Paar dagen later had ze er dagen later spijt van en heeft dit laten
veranderen in Frederique.
En zo zijn er nog wel meer vreemde namen zoals:Bloem, Gers las ik laatst
en To in een advertentie voor een pasgeboren baby.
Ik vind het altijd moeilijk om dan eerlijk te zijn, dus zeg wat
een apparte naam, zeg niet dat ik hem niet mooi vind.
Hoe pakken jullie dit aan? Zijn jullie eerlijk en zeggen: ik
zou die naam nooit aan mijn kind geven of ook zeggen dat je
hem leuk/appart vind?

Het vernoemen hoeft voor mij niet zo nodig, tenzij het een leuke
naam is.
Mijn oma s (leven niet meer) maar heten Wubbigje en Trijn, opa s:
Harm (deze vind ik wel leuk) en Klaas.

Groetjes Lisan.


#2

Dan zou ik gewoon niks over de naam zeggen

Onze collega/oproepkracht kreeg toen een zoon, en noemde hem eddie…! Daar heb ik niks over gezegd… vreselijk!!
Voor de rest ken ik hier niet veel aparte namen.
Mijn schoonzus is inmiddels (hoog)zwanger, en naar die naam ben ik wel erg benieuwd! Maar als dat een naam wordt die ik vreselijk zou vinden, denk ik ook niet dat ik dat zeg!

Groetjes Manderijn.


#3

Ik zeg het ook nooit als ik een naam vreselijk vind… Ik zeg dan meestal: O, die naam heb ik nog niet dikwijls gehoord… Lekker neutraal.


#4

Ik zeg ook niks. Aangezien ouders een naam kiezen die ze zelf heel mooi of leuk vinden, vind ik het niet leuk om er iets van te zeggen. Ik hou het dus ook lekker neutraal en zeg er gewoon niks over. Is ook duidelijk toch?

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#5

hihi Sopie, ik moest een beetje lachen om je tactische opmerking “die naam heb ik niet dikwijls gehoord…” Net zoiets als “goh wat een schattig truitje, ipv wat een mooie baby…”

Ik zou er idd ook niets van zeggen,
heb wel laatst aan een kennisje laten weten dat ik op basis van de naam van haar kindje niet wist of het een jongetje of een meisje was (en dan vond ik eigenlijk al een beetje vervelend om te zeggen…maar ja ik wilde toch het geslacht van haar kindje wel even weten).

Niets zo persoonlijk als het kiezen van een naam, en genoeg namen die ik niet mooi vind en echt zelf niet zou bedenken, maar ja er zijn vast ook mensen die de naam Jasper of de naam van onze tweede telg niet mooi gaan vinden…

Wel een apart verhaal hoor van je nicht, een naam bedenk je niet zomaar lijkt me en dan al een paar dagen later spijt krijgen van de naam die je had gekozen (waar je overigens 9 maanden bedenktijd voor had…) dat is toch wel wat eigenaardig te noemen…hihi

Groetjes Carolien.

Groetjes Carolien.


#6

hoi
ik zeg er ook niksover. vaak wen ik er na een tijdje ookwel weer aan.
viriendin van mij had ook een naam dat ik in eerste intsantie dacht, NEE TOCH?? maar nu ik er (8 jaar later) aan gewend ben, vind ik t zelf wel leuk.
Mijn vriend zijn beste virend (snappen jullie hemnog) heeft afgelopen week een zoon gekregen en toen we naam hoorden dachten we echt “wat jammer” maar ja we zullen er wel aan wennen, gok ik…

groetjes!

Mijnticker.nl Tickers


#7

Lekker is dat…

De tweede naam van mijn oudste dochter is Zwaan. Vernoemd naar mijn oma. Een geweldig lieve en sterke vrouw die het dubbel en dwars verdient om vernoemd te worden. Ik ben trots op de naam en dat mijn oma het meegemaakt heeft dat mijn dochter geboren werd. Ze was zo ontroerd toen ze de namen hoorde.

Iedereen heeft een andere smaak en eigen redenen om hun kind een bepaalde naam te geven.

Dus waarom dit zo met voorbeelden posten, vind ik een beetje raar en je zou er zomaar mensen mee kunnen kwetsen.

