Baby huilt na voeding

Hallo allemaal,

Mijn zoon is nu 5 weken oud en heeft sinds een aantal dagen last van huilen na de voeding. Hij heeft ongeveer 30-45 min gedronken en valt daarna heerlijk in slaap. Bij het wegleggen van hem in zijn bedje wordt hij iedere keer na 5 minuten wakker en zet het echt op een krijsen. Hij is dan (natuurlijk) klaar wakker en kan echt niet meer slapen en is ook bijna niet meer stil te krijgen. Hij heeft geen last van krampjes.

Ik heb geprobeerd om hem alleen over zijn bolletje te aaien en dat lukt niet echt. Hij wordt er na een tijdje even rustig van maar daarna gaat hij weer krijsen. Op het moment dat je hem oppakt is het helemaal voorbij en begint hij te geeuwen en valt die half in slaap. Op dat moment leg ik hem terug in zijn bedje en dan begint het spektakel opnieuw.
Het laten huilen is ook niet echt een optie omdat hij hier niet rustiger van wordt.

Ik heb geprobeerd om hem in te bakeren maar dit heeft niet veel effect. Ik wil hem ook niet de hele tijd eruit halen want ik ben bang dat hij hier aan gaat wennen. Is deze twijfel gegrond?

Door hem nog een keer te voeden lukt het om hem rustig te krijgen en daarna is hij nog even onrustig in bed maar valt uiteindelijk wel in slaap.

Ik vraag mij af of dit normaal is?

Het is wel opvallend dat dit gedrag alleen 's avonds is en de afgelopen nacht. 's Ochtends en 's middags valt hij bijna direct in slaap.

Heeft iemand anders ervaring hiermee? Ik ben nu op het punt dat ik hem bij me neem elke keer als hij begint te huilen.

Misschien een stomme vraag, maar wie zegt dat het geen krampjes zijn? Je zoontje zit precies op de leeftijd dat ze er heel veel last van (kunnen) hebben.
Ook omdat hij rustig wordt na nog een voeding vermoed ik toch krampjes (wegdrinken van de krampjes). Ook komen krampjes meestal later op de dag…
Tweede wat in me opkomt is dat hij nog honger heeft? Geef je borstvoeding? Want dan kan het zijn dat hij, ondanks dat hij lang drinkt, toch te weinig voedingstoffen binnen krijgt.
Groetjes Nancy

Daar twijfelen we over of het echt krampjes zijn. Hoe kan je dat het beste herkennen? De ene keer denken we het wel maar het volgende moment weer niet.
Waarom is hij stil als je hem oppakt? Het lijkt mij dat als hij last heeft van krampjes dat bij je houden ook niet echt helpt.

Hij krijgt borstvoeding. We merken ook dat hij 's avonds bezig is met clusteren. Althans zo lijkt het. Hij wil continu aan de borst en spuugt bijna niets uit.

Zou het iets anders nog kunnen zijn behalve krampjes?

Gewijzigd door - gaper op 13 Jul 2011 10:30:45

Hoi,
Je moet natuurlijk wel zeker zijn dat het geen honger is.
Ik heb zelf geen ervaring met langdurig borstvoeding geven. Ik heb zelf een paar weken gegeven, maar ik vraag me af of het echt honger is. Wat in mij opkomt als ik jou berichtje lees is dat je kindje mogelijk behoefte heeft aan jou. Huidhonger noemen ze dat.
Je zou kunnen overwegen om een draagdoek te gaan gebruiken op de momenten dat je kindje aangeeft graag bij je te zijn. Hij is nog wel heel jong hé.
Ik geloof niet dat je kindjes kunt verwennen, enkel gewennen, maar als ze zo klein zijn…dan is het ook niet vreemd dat er behoefte is aan jou aanwezigheid.

Mbt inbakeren. Het zal waarschijnlijk heel goed zijn voor je knulletje. Het lijkt mijn inziens er op dat hij geborgenheid mist en dat is nou precies wat inbakeren, of de puckababy bakerzak kan bieden. Goed inbakeren vergt tijd en doorzettingsvermogen, maar je zoontje is nog maar 5 weken, dus heel lang heb je hem nog niet ingebakerd. De Bakerzak is een stuk eenvoudiger. Geborgenheid, begrenzing en veel liefde…dat hebben ze echt nodig zeker als ze zo jong zijn. Ik heb me met ons meisje heel veel zorgen gemaakt omdat ze ook zo heeft gehuild als ik haar in haar bedje legde, maar het was echt een kwestie van geborgenheid. Ze is nu ruim 3 maanden en slaapt nu alleen nog maar in haar bedje. Oer saai soms,….
Veel succes
groetjes Annelies

