Baby en peuter combineren, hoe?

hoi hoi,

Ik ben zwanger van mijn 2de kindje. Als alles goed gaat is mijn dochter net een jaar als ik mijn 2de kindje krijg.
Ik vraag mijzelf zo erg af hoe anderen dat doen of deden met het combineren van de voedingstijden met 2 kinderen. Ik hanteer bij mijn dochter best wel strikte tijden en zou dat graag bij mijn 2de kindje weer willen doen. OOk kon ik bij mijn dochter voor het bv geven mooi de tijd nemen maar hoe moet ik dat nu doen??
misschien kan iemand anders er wat over vertellen???

groetjes fenne

Als je bang bent dat je dochtertje ervan gaat profiteren als jij de nieuwe baby borstvoeding zit te geven en dat ze aan spullen gaat zitten waar ze niet aan mag komen of dat ze gevaarlijk klimwerk gaat doen, dan kun je bijv. een fauteuil op haar kamertje of op de kamer van de baby zetten en in die stoel borstvoeding geven.

Deur van die kamer dicht zodat ze er niet uit kan. Zij kan daar lekker spelen en ze heeft zat afleiding want wat is er leuker dan boven spelen, jij kunt rustig borstvoeding geven en haar toch in de gaten houden want ze kan de kamer niet uit.

Die truc hadden wij achter de hand toen bij ons de tweede kwam en de eerst nog maar 16 maanden oud was. Uiteindelijk deed ze het wel prima beneden in de huiskamer als ik de baby moest voeden dus die fauteuil is nooit hard nodig geweest.

En verder wat betreft het op elkaar afstemmen van de ritmes van je 2 kinderen, dat heeft geen zin om daar nu over na te denken. Je weet nu helemaal nog niet hoe het ritme van je oudste kindje dan is en je weet al helemaal niet hoe het ritme van de baby is. Dus ik zou zeggen, gewoon afwachten, tegen die tijd gewoon kijken hoe die ritmes liggen en dan proberen hoe je dat op elkaar afgestemd krijgt. En zeker met een pasgeboren baby is er helemaal nog geen peil op te trekken. Dat gaat de eerste paar maanden nog alle kanten op.

Bereid je er dus maar gewoon op voor dat het een drukke periode wordt en dat je echt wel af en toe met je handen in het haar zult zitten hoe je het die dag voor mekaar moet boksen. En wat daarbij belangrijk is: leer om een kind even te laten huilen. Ze kunnen niet alletwee tegelijk je aandacht hebben dus als de ene een poepluier heeft en de andere wil eigenlijk een voeding, dan gaat die poepluier echt even voor. Zorg dat je niet nerveus wordt van dat soort situaties want die zullen vaak zat voorkomen.

Wat jaloezie bij je oudste dochtertje betreft, dat zou nog weleens heel erg mee kunnen vallen. Zij zal vrij snel niet beter weten dan dat de baby bij jullie blijft wonen en dat ze aandacht moet delen. Als er voor het 2e jaar een baby bijkomt is de kans op jaloezie het kleinst wordt gezegd.

Probeer overigens wel ook eens apart iets met je oudste dochtertje te doen. Dus baby thuislaten bij papa en lekker met je dochtertje even weg. Al is het maar om een pak melk te halen in de supermarkt. Maar laat haar voelen dat jullie ook nog gezellig samen dingen kunnen doen en dat de baby er echt niet altijd bij is. Zo zal ze het mogelijk ook beter accepteren als jij de baby overdag verschillende keren moet voeden.

Alle sterkte en succes straks! En vooral genieten want ik weet uit ervaring hoe leuk zo’n klein leeftijdsverschil kan zijn!

Groetekes, Sje

Helemaal met Sje eens.
Nog een tip: Houd zo lang mogelijk de box voor je oudste. Af en toe een nieuw speeltje doet wonderen. (kan heel simpel een lepeltje, bekertje of leeg doosje van iets zijn…)
Bij ons is het nooit een probleem geweest. Joël zit altijd lekker vlakbij te spelen als ik voed. Ga er gewoon voor, het komt vanzelf goed straks.
Groetjes, Mariëlle, Joël en Daniël

Lilypie Derde Ticker

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

En wat je in de kraamtijd nog kunt doen om evt. jaloezie wat te verzachten is het volgende.

Veel kraamvisite brengt een cadeautje mee voor het oudere broertje of zusje, maar niet iedereen doet dat en het is natuurlijk ook niet verplicht. Kan wel gebeuren dat het je dochtertje als ze al een minder makkelijker dag heeft daar wat moeite mee heeft.

Ik had een kraammand gemaakt met allemaal kleine ingepakte cadeautjes voor dit soort situaties. En dan echt kleinigheidjes. Een ingepakt doosje rozijnen, een kaartje met haarspeldjes, leesboekje, nieuwe speen (als ze die gebruikt), etc.

En als ze dan eens een wat minder makkelijke dag heeft omdat het voor haar ook allemaal niet niks is, dan kun je haar een cadeautje uit die mand geven. Niet zelf laten kiezen want ze heeft snel genoeg door wat ze ervoor moet doen om een cadeautje te krijgen, zeker als ze ziet hoeveel er nog in de mand liggen. Gewoon die mand uit het zicht zetten en ook alleen maar een cadeautje geven als je denkt dat het haar troost/geruststelt.

Wij lieten overigens de baby bij de geboorte ook een cadeautje voor onze oudste meenemen. Niet om de oudste door de baby om te laten kopen, maar gewoon om te laten merken hoe blij de baby is dat hij/zij bij jullie mag wonen en dat hij/zij jouw dochtertje als zusje heeft.

Groetekes, Sje

Oh ja, en als je de box toch terug om wilt bouwen voor de nieuwe baby, hou dan een campingbedje binnen bereik wat voor de oudste als box kan dienen. Vindt ze waarschijnlijk nog supertof ook om in het campingbedje te spelen als jij zit te voeden.

Groetekes, Sje