Om antwoord te geven op je vraag: Je hoeft toch niet over alles je mening te geven? Je hoeft toch ook niet te zeggen hoe je het geboortegewicht vindt of of het kaartje je aanstaat? Dus gewoon niets over zeggen en als je wel iets positief vind aan het bericht dat er kindje is geboren zeg je dat. Als er expliciet gevraagd wordt wat ja van de naam vindt, kun je gewoon eerlijk zeggen: het is niet een naam die ik uit zou kiezen voor mn kind.

Maar eerlijk gezegd vind ik het nogal bot om zo een paar namen neer te zetten om te zeggen hoe vreselijk je ze vindt. Wat heb je daar nou aan?

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers


#8

Pssssssssssst…Lisan is er niet meer sinds vandaag (zie het trouwdagtopic). Het was namelijk “Lisan” die eigenlijk Heleen was van het wereldberoemde Maxicosi-topic van een paar jaar geleden.

Dus wees niet bang, ze geeft hier nooit meer haar mening.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 28 Jul 2012 22:34:19


#9

Ah, nou ja, toch mijn -enigszins gekwetste- hartje kunnen luchten! Vond het een rare topic.

Dank voor de update!

liefs

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers


#10

Zou zeggen wat Sje net zegt, overbodig!

Wij hebben op mijn werk een man op leeftijd die als tweede naam ook Zwaantje heet… Lijkt mij niks mis mee… En al helemaal niet met zo’n mooie gedachte er achter, dat geeft de naam juist waarde!

Groetjes Manderijn.


#11

Ieder z’n smaak wat namen betreft zeg ik altijd maar. Al zou ik er als ouder persoonlijk wel rekening mee houden (en dat hebben we ook gedaan), of een voornaam bij de achternaam past, of er geen hele vervelende associaties mee kunnen zijn (Joran, Adolf, Osama, dat soort namen), of het niet een naam is die voor zowel meisjes als jongens kan zodat je steeds verwarring krijgt, en of het een naam is die een kind altijd zal moeten uitleggen/spellen.

Zoals bijv. die presentatrice Marlayne Sahupala van SBS6 geloof ik. Die heet dus gewoon Marleen en die zal er vaak zat mee te maken hebben gehad dat haar naam dus verkeerd geschreven werd. Ik zou daar knettergek van worden als ik dan elke keer moest melden dat het er verkeerd stond. Ik vind het heel belangrijk dat namen goed geschreven worden.

Plus, als mensen de naam lezen, kan het ook zijn dat ze niet weten hoe het uitgesproken wordt en dat ze het als Marlajne uitspreken. Ook niet handig.
Dus ik denk op zo’n moment: het staat wel sjieker om het zo te schrijven, maar handig is het niet in de toekomst.

Ik zou als mijn ouders mij zo’n versleutelde naam gegeven zouden hebben waarbij ik continue zou moeten corrigeren, denk ik weleens tegen mijn ouders gezegd hebben dat ik liever had gehad dat ze beter vooruit gekeken hadden.

Maar dan nog: ieder z’n keuze natuurlijk.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Jul 2012 10:58:51


#12

@Sje, Osama! Hahaha, we zijn blij met de geboorte van Osama! Ik zou raar opkijken als iemand zijn kind in NL zo zou noemen!

Weet je, met namen vind ik ook dat je aan een naam kunt wennen. Het dochtertje van vrienden van ons heet Zipora. Eerst dacht ik: ??? Ik vond het wel een aparte naam, ook een naam waarvan niemand weet hoe je die schrijft: Siphora, Sippora, Zipora…Maar het is een heel schattig meisje nu en na een jaar ben ik gewoon gewend aan haar naam en vind ik het ook gewoon een naam…

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#13
quote:
@Sje, Osama! Hahaha, we zijn blij met de geboorte van Osama! Ik zou raar opkijken als iemand zijn kind in NL zo zou noemen!

En toch…ze zijn er:
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/osama

Groetekes, Sje


#14

JEETJE! Maar dat zal niet bij Nederlandse autochtone ouders zijn denk ik toch? Osama de Vries? Hmmmm.

Groetjes Rainbow

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Fourth Birthday tickers


#15

Nee, lijkt me stug dat het bij autotochtonen is. En zelfs meisjes die die naam gekregen hebben! Moet niet gekker worden.

Groetekes, Sje