Lilypie First Birthday tickers

Ik denk toch sterk aan krampjes. De reden dat hij stil is als hij wod opgepakt is waarschijnlijk omdat hij er rechtop minder last van heeft. Mijn dochter had dat ook erg rond die leeftijd en idd 's avonds en 's nachts.
Maar door steeds te blijven voeden worden de krampjes uiteindelijk wel heftiger ook al lijken ze eerst even weg te zijn. Ik zou toch proberen om er min 2,5 uur tussen de voedingen te laten. Tussen het voeden door alvast even laten boeren kan ook helpen vooral als je merkt dat hij een wat onrustiger gaat drinken.
Heb je zelf veel last van stuwing? Dat kan de krampjes ook erger maken. Dan kun je voor het voeden eerst een klein beetje kolven of als je geen kolf hebt onder de douche er wat melk uit masseren.
Vermijd ook even voedingsmiddelen die krampjes kunnen veroorzaken.
Wat hier ontzettend goed geholpen heeft tegen de krampjes is infacol. Koop je gewoon bij de drogist. Dat spul zorgt ervoor dat ze de darmgassen makkelijker kunnen opboeren. Hielp hier ontzettend goed.
Volgens mij hebben babys tussen de 5 en 8 weken vaak het meeste last van darmkrampjes. Mijn dochter is nu 9 weken en hier is het zo goed als over.

Groetjes Ramona

Ik sluit me aan bij Ramona, hopelijk werken haar tips (ikzelf heb geen borstvoeding (kunnen) geven).
Als je denkt dat het geen krampjes zijn, kan hij ook honger hebben. Zeker als je bv geeft heb je niet altijd zicht op de hoeveelheid voeding die hij binnen krijgt en of je genoeg voedingstoffen in je melk hebt zitten. Heb je ooit gekolft om te kijken hoeveel melk er in je borst zit?
Groetjs Nancy

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb Infacol staan en ga het meteen gebruiken.
Soms twijfel ik echt of hij honger heeft. Soms heeft hij binnen het uur alweer “honger”. Hij laat niet altijd tekenen zien dat hij honger heeft maar aan de borst drinkt die dan weer erg lang zonder het allemaal weer uit te spugen. Dan denk ik wel eens dat hij dat erg nodig heeft gehad. Vanochtend had hij weer zo’n krampaanval. Op een gegeven moment was dat voorbij een sliep hij zeker ruim 3,5 uur zonder een kik te geven.

Het inbakeren heb ik eerder geprobeerd. Toen hielp het best wel. Hij ligt in ieder geval niet meer zo met zijn handen te maaien. Gisteren had ik hem ingebakerd met een deken (geen echt inbakerdoek want die heb ik nog niet) maar dat ging voor geen meter maar moet dat misschien toch gaan doen.
Het is ook erg lastig aangezien hij nog erg jong is en ik hem niet al te lang wil laten huilen.

Ik ben ook van plan om te gaan kolven. De melk spuit namelijk uit de borst. Ik heb gelezen dat de stortvloed aan melk ook bijdraagt aan het onrustig zijn van hem. Ik wil eerst de ergste stortvloed kolven en hem vervolgens aanleggen zodat hij rustiger kan drinken.

Ja het is moeilijk om te zeggen wanneer ze krampjes hebben of honger. De baby reageert dan hetzelfde (strekken met de beentje, huilen). Rond de 5 - 6 weken zitten ook regeldagen, dat kan ook verklaren als hij meer honger heeft.

Als je wilt gaan inbakeren moet je jezelf even goed informeren, een goede vraag voor het consultatiebureau. Er zijn ook kant en klare doeken (kijk via marktplaats, is een stuk goedkoper) zoals de Pacco inbakerdoek en je heb ook zakken zoals de Puckababy. In de laatste ligt je baby in een zak maar zijn zijn armpjes los in de zak.

Ikzelf heb al 2 keer goede ervaringen met inbakeren. Mijn oudste was een huilbaby en die sliep stukken beter in een puckababy. De jongste slaapt nu in een pacco inbakerdoek.

Succes!
Groetjes Nancy

ik herken een deel van je verhaal wel. Mijn dochtertje is nl nu ook 5 weekjes oud.
Ook ik gaf borstvoeding (sinds gisteren overgestapt op kunstvoeding, had ik een topic over…). Overstap heeft te maken met dat ik elke 1,5-2 uur aant voeden was. inderdaad omdat ze lag te huilen (maar ook honger denk ik?). En dat is niet te doen met nog een kindje van nu 13.5 maand. Anders vond ik het niet erg.
Hoe krampjes te herkennen zijn werd al geschreven… je ziet ze heel erg trekken ook met de beentjes en huilen ontroostbaar. Een ‘ander’ huiltje dan ‘ik kan niet slapen’.
Clusteren herken ik ook,hier met name s avonds. Ze is dan ook wakker en huilt als ze neit bij je kan liggen. Lastig, maar niets aan te doen. Ik geef er bij haar aan toe. Ze ligt s avonds bij mijn man of mij. Bij mijn man sabbelt ze op een pink en is daar ook tevreden mee. Of ze hing bij mij aan de borst. Op zich is daar niks mis mee hè! En als je ze dan slapend weg zou leggen … ja prijs: ze huilt!

Ik laat ze heel af en toe wel huilen, heb maar 1 paar handen en 2 kindjes. Dat maakt t anders denk ik. Vind t wel moeilijk. Vanmorgen na de voeding huilde ze wel. Ze lag in d’r eigen bedje… en begon na even geslapen te hebben weer te huilen. Ik hoorde aan t huiltje dat t klagelijk was. Meer van ‘ik kan niet slapen’ dan krampjes of honger. Dus heb haar laten liggen, zat zelf ook emt de oudste te eten.
Verder laat ik de jongste ook vaak beneden in de kinderwagenwieg (hier een nestje) slapen. Dat scheelt wel… dan is ze toch soort van ‘bij je’. Leg jij jke zoontje altijd in bedje of ook in kinderwagen wieg?
En wat als je met je zoontje bijv even gaat wandelen??

Even kolven voor je gaat voeden lijkt me trouwens een prima idee als ik jou zo lees!

sterkte… enne … hoe ging t gisteren verder en hoe ist vandaag??

ohja wat ik er nog aan toe wilde voegen: ik gebruik wel de puckababy voor haar om in te slapen. Merk dat dat veel scheelt. En inderdaad… extra geborgenheid. Juist nu ik die haar zelf niet zo kan bieden (ivm aandachtvragend, jaloers, meisje van 13 maand…). En ze maaien dan niet zo… valt sneller weer in slaap anders kon ze lang huilen. Nu meestal 10-15 min en slaapt dan (behalve vanmorgen… 30 min)

Het is gisteren en vandaag een stuk beter gegaan dan voorheen.

Kort na de voeding komen de krampjes opzetten en dan schreeuwt hij het uit. We leggen hem tegen de borst en troosten hem. Tussen de krampjes door wordt hij rustig en valt soms wel in slaap om vervolgens toch weer wakker te worden van de krampjes. Na een tijdje gaan we heen en weer lopen en meestal valt hij dan in diepe slaap. Een enkele keer wordt hij wel wakker als hij in bed wordt gelegd maar dan heeft die nog wel last. Gisteravond had hij wel een uur last ervan.
Krampjes kan je ook herkennen aan de gebalde vuisten die je met moeite open kan krijgen.

Als de krampjes weg zijn is hij echt rustig en is van onrust geen sprake. Ik wil het nog even wachten met inbakeren want als hij rustig is kan hij gewoon in slaap komen.
Bij elke voeding geven we ook Infacol en we gaan letten op ons eetpatroon. Om de krampjes zoveel mogelijk te beperken wordt het eten van kolen en dergelijke afgeraden. Hij gaat van dat spul trouwens wel stinken zeg…

Al met al gaat het dus een stuk beter.

@Domino: Ik snap dat het lastiger is met nog een kleintje. Je bent een stuk beperkter in het geven van aandacht aan de kleinste. Voor ons is dit de eerste dus we kunnen alle aandacht geven die hij wilt hebben.
Hij ligt nu het meeste in zijn eigen bed. Als we gaan lopen leg ik hem na de voeding meteen in de kinderwagen. Als we meteen met hem gaan lopen dan hoeven we de poort nog niet uit te zijn of hij slaapt al.
We leggen hem ook wel eens in de box maar de laatste week heeft hij daar weinig in geslapen.

Ik hoop dat dit het ergste is met de krampjes maar dat kan je nooit zeggen. Nu we weten hoe we het moeten aanpakken gaat het gelukkig een stuk beter.

Fijn dat het beter gaat en hopen dat hij snel van de krampjes af is.

Groetjes Ramona

echt goed te lezen dat je met krampjes je draai hebt gevonden. Dat het beter gaat i heel fijn!!! Ben erg blij voor je!